Kirjoittaja Aihe: 607 - EGR ja overboost (DW12)  (Luettu 4148 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jrasi

  • Vieras
607 - EGR ja overboost (DW12)
« : 06.06.2016, 12:10:37 »
Auto: 2005 607 2,2 HDi (automaatti).

Tuli tuossa hankittua 607 ja autolla meinaa olla välillä paha mieli. Noin 50-100km ajon jälkeen yleensä ilmoittaa "Depollution system faulty" ja sytyttää moottorin vikavalon, tuommoisella ELM237 -testerillä antaa vikakoodit:
P0400 - Exhaust Gas Recirculation Flow
P0402 - Exhaust Gas Recirculation Flow Excessive Detected

Lisäksi nyt viikonloppuna kun vedin peräkärryä, heitti vielä keskelle mittaristoa ison huutomerkin ja monivikamonitori ilmoittaa "Engine management system faulty", vikakoodiksi tarjoaa:
P0234 - Turbo/Supercharger Overboost Condition
Samalla auto menee limppiin ja tehot hukkuvat.

Tuon overboostin heitti ensimmäisen kerran, kun vakkari päällä lähdettiin ylämäkeä nousemaan. Ensimmäisenä poistin konehuoneesta löytyneen railipainetta huijaavan tehoboksin. Tällä ei kuitenkaan ollut vaikutusta, kiukutteli ja ilman peräkärryäkin. Swirl valven vaijerista näytti olevan pää rikki ja vaijeri irti läppäakselilta, kiinnitin nippusiteellä, mutta tänään teki taas aamulla saman. Nollasin vikakoodit tienpäällä ja heitti kertaalleen tuon overboost -vian heti startatessa. Tämän jälkeen ei kuitenkaan ollut limpissä, vaan tehot tuntuivat olevan tallessa.

Lexia/PP on tilattu, ehkä niiden avulla saa tutkittua hieman paremmin, kuin tuolla yleismallilla.

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #1 : 06.06.2016, 17:15:28 »
Voisiko alipaineohjaus-puolella olla vuotoja, kun egr:ää ja turboa ohjataan sillä? Vai joko tuossa on se tuplaturbo- moottori?

jrasi

  • Vieras
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #2 : 06.06.2016, 17:44:20 »
Tämä on ihan yhdellä solmulla.

Alipainepuoleen täytyy varmaan syventyä, mutta odotellaan nyt myyjäliikkeen kommenttia aiheeseen.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #3 : 06.06.2016, 18:15:11 »
Minulla oli kanssa aluksi juuri noita ongelmia ja vikakoodeja, haulla löytyy juttua minun kirjoittamana. Lyhyesti omassa oli vikaa rintapellin solenoideissa ja swirliä ohjaavassa alipainekellossa, eli alipainepuolelta vikaa etsimään. Vikojen korjauksen jälkeen olen ajanut 150tkm ilman ongelmia.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

jrasi

  • Vieras
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #4 : 06.06.2016, 18:17:48 »
Tuota EGR:n solenoidia itsekin veikkailen, kun eikös tässä itse EGR-venttiili ole tyhmää mallia.

Millähän nimellä tuota swirlin alipainehimmeliä etsisi varaosaputkista?

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #5 : 06.06.2016, 20:26:02 »
Samaa Overboost ilmoa tuli aikoinaan täälläkin. (607 2.2Hdi 2003) Syynä oli alipainejärjestelmään ajautunut vesi joka jäädyttyään rikkoi sekä imusarjan läppiä ohjaavan alipainekellon ja sitä ohjaavan solenoidin. Tästä yhdistelmästä tuli alipainejärjestelmään sen verran vuotoa, että turbon säätösiivistölle ei riittänyt alipainetta.

Edit: Muistelen hakeneeni nuo komponentit ihan marmoritiskiltä. Eivät olleet kalliita.
« Viimeksi muokattu: 06.06.2016, 20:31:39 kirjoittanut Vasara »

jrasi

  • Vieras
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #6 : 06.06.2016, 20:33:04 »
Noniin, malttamaton ei jaksa odotella myyjäliikkeen vastausta ja sukelsi konehuoneeseen...

