Kirjoittaja Aihe: 406 - Vanne- ja rengaskoot  (Luettu 65142 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #60 : 19.10.2009, 20:11:37 »
Nykyisessä oli kesärenkaat 215/55 16" et-26 raapi edestä sisälokariin vähän ääriasentoon käännettäessä ja sitten takaa bensaputken suojaan kun auton esim nostaa nosturile. Ohjaus myös veteli paljon. Nyt 205/60 15 talvirenkaat ja orkkis vanteet,eli et-18(kai?) toimii paremmin, ohjaus ei vetele oikeestaan yhtään...
Edelliseessä oli kesällä 225/45 17" et 15, pyöri hyvin, mutta veteli paljon, tosin edellisessä 195/65 15" talvirenkaillakin veteli...

Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #61 : 19.10.2009, 22:44:24 »
Omassa jo vakiokoolla 195/65R15 ET18 peltivanteella ottaa aivan linkussa hieman kuskin puolen sisälokasuojaan kiinni. Ratin kääntäminen alle sentin ääriasennosta takaisinpäin riittää poistamaan rahinat. Ilmeisesti ei ole aivan sisälokasuoja asettunut paikoilleen joskus vaihteistoöljyn vaihdossa tms. Ylimääräistä tilaa ei todellakaan hirveästi ole, joten ET:tä ei vakiosta juuri kannata suurentaa.

PeikkoMuumi

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #62 : 23.10.2009, 00:45:03 »
Omassa 406:ssa on 235/35/19" renkaat ja 19*8" vanne et:llä 25. Madallusta noin 60mm edestä ja 45mm takaa. Edestä otta kiinni sisäloksuun kun kääntää kaikki ja jos ajaa renkaat linkussa kuoppaan ottaa lokarin reunaan kiinni ihan vähäsen... Takaa ei ota missään olosuhteissa mihinkään, joskin jouduin työstämään takapuskuria rengaskotelosta hiukkasen... ;D

pugisti

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #63 : 24.10.2009, 10:05:42 »
HEH kyllä 406:seenkin saa isoja vanteita, mutta vaatii sovitusta usein miten :D
Taitaa 17''set mennä vielä ongelmitta vakio ET:llä ja 205 kumeilla ;)

Itsellä on 225-45/17 kesäkumit ja ET 10 ja ei ole ongelmia. Entisessä oli 215-45-17 ja ET 18 ja siinä oli vielä 20mm spacerit eli oli jo miinuksen puolella ET. Eikä ollut ongelmia siinäkään.

PeikkoMuumi

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #64 : 02.11.2009, 19:27:26 »
Nii no joo, en ole kokeillu isommilla, mutta monet sanoo, että alkaa vetelemään liian leveillä renkailla, tai jos ET on liian pieni ;)

Itsellä on 235/35/19", eikä vetele omasta mielestä yhtään enempää, kuin 215/45/17", koska aikaisemmin oli alla noi pienemmät...Mutta en voi suositella 235-leveitä, ottaa edestä kiinni liian helposti pyöränkaariin ja sisäloksuun.

jr66

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #65 : 07.11.2009, 15:58:21 »
406 3.0 V6 -99 sedan ja vanne tämä: http://kuvablogi.com/nayta/2341295/ 6,5x15 et18. Mikä pultti on oikea ko. vanteeseen ?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #66 : 07.11.2009, 16:49:00 »
406 (1. mallisarja), vanteet
406 (2. mallisarja), vanteet

Alumiinivanteiden pultit:

5405 61, ALU WHEEL SCREW, DIAM 12X125-42, ALLOY WHEELS AND CORAIL ALLOY WHEEL, 3,50 e (Citroen 3,00 e)
 
5405 51, MONTING SCREW, 9,50 e:
12X125, ALLOY WHEELS AND ALLOY WHEEL MISTRAL
12X125, ALLOY WHEELS AND OURAGAN ALLOY WHEEL
12X125, ALLOY WHEELS AND ALLOY WHEEL OPALE
12X125, ALLOY WHEELS AND ILEA ALLOY WHEEL

