Kirjoittaja Aihe: 306 - Päästöarvot (halkeama imusarjassa)  (Luettu 4229 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sepposakari

  • Vieras
306 - Päästöarvot (halkeama imusarjassa)
« : 07.06.2006, 17:29:14 »
Ongelma:

Auto: 1995 306 1,8 ST (XU7JP (LFZ), Magneti Marelli 8P).

Kolmenollakuutosemme hylättiin katsastuksessa ylittyvien päästöarvojen takia:

Arvot               CO       HC        O2       CO2     Lambda
tyhjäk.             2,68     216       244      1296
2000 r/min        2,19       94       028      1481    0,951

Vaihdoimme Lambdan, mutta arvoihin ei tullut muutosta. Onko mahdollisesti Lambdan irrottamisen yhteydessä joku ohjelma kadonnut tai pitäisikö sellainen käynnistää uudestaan? Vai onko vika katalysaattorissa?

Ratkaisu:

No nyt se selvisi, mikä Peugeot 306:ssa oli vikana, kun se  pakokaasupäästöjen takia hylättiin katsastuksessa. Auton imusarjassa oli halkeama. Imusarja vaihdettiin ja nyt on Peugeot katsastettu ja eikun ajelemaan.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Päästöarvot (halkeama imusarjassa)
« Vastaus #1 : 07.06.2006, 18:18:26 »
Arvojen, erityisesti 0.951 lambda-arvon valossa kannattaa tarkistaa jäähdytysnesteen- ja imuilman lämpötilan-, sekä MAP-anturin toiminta.

Mikäli näissä ei ole vikaa tai merkittävää poikkeavuutta normi-arvoista niin seuraavaksi kannattaa tarkastella suihkutussuuttimi(e)n kuntoa ts. poltto-ainesumun muoto.

Tarkennatko vielä millä moottorilla ja moottorin-ohjain järjestelmällä autosi on varustettu, mikäli tiedossa - kyseiset tiedot voivat hyvinkin auttaa ongelman ratkaisussa.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Päästöarvot (halkeama imusarjassa)
« Vastaus #2 : 08.06.2006, 05:29:58 »
Aluksi kannattaa selvittää onko järjestelmään tallentunut vikakoodia. Testeriliitin on vihreä 2-napainen AMP Junior timer liitin ja sijaitsee akun lähettyvillä. Vikakoodien lukuohjeet löytyvät palstan haulla.

Antureiden mittaus on suhteellisen triviaalia (jos käytettävissä väliulosoton mahdollistavat liittimet tai piikkipäiset johtimen eristeen läpimittauksen mahdollistavat mittapäät). väliliittimen käyttö on suositeltavampi tapa, sillä eristeen puhkominen piikki mittapäällä altistaa johtimen/liittimen kosteuden aiheuttamille ongelmille.

Imuilman- (harmaa 2-napainen liitin) ja jäähdytysnesteen (vihreä 2-napainen liitin) lämpötila anturit.

3530-4100 Ohm / 10 C
2350-2670 Ohm / 20 C
1085-1230 KOhm / 40 C
540-615 Ohm / 60 C
292-326 Ohm / 80 C
215-245 Ohm / 90 C
165-190 Ohm / 100 C

Mittaukset;
- syöttöjännite pin 1 ja maan väliltä +5 volttia.
- vastusarvo kunkin anturin mitattavassa väli-aineessa/lämpötilassa pin 1 ja pin 2 väliltä.


MAP-anturi mittaukset;

- syöttöjännite pin 3 (A) ja maan väliltä +5 volttia.
- anturijännite eri ilmanpaineilla pin 2 (B) ja pin 1 (C) väliltä.

pin 3 (A) = Gnd
pin 2 (B) = anturi signaali
pin 1 (C) = +5V syöttö

GM anturissa liittimen merkinnät A, B, C
Weber Marellin anturissa 1, 2 ja 3

- tyhjäkäynnillä (n. 25-35 kPa abs) noin 200-500 mV.
- moottori sammutettuna/sytytysvirta kytkettynä (n. 98-103 kPa abs) n. 4500-4800 mV.
Anturijännite 0 mV - 4950 mV lineaarinen välillä 0 kPa - 107 kPa, syöttöjännitteen ollessa 5000 mV.

