Kirjoittaja Aihe: 206 - Ratti vinossa  (Luettu 1605 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poikkis

  • Vieras
206 - Ratti vinossa
« : 22.04.2015, 15:16:56 »
Auto: 2005 206 1,4 S-Edition.

Minkähänlainen booritus on 206:n rattiputkessa? Ohjauspyörä on on n. klo 1230 -1300 asennossa ajaessa suoraan ja pohdin pystyisiköhän ratin asentoa muuttaamaan vähän. Tietty oikeampi ratkaisu olisi säätää kulmat, mutta kun ne on maisemissa ja ei kuluta renkaita. Vai onko ainoa tapa säätää kumpiakin raidetangon päitä hieman että ratin asento  korjaantuu. Toisaalta jos ratin boori on hienohampainen, mitenköhän ratin turvatyynyn koppa lähtee oikeaoppisesti auki, että pääsee ratinputken napa-akselliin käsiksi.

Kiitos

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 206 - Ratti vinossa
« Vastaus #1 : 22.04.2015, 15:39:13 »
Niinkuin sanoit oikeaoppisesti ratti käännetään keskelle ja sitten säädetään kulmat, kulmat ok ja ratti suorassa. Jos käännät rattia booreissa ohjausgeometria kärsii aina jonkin verran, vaikuttaako se ajoon tai renkaiden kulumiseen on sitten eri asia. Myös kääntösäde toiseen suuntaan käännettäessä kasvaa hiukan jos rattia käännetään akselin booreissa. Oletuksena siis että ratti on alunperin ollut "oikeassa kohdassa".
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’