Kirjoittaja Aihe: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)  (Luettu 48859 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #105 : 24.02.2018, 21:54:26 »
No niinpä näkyy olevan uudemman malliset nokkapyörät. Tiivistesilikonia en oo vesipumpulle koskaan laittanut, ainoastaan uudet tiivisteet.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #106 : 25.02.2018, 10:54:17 »
Lukitusreikä löytyy ainoastaan moottorin takapuolen reiästä( EW10A) tai sitten kampiakselin hihnapyörältä (EW10J4S/EW10J4) riippuen moottorityypistä, ei löydy molemmista. Tuon 406:n tapauksessa kyseessä lienee EW10J4S.
No tämä selittää, miksi riitti hihnapyörien lukitus 8)

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #107 : 25.02.2018, 15:49:31 »
Ei ole ensimmäisissä ew koneissa kampiakselille muuta lukitusta kun hihnapyörässä. Pariin vanhempaan ew koneeseen vaihtanu. Uuden hihnan kiristyksen olen tehnyt, että eka kiristänyt kiristimen maksimiin. Pyörittäny konetta ja sen jälkeen ajotustapit reikiin ja löysänny kiristimen oikeaan kireyteen.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2018, 15:54:28 kirjoittanut Capricorn »

Tertsi

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #108 : 04.03.2018, 23:34:41 »
Hyvinhän tuo homma päättyi, auto jälleen koossa ja liikkuukin omin voimin :)  En tiedä onko mielikuvituksen tuotetta vai paraniko käynti oikeasti remontissa? Sivuäänet ainakin väheni, vaihdoin samalla apulaitehihnan ja molemmat rullat.

Jakohihnan paikalleen laitto tahtoi olla hankalaa ilman apukäsiä kun ei ollut työkalua jolla sen saa pysymään kampiakselilla, muuten oli yllättävän helppo homma.

-PETTERI-

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #109 : 29.06.2019, 21:16:44 »
Täälläkin olisi ongelmia jakopäänhihnan vaihdon kanssa. Moottori on irrallaan autosta kun moottorinvaihto on meneillään, eli tilaa on työskennellä. Hommasin ne ajoitustapit ja äsken mallailin niitä paikalleen. Ongelma on nyt se, että vauhtipyörässä ei ole koloa edes näkyvissä kun nokat ovat lukittuina... Alimmaisessa hihnapyörässä on se kohdistusreikä kohdallaan. Miten tuolla vauhtipyörässä ei ole koloa tuolle lukitustapille?! Mites nyt edetään? Voinko lukita kampiakselin tuosta hihnapyörän reiästä/hahlosta? Tässä moottorissa on tuo hihnapyörä kiinni neljällä pultilla. Moottori on siis peräisin 2002-2003 406:sta. Nyt olis hyvät neuvot kalliit..
« Viimeksi muokattu: 29.06.2019, 21:20:55 kirjoittanut -PETTERI- »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #110 : 29.06.2019, 23:37:05 »
Eihän kytkinremontissa ole irrotettu vauhtipyörää ja asennettu väärään asentoon? Ehkä sitä ei saakaan väärään asentoon mutta tuokin kivi kannattaa kääntää.

Tarkoitatko alimmalla hihnapyörällä kampiakselia?

-PETTERI-

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #111 : 30.06.2019, 06:40:11 »
Tämä kävi itselläkin mielessä, mutta kun moottorilla on ajettu vain 100 tkm niin uskoisin kytkimen olevan alkuperäinen... Ja eikös siellä kampiakselin päässä ole kohdistustappi vauhtipyörälle? Näin ainakin monessa muussa merkissä on.
Ja kyllä, alimmalla hihnapyörällä tarkoitin kampiakselia.  ;)

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #112 : 30.06.2019, 08:28:59 »
Samahan se on kummasta päästä kampiakseli lukitaan, pääasia on että jakohihnan ratas ei liiku. Lukekaa viestiketjua pari sivua alaspäin niin asia selvinnee.

-PETTERI-

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #113 : 30.06.2019, 09:54:44 »
Näinhän se on. Lähinnä vaan ihmettelen, että miksi vauhtipyörässä ei ollut sitä lukitusreikää. Mutta lukitaan kampura sitten sieltä jakopään puolelta.  :D

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #114 : 30.06.2019, 10:37:05 »
https://youtu.be/c7rQmYM-YbQ?t=899 Näissähän on joitakin vuosimalli kohtaisia eroja ainakin nokka-akselin hihnapyörien osalta. kuten aiemmin viestiketjusssa käy ilmi. Vanhemmissa "säädettävissä" olevat pyörät kuten videolla. Uudemmissa kiinteät hihnapyörät ja kampiakselin hihnapyörä ilman kiilaa.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Keke

  • Vieras
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #115 : 03.06.2020, 09:15:10 »
Auto: 2000 406 2,0 (EW10J4, käyttöönotto 06/2000, 85 000 km).

Ilmeisesti vanhempi malli jossa hihnankiristin ei ole ns. automaatti. Olen vaihtamassa siihen hihnaa, kaverin peli ajettu 85000 :). Tilasin mekaanisen hihnankireysmittarin tyyppiä mikrometrin näkoinen. Nyt pitäisi saada kireystiedot siis voima (N) ja paimauma mm, mutta en ole löytänyt mistään. Ilmeisesti omalla kiristimellä saa myös laitettua mutta esim Alfamer kirja pyytä tarkastuttamaan kireyden Peugeot korjaamolla.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #116 : 03.06.2020, 14:39:20 »
En ainakaan löytänyt Haynessin kirjasta tietoa, varmaan jostain löytyy...

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #117 : 03.06.2020, 16:28:56 »
Ei kai EW10-moottoriin löydy kuin automaattikiristintä, XU10-moottorista löytyy.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #118 : 03.06.2020, 19:50:55 »
Mittaa vanhan hihnan kireys, jos ei ihan lörpötä ja pistä samoihin arvoihin. XU:n hihnasta: https://www.petrila.net/repair/2/406d8/info/gb/b1cj0dk3.htm

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 406 - Jakohihnan vaihto (EW10J4)
« Vastaus #119 : 03.06.2020, 20:10:17 »
Mittaa vanhan hihnan kireys, jos ei ihan lörpötä ja pistä samoihin arvoihin.

Ei voi nin tehdä koska vanha hihna on melko löysällä. Jos olisi 1000km ajettu niin voisi harkita.