- tarkista MAP-anturin liitäntäletkun kiinnitys anturiin ja imusarjaan, sekä kunto (halkeamat) jne.

Poltto-aineen linjapaine;
-alipaine letku irroitettuna/moottorin käydessä n. 230 - 270 kPa (tyypillisesti 270 kPa)
-alipaineletku kiinnitettynä/moottorin käydessä tyhjäkäyntiä -> edellisen mittauksen tulos + moottorin kehittämä imusarjan alipaine (tyypillisesti 205 kPa).

Emissioteknistä ongelmaa (varsinkin tyhjäkäynnillä) voi myös aiheuttaa;
- vuotava aktiivihiilisäiliön solenoidi aiheuttaa
- vika sytytyslaitteistossa (yksi tai useampi sytytystulppa, korkeajännitejohtimet, läpilyövä sytytysmuuntaja).
- venttiili(e)n/seeti(e)n tiiviysongelmat.
« Viimeksi muokattu: 08.06.2006, 05:41:54 kirjoittanut Benkku »

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Päästöarvot (halkeama imusarjassa)
« Vastaus #3 : 08.06.2006, 22:57:53 »
Nyt on mitattu (mitä on osattu ja löydetty).

- Imuilmananturi: 5 V:n syöttöjännite oli. Anturin resistanssi oli 2550 ohmia, lämpötilaan nähden ollee oikea.
- Jäähdytysnesteen anturia (vihreä liitin) ei ole löytynyt.
- MAP-anturin 5 V:n syöttöjännite OK, mutta anturijännite jo tyhjäkäynnillä 3600 mV. Jännite kyllä vaihtelee kierrosten muuttuessa ollen ylimmillään hieman yli 4000 mV. Moottori sammutettuna, virta päällä  jännite 427 mV (ei ole ABS).
- Linjapaineita en kykene mittaamaan.

Lieneeköhän tuo hintava MAP-anturi viallinen?

MAP-anturin jännite ei tuntuisi oikein korreloivan imusarjan painetta - oliko letku varmasti ehjä ja tiiviisti kiinnitettynä molemmista päistään ? Tyhjäkäynnillä jännitteen pitäisi pudota ja olla suhteellisen pieni sillä lähestytään anturin paine-alueen alarajaa, kaasu täysin avattaessa pitäisi jännitteen nousta vähintään tuohon 4000 - 4500 mV luokkaan. Oudoin on tuo mittaamasi 427 mV (käytännössä anturin ulostulojännitteen pitäisi olla ennemminkin lähellä +5 volttia (eli anturin paine-alueen ylärajalla) kuin paine-alueen alarajaa.

MAP anturi voi hyvinkin olla em. valossa viallinen.

Onko arvioita kuinka pitkään poltto-aine seos on ollut rikkaalla, nimittäin katalysaattorin pelkistyselementin vaurioituminen voi hyvinkin seurata.

sepposakari

  • Vieras
Vs: 306 - Päästöarvot (halkeama imusarjassa)
« Vastaus #4 : 10.06.2006, 13:26:09 »
Hei!

Olin mitannut MAP-anturin johtimista väärin, siis p.o. syöttö 5 V, O.K.
Anturisignaali (pin 2 ja Grd) virta päällä 4600 mV ja tyhjäkäynnillä n. 1600 mV muuttuen hieman kierroksilla. Jotain on pielessä. Pitänee hankkia painemittari?

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Päästöarvot (halkeama imusarjassa)
« Vastaus #5 : 30.06.2006, 18:40:49 »
Imusarjan halkeaman vuoksi MAP-anturi siis mittasi tyhjäkäynnillä suurempaa painetta (=korkeampi anturin ulostulojännite).

Kyseessä siis kuormitustekijä/parametri -> seosta rikastetaan.