Ratkaisu:Etupäässä ne hammastukset näkyy kun ottaa pyörän pois, mutta takaisissa pitää irroittaa käsijarrun jarrurumpu. Oletettavasti vika on takasissa, sillä siellä on yleensä enemmän metallisotkua liikkeellä. Saattaa olla myös, että anturi on liian kaukana hampaista, mutta älä yritä taivuttaa anturia, se katkeaa herkästi ja uusi on sadan egen tienoilla. Vian aiheuttavan anturin etsiminen on kuvaamassasi tapauksessa vaikeaa, pitää virittää oskilloskooppi jotta näkee signaalin voimakkuuden. Itselläni käsijarruroinien irtautuminen aiheutti vastaavantyyppisen ongelman kun olet kuvannut ja syynä oli siipeensä saanut anturi.
Auto: 1999 406 ST 2,0 HDi (2. mallisarja, automaatti-ilmastoinnilla).
ABS-jarrut hakkasivat päälle tienpinnasta riipppumatta kun jarrutti alle 15 km/h nopeudessa. Tämän lisäksi ajoittain ABS-jarrut hakkasivat aina jarrutettaessa päälle, nopeudesta riippumatta.
Ongelma oli takapyörän jarrurummussa. Käsijarrua varten 406:ssa on takapyörissä jarrukengät. Yhdestä jarrukengästä oli kiinnitystappi ja sen jousi pääsyt pirahtamaan jarrurummun sisälle. Syynä tähän oli se että jarruasetelman taustapelti johon kiinitystappi lukittuu oli ruostunut ja kiinnitystapin reikä oli laajentunut liian suureksi. Tämän takia kiinnitystappi ja jousi pyörivät jarurummun sisällä jossa myös ABS-anturi ja pulssikehä sijaitsevat. Tämä aiheutti häiriön ABS-järjestelmään.
Ongelman korjaamiseen ei riittänyt pelkästään kiinnitystapin ja jousirääteiden siivoaminen rummusta. ABS-anturi oli vääntynyt ja se piti oikaista niin että se oli tasaisesti pulssikehää vasten. Sitten käsijarrukengät pulttiruuvien ja isojen prikkojen ja uuden jousen kanssa kiinni. Paketti kasaan ja toimii.
ABS-anturin asento on aika tarkka, joten mikäli ongelma ei kerralla korjaannu kannattaa avata rumpu uudestaan ja säätää anturin asentoa.
Minulla tämä sama ongelma on tapahtunut jo molemmilla puolilla takapyörissä. Eli taustapelti ruostunut ja kiinnitystapit pudonneet jarrurumpuun. Kannattaa siis vaihtaa kerralla kaikki kiinnitystapit ja laittaa isot prikat taustapellin taakse.
Takapyörien ABS-kehistä lohkeaa paloja irronneiden jarrukenkien kiinnitystappien vuoksi. Kiinnitystapit irtoavat ajan myötä jarruasetelman tausta/suojapellin ruostumisen vuoksi. Sen ABS-virheilmoituksen aiheuttaa tuossa tapauksessa (1) Taittunut ABS-anturi (tappi), sekä (2) ABS-hammaskehältä puutuvat hampaat.
Kotikorjaamossamme korjaus toteutettiin seuraavasti:
1) ABS-anturin suoristus ruuvimeisselillä silmämääräisesti
2) Lohjenneen hampaan tilalle pellistä leikattu pieni pala (rautanaulan pätkä voisi soveltua myös), kiinnitys kehälle kaksikomponenttiliimalla
3) Jarrukengän kiinnitystapin tilalle pultti ja taakse tarpeeksi iso prikka.
On toiminut erinomaisesti jo melkein 2 vuotta.