Näyttäis siltä, että joku kovakourainen ilmanputsarinvaihtaja on onnistunut kolauttamaan irti telineestään sen putsarikotelon takaosassa majailevan solenoidin, sillä seurauksella että siltä lähtevän alipaineletkun toisessa päässä oleva t-liitin oli mennyt poikki. Sopivien osien loistaessa poissaolollaan, korjasin t-haaran teipillä. Huomenna näkee töihin ajellessa, että paljonko oli vaikutusta, luultavasti paljon.

SaPeKa

  • Vieras
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #7 : 06.06.2016, 20:40:18 »
Katsoin mielenkiinnosta service boxista hinnan tuolle swirl-venttiilin käyttölaitteelle, niin 30,4 € näyttäs maksavan marmorilla. Varaosan koodi 0363 87. Ebayssa näyttävät pyytävän enemmän.

Tuossa T-liittimessä se vika taitaa kuiten olla. Päästää alipaineet karkuun.

jrasi

  • Vieras
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #8 : 06.06.2016, 20:42:41 »
Täytyy se swirli kuitenkin vaihtaa, kun on läppäakseliin kiinnittyvä muovikäikäle palasina, ei hirveästi ole luottoa tuohon nippusidepatenttiin, minkä askartelin.

jrasi

  • Vieras
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #9 : 07.06.2016, 06:07:34 »
Prkl ja heti heitti overboostin aamulla

jrasi

  • Vieras
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #10 : 07.06.2016, 16:46:57 »
Tietääkös kukaan, että mikä solenoidi tekee mitäkin tuolla konehuoneessa? Niitähän on tosiaan ne kolme rintapellissä ja yksi ilmanputsarikotelon kyljessä

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #11 : 07.06.2016, 20:08:00 »
Muistelen että ilmanputsarin kyljessä oleva ohjaisi imuilman kylmä/kuuma läppiä, rintapellissä olevat EGR:ää ja turboa. Imusarjanläppien solenoidi on siinä termostaattikotelon välittömässä läheisyydessä "kytkinkopan" yläpuolella. Ilmanputsarin kotelo pois niin alkaa näkymään.

jrasi

  • Vieras
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #12 : 07.06.2016, 20:51:52 »
Tutkin tuossa tarkemmin, niin eihän se teippikorjaus ollut pitänyt ja se haara kun on just alipainepumpun kyljessä, niin ei ihme jos ei imua piisaa. Varmaan revennyt irti koneen heiluessa.

Täytyy hakea paineilmapuolelta t-mallin pistoliitin, johon saa lykättyä nuo nylonputket suoraan sisään. Luulis kestävän.

Sai tuon rouvan Cadillacin askarreltua leimakuntoon, niin jokohan sitä ehtis ranskatartakin tutkimaan.

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - EGR ja overboost (DW12)
« Vastaus #13 : 07.06.2016, 21:53:51 »
Aikanaan omassa 2,2 hdi ssä piti vaihtaa pari solenoidia, yksi turboahtimen ahtopaineen tunnistin ja alipaineella pelaava säätötanko... muuten pelasi kuin unelma 540 000 km... jos neljä solenoidia vaihtais kerralla ja sen turbon ahdon tunnistimen, niin kustantais noin 250 ekeä. Niitä solenoideja voi testata ottamalla irti ja kokeilemalla virralla pelittääkö. Aikaa myöten hapettuu.  Muistaakseni akun vieressä oleva solenoidi ohjasi kannessa olevaa säätötankoa, ( moottorin kannen ja akun välissä,  pitäisi liikkua kun nostaa kieroksia) , rintapelissä olevista yksi ohjaa hukkaporttia, toinen egr venttiiliä ja kolmas muistaakseni imuilman kiertoa?eli meneekö intercoolerin läpi vai ei...  ja egr on sokea eli vain tuo solenoidi ohjaa sitä