Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto  (Luettu 76268 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

pepez

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #165 : 31.12.2013, 23:50:10 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi 110 (307 000 km).

Etupää kolisee terävissä montuissa. Edellisessä katsastuksessa todettiin iskareiden vuotavan, joten ajattelin vaihtaa ne ja samalla kääntölaakerit. Jousipuristimet tuohon ilmeisesti tarvinnee? Auto saadaan nosturille onneksi.

Mahtaako http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/182368?ajoneuvo=434 olla oikea osa HDI-autoon? Kuvauksessa lukee 406 Etuiskarin ylätukikumi+laakeri (ei vahv jous/sähkös)

Entäs Motonetin iskarit? Ovatko TRW:n iskarit käyttökelpoisia? http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/333932?ajoneuvo=434

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #166 : 01.01.2014, 15:16:10 »
Kolina johtuu kallistuksenvakaajien ns. koiranluista, iskari ja käntölaakeriremontti ei kolinaa poista, mutta toki ajotuntuma paranee kummasti ko. remontilla. Itse olen käyttänyt Motonetin laakereita, olivat SKF:n tekemiä, mutta iskareista en osaa sanoa. Jos on aikomus pitää autoa pidempään, suosittelen alkuperäisiä iskareita, ne on tiettävästi pösön omaa tuotantoa ja ovat todella kestäviä.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #167 : 01.01.2014, 23:13:14 »
Saattaisin olla eri mieltä, ettei entiset laakerit aiheuttaisi kolinaa. Pointti on siinä, että kun yläpään lautanen ruostuu ja hajoaa niin iskarin yläpäässä on ylimääräistä tilaa. Otappa vaikka jostakin laakerivikaisesta konepelti auki ja katso kuinka paljon siellä on tyhjää tilaa iskarin yläpään mutterin alla olevassa kappaleessa versus ehjä. Mulla ainakin kolisi ex-sedanissa juurikin tuon takia etupää ja kolina loppui laakeripaketin vaihdolla.

Omaani vaihtaisin kyllä koiranluutkin samalla kertaa kun tuon paketin purkaa. Älä sitten ylikiristä iskarin alapään pulttia!

EDIT: Harkitsisin myös erittäin vahvasti alapallon vaihtoa kun olka on irrallaan. Menee siinä samoilla tuskilla samaan konkurssiin.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #168 : 02.01.2014, 06:23:34 »
Saattaa olla myös väljäksi menneet alapallonivelet jotka siellä kolisevat. Näin ainakin minun tapauksessa, kolahteli aina kun ajoi jonkin vähänkin terävämmän reunan yli.
Kääntölaakerit taas olivat ihan hiljaiset vaikka oli jo tuossa kunnossa kuin kuvassa:
MB E250 cdi

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #169 : 03.01.2014, 13:08:12 »
Tiedoksi vaan että kun hammastangon kotelon kuljettajan puoleisen päädyn liukuhela kuluu väljäksi, se aiheuttaa ikävää vaimeaa kolinaa. Ei lievänä aiheuta ohjaukseen välystä eikä hylkäystä katsastuksessa. Aikoinaan heloitin 306:n hammastangon ko. vian takia ja hiljaista tuli  :D. 406:n hammastanko ainakin fl-mallin näytti hieman hankalammalta heloittaa. Kellään kokemuksia?
« Viimeksi muokattu: 03.01.2014, 13:27:38 kirjoittanut #timo# »

pepez

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #170 : 18.01.2014, 19:38:36 »
Auto: 2002 406 GW 2,0 HDi 110 (307 000 km).

Etupää kolisee terävissä montuissa. Edellisessä katsastuksessa todettiin iskareiden vuotavan, joten ajattelin vaihtaa ne ja samalla kääntölaakerit. Jousipuristimet tuohon ilmeisesti tarvinnee? Auto saadaan nosturille onneksi.

Vaihdoinkin ensiksi koiranluut kun niiden iästä ei ollut varmuutta ja kolinat katosivat. Rälläkkää ei tarvittu kuin kerran. Iskarit joutanee vaihtaa myöhemmin  ::)

Pesoo

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #171 : 25.04.2014, 09:06:11 »
Auto: 2001 406 2,2 (EW12J4, automaatti-ilmastointi).

