Kirjoittaja Aihe: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)  (Luettu 21985 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #30 : 08.02.2015, 19:09:57 »
Eolys tai infineum uudemmissa pumpataan polttoainesäiliöön jokaisen tankkauksen yhteydessä ja se sekoittuu polttonesteeseen, sitä siis kulkeutuu jatkuvasti moottoriin. Mitään erillistä eolys-ruiskutusta moottoriin ei ole. Ainoastaan ylimääräinen polttonesteen jälkiruiskutus FAP regeneroinnin aikana.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #31 : 08.02.2015, 22:46:54 »
Suuttimien tiivisteet alkavat vuotamaan. Se on tyyppivika 1,6 Hdi koneessa.
Siitä seuraa, että öljy alkaa voimakkaasti karstoittua. Siitä taas seuraa, että turbon pieni öljyputken sihti menee tukkoon. Siitä seuraa voitelukatkos ja turbon laakeriin tulee välystä. Silloin siivet ottaa runkoon kiinni.

Miten ne suuttimien tiivistevuodot voivat aiheuttaa öljyn karstoittumista, sitä vaan kovasti ihmettelen ?? Öljyn karstoittuminen käsittääkseni voi johtua vain korkeista lämpötiloista,

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #32 : 09.02.2015, 09:33:42 »
Ihmettelin samaa. Minulla oli 1,6 HDI, jonka suuttimet löystyivät aika ajoin sillä seurauksella, että palotilan käryä pääsi ilmastoinnnin kautta cabiiniin. Käry tuli sisään paikalla ollessa, mutta ei ajaessa. Itse kiristelin suuttimet vuotojen alkaessa.

antsu

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #33 : 09.02.2015, 09:55:59 »
Suutin kai vuotaa koko ajan eli myös silloin, kun ei se ole talotapahtuman kannalta ole edullista. Tästä seuraa huonoa palamista ja nokea ja karstaa.

En minä näistä mitään tiedä, kunhan arvailen :-[

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #34 : 09.02.2015, 13:38:51 »
Suutin kai vuotaa koko ajan eli myös silloin, kun ei se ole talotapahtuman kannalta ole edullista. Tästä seuraa huonoa palamista ja nokea ja karstaa.

Tuskin se suutin muuten vuotaa kuin löystyneestä kiinnityksestään, joka korjautuu tiivisteen vaihdolla/suuttimen kiristyksellä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #35 : 09.02.2015, 14:39:25 »
Juuri näin, suutin itsessään ei vuoda - polttoainetta, vaan sen kiinnitys/tiivistys kanteen eli puristus/palopaineet karkaavat.

Ou812

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #36 : 09.02.2015, 15:46:10 »
Jos suuttimen pohjatiiviste vuotaa niin näkyykö vuoto myös ulospäin, suuttimen juureen kertyy töhnää jne?

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #37 : 09.02.2015, 16:12:48 »
Kyllä siihen vuotavan suuttimen juureen tulee töhnää.

antsu

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #38 : 09.02.2015, 16:14:14 »
Kun se töhnä tulee ulos niin miksi öljyyn tulee karstaa?

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #39 : 09.02.2015, 16:28:00 »
Öljy palaa ahtimessa - siksi. Öljyn tuhkaantumispisteen lämpötila (flash point) siis liian matala. Tyypillisesti ahtimen voiteluöljyn tilavuusvirran pieneneminen alkaa pahentamaan tilannetta, koska ahtimen laakeroinnin jäähdytys on silloin heikentynyt.

tmex

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #40 : 09.02.2015, 16:30:58 »
Mainos tähän väliin. Ko linkin tuotteella on ongelmitta 1.6 HDi:llä, 2006 - 9.2. 2015, 300 tkm menty, vaihtovälinä 20 tkm: 
http://www.mobil.fi/Finland-Finnish-LCW/carengineoils_products_mobil-1-esp-formula-5w30.aspx
Polttoaineruiskujen juurivuodoissa vaihdatin öljyn samalla. Oli kuulemma turha vaatimus, mutta pidin korjaamolla pääni. Minusta se juurestaan vuotava polttoainesuutin sotkee öljyn.Vaihdatin suuttimien tiivisteet heti kun käry kävi nenään.

Benkku

  • Vieras
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #41 : 09.02.2015, 16:35:06 »
<clip>
Leimahduspiste, °C, (ASTM D92) 254
</clip>

Kyllä, erittäin hyvä öljy ahdinmoottoriin.

Juuresta vuotava suutin sotkee sen suuttimen ympäristön, ja dilutoi moottoriöljyä - mutta vasta kun vuoto on sen verran suurta ettei puristuspaine ole riittävä ja sylinteri enää sytytä. Se ei kuitenkaan ole syy öljyjen karstoittumiseen, sillä dieselöljyn syttymispiste on luokkaa 400 °C.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2015, 16:38:16 kirjoittanut Benkku »

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #42 : 09.02.2015, 17:44:26 »
Polttoaineruiskujen juurivuodoissa vaihdatin öljyn samalla. Oli kuulemma turha vaatimus, mutta pidin korjaamolla pääni. Minusta se juurestaan vuotava polttoainesuutin sotkee öljyn.Vaihdatin suuttimien tiivisteet heti kun käry kävi nenään.

Tällä vuodolla ei ole mitään tekemistä moottoriöljyn kanssa.

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #43 : 09.02.2015, 17:45:37 »
Käykös kyseisessä koneessa semmoinen ilmiö, että kun alapään kuparirikka alkaa vuotamaan, pääsee pakokaasu öljytilaan? Jos suuttimia katsoo niin siellä on tiivisteitä enemmän kuin dw10 ja dw12 moottoreissa. Äkkiseltään kuvista katsottuna tuo suuttimen "välitila" kannen ja kannen ylemmän osan välillä ei ole yhtä puuta kuten esim. dw12




uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 3008 - Turbon rikkoutuminen (HDi)
« Vastaus #44 : 09.02.2015, 17:53:48 »
Siitä tsekkailemaan https://www.youtube.com/watch?v=KqKt4nzF7Nc

Mikä tiivistää jos suutin valskaa juuresta ettei osa pakokaasusta päädy öljytilaan?