Kirjoittaja Aihe: 807 - Ruostepaikkojen ja irtoavan maalin korjaaminen  (Luettu 5109 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Auto: 2004 807 2,0 SR (EW10J4, RFN).

Autoni on vastustanut ilmasto-olosuhteidemme rasitusta jo 11 vuoden ajan varsin hyvin, mutta nyt alkaisi olla aika ottaa kiinni ruostepaikat, jos korin aikoo vielä pelastaa...

Näkökannasta riippuen joko tyylikäs tai järjetön (tai vähän molempia) nykytrendi jättää roiskeläpät pois jo suunnittelupöydällä alkaa näkyä etupyörien takana:





Näin vanhemman auton omistajana katselisin ihan mielelläni roiskeläppiä omassa autossani, jos ne estävät tuollaisen kukkimisen. Tuon aion ennen seuraavaa talvea hioa, fosforihapottaa, maalata/kiveniskumassata ja kiinnittää jonkinlaiset mahdollisimman isot roiskeläpät. Jos ei mallikohtaisia löydy niin sitten jotkut yleismalliset.

Auton pohja on muuten oikein hyvän näköinen, mutta tuollaisia kukintoja alkaa löytyä parista paikasta:



Onkohan odotettavissa akuuttia leviämistä vai kestääkö tuollaisena pitemmänkin aikaa?

Apurunko on tukevasti pintaruosteessa, ihan heti ei taida puhki mennä - maksaako vaivaa suojata paremmin? Kotelosuojaa ruiskutin samalla kun puuhastelin muuta tuolla auton etuosassa:



Tuollaiselta pohja pääasiassa näyttää, lisäsuojauksia ei tietääkseni ole koskaan tehty:



Bensatankin kiinnitysraudat myös tukevassa pintaruosteessa.

Pahiten ruostunut paikka on vetokoukku:



Takaosassa muuten siistiä, varapyörän (joka puuttuu kuvista) alla on ruskeaa kohdissa, joissa pyörä on hieroutunut koria vasten.



Edessä "iskaritornit" vaatisivat toimenpiteitä ennen ruton isompaa leviämistä:



Kynnyskotelot ovat kovalla rasituksella liukuovien alatiivisteen kohdilta:



Pahiten ulospäin näkyvät ruosteet alkavat puskea esiin ovista:



Maali kuluu pois ovien reunoista ja ruostuminen alkaa.

Sitten muutamat kohdat missä ei maali/pinnoite meinaa kestää:







Etusiivet, takakyljet ja takaluukku ovat muovia, eipähän ruoste tartu. Ei kyllä valitettavasti maalikaan kunnolla. Onko tuo ainoastaan kosmeettinen haitta kuten epäilen? Jos näin on, niin saavat jäädäkin tuollaiseksi, ei tässä näyttelyautoa olla rakentamassa.

Tämä on tarkoitus ajaa paaliin asti, mihinkäs sitä hyvää vaihtamaan... Olisi kiva jos voisi jatkaa korin puolesta auton ikää, kun tekniikkakin tuntuu näissä kestävän kiitettävästi. Ulkonäöllä ei ole tässä mitään väliä, se on jo menetetty... Ja ammattimaiset fiksaukset voi unohtaa viimeistään siinä vaiheessa kun ottaa lompakon kätöseen ja hieroo sillä ottaluuta. ::)

deutz-fahr

  • Vieras
Vs: 807 - Ruostepaikkojen ja irtoavan maalin korjaaminen
« Vastaus #1 : 12.08.2015, 00:05:23 »
Mie yritin paklailla sitä bensakorkin ympärillä olevaa muovista koripaneelia. Parin viikon päästä pakkelit tipahti pois. Siinä varmaankaan mikään kestä,

dneproshin

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 807 - Ruostepaikkojen ja irtoavan maalin korjaaminen
« Vastaus #2 : 16.08.2015, 23:56:47 »
Joo, taidan unohtaa nuo muoviosat toistaiseksi, eipä ne siitä taida mihinkään mädäntyä, näyttävät vaan aika karuilta.

Tänään irroittelin kaikista neljästä ovesta alatiivisteet.





Varsin ärsyttäviä irroittaa nuo ankkurimalliset muovikiinnikkeet. Suurin osa meni rikki, myös tiivisteet murtuivat muutamasta kohdasta reikien ympäriltä. En tosin ole varma viitsinkö koskaan askarrella noita takaisin, varsinkin kun vievät noin ikävästi maalit mennessään helmakoteloista. Myös tuosta etuovien kohdalta oli maalit lähteneet, eivät olleet vielä niin hurjassa kunnossa kuin takaovien kohdalta.

Muuta haittaa tiivisteiden pois jättämisestä ei taida olla kuin paikkojen sotkeutuminen, pahimpana varmaan takaliukuovien alakiskojen mahdollinen kuraantuminen/pölyyntyminen.

Olen vähän katellut ostoaikeissa tuollaisia, näyttäisivät suhteellisen päteviltä:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/401281/PowerFlow-roiskelapat-Malli-1

Citroen C8:aan taulukon (pdf) mukaan käy malli 1 eteen ja malli 2 taakse. 807 ei jostain syystä ollut listattuna, mutta samathan siihen täytynee käydä. 806 kyllä oli taulukossa, siinäkin samat mallit suosituksena. Eteen pelkästään meinasin hommata, 36 euroa pari siis Motonetissa. Taakse en näe niin tarvetta, siellähän on lähinnä muovia ottamassa hiekkasuihkun vastaan jo nytkin.

Service Boxista en onnistunut löytämään korin osia ollenkaan. Pitänee kysyä vielä "tiskiltä" onko näihin alkuperäisosaa olemassakaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 807 - Ruostepaikkojen ja irtoavan maalin korjaaminen
« Vastaus #3 : 17.08.2015, 03:35:52 »
...maalit mennessään helmakoteloista.

Laita tiivisteiden hankauskohtiin 3M:n kirkas kiveniskuteippi. Tiivisteitä ei kannata missään nimessä jättää pois. Niitä kiinnikkeitä saat toki hankittua merkkiliikkeestä tai vaikkapa Motonetistä.

https://www.google.com/search?q=3m+kiveniskuteippi

Kyseistä teippiä saa eri levyisenä.

Infernaalinen

  • Vieras
Vs: 807 - Ruostepaikkojen ja irtoavan maalin korjaaminen
« Vastaus #4 : 30.08.2015, 19:25:51 »
Auto: 2002 807 2,0 HDi.

Tämä aihe olisi ajankohtainen itsellekin. Omassa ollut kyllä roiskeläpät, mutta oikeanpuoleinen jäänyt joskus aiemmin matkalle jollakin ja siitä hieman maalia poistunut ja kevyttä pintaruostepilkkua havaittavissa. Kuskin ovessa myös maali muutamassa kohdassa lähtenyt kuplimaan. Kertokaahan hyvin tehdyn prosessin vaiheet ja aineet noihin ruostekorjauksiin, jos oletetaan, ettei kemppiliimaa tai muitakaan peltihommia tarvitse tehdä.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 807 - Ruostepaikkojen ja irtoavan maalin korjaaminen
« Vastaus #5 : 10.09.2015, 23:47:40 »
Kertokaahan hyvin tehdyn prosessin vaiheet ja aineet noihin ruostekorjauksiin, jos oletetaan, ettei kemppiliimaa tai muitakaan peltihommia tarvitse tehdä.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33835.msg200595#msg200595
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=50598.msg211783#msg211783
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info