Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (ZF4HP20-automaattivaihteisto)  (Luettu 14754 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Auto: 2005 607 2,2 HDi (automaatti).

Tässä kuvia. Ensimmäisessä kuvassa näkyy vaihteiston sininen huohottimen korkki, lähtee nostamalla. Toisessa kuvassa oikean puoleisen vetoakselin ja hydrauliikkaletkun välissä näkyy tason tarkistustulppa. Kolmannessa kuvassa menee uutta öljyä sisään sopivalla tratin sovitteella.

https://onedrive.live.com/redir?resid=77738C3CCC030DD8!90575&authkey=!APbq1kz7PWISyoI&ithint=folder%2c
Audi A4 Tdi Q

AJH63

  • Vieras
Sait tosiaan öljyn ujutettua tuosta korkin reiästä! Itse kangotin pitkäleukaisilla pihdeillä sen metallisen "torvijalan" pois, ja silti ryökäili ilmaa herkästi; en tosin laittanut ilmapilliä sisään. Tarkistustulppa oli lujassa, mutta 6 mm kuusiokolo-"L" sentään kesti.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Meni huohotinaukosta hyvin sisään vasta sitten kun oli aukaissut tasontarkistustulpan.

Ensi sunnuntaina taas uudet Bilteman ATF-U:t sisään ja sen jälkeen seuraavat täytöt tehdään Mobilin 71141 -öljyillä.
Audi A4 Tdi Q

AJH63

  • Vieras
Aion jonkin aikaa ajaa Teboilin Fluid S:llä; tietääkseni sitä ei pidetä ihan sopivana tähän, vaikka kyljessä lukee tuo Mobilin luokitus, mutta muuta ei Tokmannin hyllyllä ollut. Ja senkin olisi Halpa-Hallista saanut 6 euroa huokeammin..:(

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Se kura, jota vaihteistossa yleensä on jos sitä ei ole vaihdettu moneen vuoteen, ei takuulla täytä enää mitään laatuluokitusta, joten kaikki LT71141 -multivehicle laadut parantavat vaihteiston käytöstä.

Näin uskallan epätieteellisesti väittää.
Audi A4 Tdi Q

AJH63

  • Vieras
Noinhan sen on pakko olla :)..-tuo omasta valunut oli jotenkin vetistä kylmänäkin, mutta "sormienväli-testissä" kuitenkin kohtuullisen liukasta, väri ruskahtava. Teboilin on sitä viininpunaista.   

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Sen väristä ei voi suoraan päätellä juurikaan mitään. On punaista, keltaista ja ruskeaa öljyä kuten Gulfin vastaava laatu on.
Lähinnä se että onko vanha öljy enää yhtään öljymäistä ja haiseeko palaneelta on ehkä parempi indikaattori sen kunnosta.
Audi A4 Tdi Q

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Onko kukaan tehnyt tai edes kuullut jonkun tekevän isompaa huoltoa 4HP20 -vaihteistolle?

Venttiiliyksikön kopan alta löytyisi suodatin ja 6 tai 7 kpl venttiileitä. Oman auton vaihteisto toimii ihan hyvin, mutta pehmeyttä ja sujuvuutta voisi olla hivenen enemmänkin. Ebaysta ei löydy solenoidiventtiilejä kuin isompiin ZF:n vaihteistoihin. Alibabasta löytyy jotain mutta en tiedä mitä siihen tarvittaisiin. Suodattimen saa tilattua monestakin paikasta.

Isompi huolto voisi hyvin olla kiitollinen tehdä kun samalla vaihtunee myös öljyä. AL4:n kokemuksen pohjalta venttiilien vaihdolla on iso merkitys laatikon pehmeyteen.
Audi A4 Tdi Q

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Tällä kertaa vaihteistoöljyt tuli vaihdettua alaproppujen kautta mitä kautta teen varmasti jatkossakin.

Liemet normaalisti ulos, tarkistusproppu auki, metri sopivaa letkua tratin jatkoksi ja letkun pään ujutus tulipellinja moottorin välistä, letku tasontarkistusreijästä sisään ja öljyt perään. Erittäin helppoa!! Ei mitään järkeä täyttää yläpuolisesta huohotinreijästä.
Audi A4 Tdi Q

AJH63

  • Vieras
-No tuohon minäkin uskon; kävi itselläkin mielessä joskus, että miksei myös sisään kylkiaukosta, jos kerran poiskin ylijäämä tulee. Teen tuolla sinun mallillasi seuraavan kerran.:)

AJH63

  • Vieras
Auto: 2004 607 3,0 V6 (automaatti, DAM 9719).

Teboilin Fluid S alkoi aiheuttaa nykimistä, "tömähteleviä" vaihtoja, ja alamäessä piti pientä vaihdetta suotta päällä, ikäänkuin "moottorijarrutusta".  Päätin ottaa riskin Chryslerin laatikon kokemusten perusteella ja kaadoin 4 l Teboilin synteettistä 2-tahtiöljyä laatikkoon; heti ensi ajolla automaatin toiminta normalisoitui lähes täysin.

AJH63

  • Vieras
Jatkona edelliseen voi todeta, että äskeisillä lähes 30 asteen pakkasilla automaatti toimi hyvin noilla synt. 2-tahdeilla. Lisäsin aiemmin vielä litran, koska sitä vanhaa tuli lähes 5 litraa pois. Ajan noilla ainakin kesään, voihan sitä sen jälkeen kokeilla vaikka Febiä tai Ravenolia.

ilmari100

  • Vieras
Siis hetkinen. Sulla on nyt siis puolet öljytilavuudesta 2-t öljyä? Ja sillä vahtaminen notkistui?

Itse olen laittanut Mobilin öljyä niin kuin tässä ketjussa on suositeltu. Ne toimii paremmin kuin mitkään aiemmat kokeilut. Välillä vielä vaihtaa hiukan jyrkästi, mutta minulla on siellä vähän sekaöljyä, eli olen lisännyt vain mobilia poistetun tilalle. Laskennallisesti ehkä kolme neljäsosaa mobilia ja muut vanhoja.

AJH63

  • Vieras
Kyllä, ja ylikin puolet, koska vajaa 5 l tuli pois ja 5 l lisäsin; eräs kirjoittaja kertoi taannoin Teboilin Fluid S:n aiheuttaneen nykimistä ja itse havaitsin samat oireet, jotka tulivat vähitellen, ei heti.  Ei se LT 71141 -merkintä sinänsä sopivuutta aina takaa.

antsu

  • Vieras
Ei se LT 71141 -merkintä sinänsä sopivuutta aina takaa.

Olen ymmärtänyt, että LT 71141 on vain AL4:lle pakollinen ja että ZF:n vehkeille käy tavallinen ATF. Olenko erehtynyt?

AL4 toimi hyvin tuon LT 71141:n kanssa kunhan muisti vaihtaa sitä joskus.