Alkaa olla kääntölaakerit vaihdon tarpeessa. Mitä muuta kuin laakeri kannattaa vaihtaa samalla? Että varmasti takertelut loppuu? Riittääkö jos vaihtaa etuiskarin ylätuen ja laakerin. Tollanen paketti näkyy olevan Motonetissä, hintaan 59,90 €. Kannattaako ostaa Motonetistä nuo?

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #172 : 27.04.2014, 22:32:11 »
Ylätuki kannattaa vaihtaa jos on niin ruostunut että laakerin tukipinta ei enää kanna tasaisesti, eli jos monen sentin matkalta on ruoste syönyt ainetta niin uusi laakeri joutuu pistekuormitukseen. Tietty jos itse kumi on jotenkin repsahtanut niin sekin teettää vaihdon. Motonetin ylätuesta en tiedä, pääasia että itse laakeri SKF tai vastaava länsimainen.

Itse ainakin tarkistaisin samalla alapallonivelten tiukkuuden, jos on vähänkään väljää niin oe-laatuinen nivel tilalle. Ja jos iskari on mehinyt niin uudet molemmalle puolelle olisi suositeltavaa, (jos aikoo pitää autoa pitempään). Ja vielä, suosittelevat uutta erikoispulttia iskarin alakiinnitykseen, itse tosin olen riskeerannut vanhoilla tähän asti :)
« Viimeksi muokattu: 27.04.2014, 22:37:01 kirjoittanut purflux »

Koskenkorva

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #173 : 17.06.2014, 15:34:30 »
Auto: 1998 406 3,0 V6.

Tänään meni vaihtoon nuo laakerit. Jokin pakottava tarve tuli ostaa samalla koko yläpään tuenta. Onneksi niin, sillä pahalta näytti apukuskin puoleinen ylätuenta. Neljännes nyt ainakin mätääntynyt kokonaan pois. Itse laakeri, tai sen rippeet olivat selvästi taipuneet vinoon. Kuulat vain tippuili, kun jousta kasaan puristeltiin.

Kuskin puoleinen olisi teoriassa mennyt, mutta oli siitäkin pintakumi kulunut rikki ja ruostuminen jo hyvässä vauhdissa. Ei olisi siinäkään uusi laakeri kauaa kestänyt. Itse laakeri oli tällä puolella tyyliin toimiva, mutta kooli irtonainen ja pahaa ruostetta kaikkialla.

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #174 : 26.07.2014, 21:41:47 »
Onko kellään tietoa tuosta Wurth HSS2000 spray vaseliinista lukee että synteettinen veden ja suolaveden kestäävä, jos ruiskis nuo ylälaakerit täyteen HSS2000,tta, haittaa vai hyötyä?

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #175 : 26.07.2014, 22:33:38 »
^Voisi äkkiseltään kuvitella että tuskin siitä haittaakaan on.
MB E250 cdi

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #176 : 26.07.2014, 23:12:16 »
Toi Wyrtti on kirkas ja aika sitkeä vaseliini, se pysyy paikassaan hyvin, voitelukyvystä ei ole tietoa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

Espe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 172
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #177 : 26.07.2014, 23:54:44 »
En usko minäkään, että siitä haittaa on. Itse, kun vaihdoin omaani kyseiset laakerit. Niin suihkutin Esson vaijerivaseliiniä, joka jämähtää sitkeäksi mönjäksi. Ajattelin ennen kaikkea, että suojaa ulkoa päin lialta.

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #178 : 06.08.2014, 18:32:27 »
Nyt on vaihdettu yläkääntölaakerit yläkumit ja alatuki, toiselle puolelle SKF ja toiselle Sasic, kyllä liukuu Sasic huomattavasti paremmin, vaikutta kun pinnat olisi tasaisemmat lakerissa?

Tulperi

  • Vieras
Vs: 406 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto
« Vastaus #179 : 02.11.2014, 14:30:45 »
Auto: 2004 406 GW 2,0.

Vaihdoin uudet ylälaakerit molemmille puolille ja ohjaus parani ja herkistyi merkittävästi, mutta vaihdon jälkeen vasemmalta alkoi kuulua kuopissa melkoinen kolina. Tukikumit olivat ihan ok, jouset tulivat oikeille paikoille ja silmämääräisesti/käsikopelolla asennuspaketti näyttää olevan oikein. Rattia käännettäessä ääntä ei kuulu, eikä tasaisella ajettaessa. Mikä meni pieleen? Rupesiko koiranluu pitämään ääntä kun se irrotettiin ja laitettiin takaisin?