Kirjoittaja Aihe: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)  (Luettu 22009 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

tmex

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #15 : 08.02.2015, 09:37:01 »
Omalla dv6 moottorilla mennään jo päälle 300 tkm lukemia.Öljynä aina tehtaan suositus ja vaihtovälinä citikan suosittama 20 tkm.Kerran on huollosta soitettu perääni että asentaja laittoi väärät öljyt autoosi, tule kiireesti takaisin että vaihdamme ESP öljyt.Ilmeisen tärkeä tuo oikea ESP luokiteltu öljy tälle moottorille.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #16 : 08.02.2015, 09:59:42 »
Se homma menee näin... Suuttimien tiivisteet alkavat vuotamaan. Se on tyyppivika 1,6 Hdi koneessa. Siitä seuraa, että öljy alkaa voimakkaasti karstoittua. Siitä taas seuraa, että turbon pieni öljyputken sihti menee tukkoon. Siitä seuraa voitelukatkos ja turbon laakeriin tulee välystä. Silloin siivet ottaa runkoon kiinni.

Korjaus. Ennen uuden turbon käyttöönottoa on suuttimien tiivisteet vaihdettava. Se on koko ongelman syy. Sitten turbon öljyputkesta sihti pois. Öljypohjan kun ottaa pois, niin sumppu tulee tarkistaa. Mulla oli niin tukossa, että se piti vaihtaa. Tämän jälkeen voi olettaa, että turbo kestää taas jonkin aikaa. Myöhemmin kannattaa seurata suuttimien tiivisteitä. Olen joskus kuullut, että niissä olisi noin 100 tuhannen vaihtoikä.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

tmex

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #17 : 08.02.2015, 10:08:45 »
Suuttimien juuritiivisteen vuodon haistaa ohjaamossa asti. Minulta on kolme uusittu, yksi sitkeästi on selviytynyt ilman vaihtoa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #18 : 08.02.2015, 13:29:40 »
Vaan kun suurimmassa osassa tapauksista syy ei ole polttoaineen vuotaminen, vaan liian pitkät vaihtovälit ja vähemmän laadukas öljy. Dieselöljy dilutoi voiteluöljyä - esimerkiksi DPF polton epäonnistuessa, muttei pala ts. muodosta karstaa, niin herkästi kuin öljy.

Listaamillasi toimilla, jotka puutteellisia - rikot valitettavasti seuraavankin ahtimen.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2015, 13:37:06 kirjoittanut Benkku »

Kauppalopo

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #19 : 08.02.2015, 13:31:40 »
Otsikon autossa on ketjun mukaan täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja, joten eiköhän vaihtoväli ole huolto-ohjelman mukainen ja öljy niin ikään.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #20 : 08.02.2015, 13:34:59 »
Vaan kun se huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli, riman juuri ylittävällä öljyllä - on useinmiten liian pitkä.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #21 : 08.02.2015, 13:58:34 »
Mulla on vaihtoväli kaikissa 1,6 Hdi koneissa 15 tuhatta, elikä se lyhennetty vaihtoväli. Autoilla ajetaan pääasiassa matka-ajoa. Autoissa käytetään Totalin hiukkasloukkuautoihin tarkoitettua öljyä. Tämä turbonsa hajoittanut oli poikkeus. Siinä ei ollut öljyä ohentavaa FAP:ia lainkaan. Öljyt vaihdettiin myös 15 tuhannen välein ja öljynä Totalin suosittelemaa. Turbo ei siis rikkoutunut ölyn laadun, tai vaihtovälin puutteesta, vaan suuttimien tiivisteiden vuodon johdosta.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

tmex

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #22 : 08.02.2015, 14:16:26 »
Eihän FAP laimeana öljyä. Eolys niminen neste ruiskutetaan moottoriin jotta FAP saa puhdistuksensa.Mikäli ed main eolys ruiskutus ei toimi se löytynee moottoriöljyn seasta. Käsittääkseni Eolys ruiskutuksen yhteydessä hehkut on päällä.Autostani hehkut uusittiin,hehkuen toimimattomuudesta ei anneta virheilmoitusta vaikka niillä on tärkeitä rooli moottorin toiminnan kannalta.Hehkujen kunnon pyysin huollossa erikseen tarkastamaan, se ei kuulu edes huolto-ohjelmaan.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #23 : 08.02.2015, 15:50:45 »
^
Laimentaa tai ei. Jotain sinne öljyn sekaan varmaan menee, kun nykyisin puhutaan, että pitää tarkastaa öljymäärän lisääntyminen, eikä väheneminen. Syöttöä lisätään ja Eolys nestettä ruiskutetaan sekaan katalyytiksi. Jotain voi mennä öljyn sekaankin. Hehkut pitää olla kunnossa, koska muuten poltto ei lähde käyntiin. Ymmärtääkseni tulee hieman isompi lasku hiukkasloukun osalta, jos hehkuja ei korjaa ajoissa.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

tmex

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #24 : 08.02.2015, 16:01:27 »
Jos sulta oli FAP poistettu oliko eolys aineen annostelu otettu myös pois käytöstä? Olen omani pitänyt vakiona.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #25 : 08.02.2015, 16:06:30 »
Miksi se olisi poistettu, kun siinä ei ole FAP:ia ollut uutenakaan.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

tmex

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #26 : 08.02.2015, 16:47:02 »
OK.Unohdin että 1.6 HDitä löytyy 92 heppasena ilman partikkelisuodatinta.

Kauppalopo

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #27 : 08.02.2015, 18:11:04 »
Vaan kun se huolto-ohjelman mukainen vaihtoväli, riman juuri ylittävällä öljyllä - on useinmiten liian pitkä.

No sittenhän asiassa ei ole mitään ongelmaa, maksaja on tiedossa. Kyllähän PSA varmaan omat virheensä korjaa? Ai ei vai?

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #28 : 08.02.2015, 18:36:37 »
Eikös eolys lisäaine ruiskuteta sinne hiukkassuodattimeen polton aikana? Ja hiukkassuodatin on kaukana moottorista. Olihan siitä poltosta hyvä animaatio joka on linkitetty tännekin johonkin ketjuun.

No enpä löytänyt tuota animaatiota, mutta polttoaineen sekaanhan sitä lisäainetta lisätään jo tankissa.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2015, 19:35:22 kirjoittanut pfaq306 »

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 631
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #29 : 08.02.2015, 18:48:27 »
^
Näin vastaa Tuulilasin Ketonen, jos häneen on luottamista. Olisiko kyse ylimääräisen polttoaineannoksen siirtymisestä öljyn sekaan?

"Tapio Ketonen:

Hiukkassuodattimen toiminta perustuu siihen, että määräajoin suodattimeen kerääntyneet hiukkaset poltetaan pois. Tämä edellyttää, että moottori joutuu tekemään kunnolla töitä, jolloin pakokaasut kuumentavat suodattimen niin lämpimäksi, että palaminen saadaan alkuun. Tähän tarvitaan myös ylimääräisen polttonesteen ruiskuttamista pakokaasujen sekaan joko moottorin ruiskutusjärjestelmän tai erillisten pakoputkistoon sijoitettujen suuttimien kautta."
http://www.tuulilasi.fi/kysymykset/nykydiesel-kaupunkiajo-ja-hiukkassuodatin
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07