5405 65, MONTING SCREW, 12X125, ALLOY WHEELS UNTIL RPO No. 09428, 3,50 e (Citroen 2,00 e)
5405 67, 12X125, ALLOY WHEELS SINCE RPO No. 09429, 3,50 e (Citroen 2,50 e)

Peltivanteiden pultit:

5405 55, MONTING SCREW, 12X125-52,8, STEEL WHEELS UNTIL RPO No. 09428, 4,50 e (Citroen 3,00 e)
5405 66, 12X125, STEEL WHEELS SINCE RPO No. 09429, 5,50 e (Citroen 2,00 e)

406 3.0 V6 -99 sedan ja vanne tämä: http://kuvablogi.com/nayta/2341295/ 6,5x15 et18. Mikä pultti on oikea ko. vanteeseen?

Kyseessä ovat ilmeisesti Mistral-vanteet:

5402 C6, ALLOY WHEEL, 6,50 J15 CH 4-20, ALLOY WHEELS AND ALLOY WHEEL MISTRAL

Tosin 6,5 tuumaa leveissä vanteissa ET on varaosaluettelon mukaan 406:n kohdalla 20 (paitsi Coupessa 6,5 ja 7,0 tuumaa leveissä kummassakin 12). ET 18 on käytössä 6,0 tuumaa leveiden vanteiden kanssa.

Mistral-vanteisiin kuuluvat pultit 5405 51, 5405 65 (kannan avainkoko 19 mm) tai 5405 67 (kannan avainkoko 19 mm). Pulttien 5405 65 ja 5405 67 yhteydessä käytetään muovisia suojakupuja (kromi) eli ne eivät ole kromattuja, vaan sinkittyjä. Vanhemmat pultit 5405 51 on kromattu. Vanteet eivät ole muuttuneet mihinkään, vaikka tietystä valmistusajankohdasta lähtien käytetään eri pultteja. Jos pyörännavoissa on tapahtunut ko. ajankohtina muutoksia (tuskin), niin sitten eroa voi olla kierreosan pituudessa.
« Viimeksi muokattu: 22.06.2010, 00:52:28 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

jr66

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #67 : 08.11.2009, 13:17:56 »
Tosiaan et on 20 ja takana lukee mistral. Vanteet laitoin kiinni pulteilla joissa on 19 mm. avainkoko, tasapaksu kierreosa ja kromattu kanta, ilmeisesti sitten tuo vanhempi pultti.

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #68 : 08.11.2009, 21:07:17 »
Ainakin meidän uudemmassa 406:sessa -03 on 17mm pultit ja omassa vanhakoppaisessa on 19mm ;)

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #69 : 26.03.2010, 12:08:47 »
Pulttikeskusteluun palatakseni.

Hankin 306:seen corail alumiinivanteet kesäpyörille, vannehan on 406 alkuperäinen vanne, suureksi harmiksi en saanut pyöränpultteja mukaan. Tähän vanteeseen kuuluu rikkapultti, joten kaverilta sain edullisesti, ilmeisesti MI16 pulttisarjan, josta puuttui yksi pultti. Automaalta lähdin kyselemään vastaavaa pulttia tuohon kadonneen tilalle, tarjosivat pulttia 5405 51, eli ilmeisesti kromattu niinkuin muutkin ovat, tosin kappalehinta on 9,50 euroa  :o

Tässä vannemallissa ei pultin ulkomuodolla niin suurta väliä, koska tulevat keskikupin alle piiloon.
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

Sam_406

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #70 : 26.03.2010, 15:29:14 »
Omassa jo vakiokoolla 195/65R15 ET18 peltivanteella ottaa aivan linkussa hieman kuskin puolen sisälokasuojaan kiinni. Ratin kääntäminen alle sentin ääriasennosta takaisinpäin riittää poistamaan rahinat. Ilmeisesti ei ole aivan sisälokasuoja asettunut paikoilleen joskus vaihteistoöljyn vaihdossa tms. Ylimääräistä tilaa ei todellakaan hirveästi ole, joten ET:tä ei vakiosta juuri kannata suurentaa.

Sehän kaikkein isoin ongelma on tuossa, että jos ET:tä suurentaa, niin ottaa jarrusatulaan varmasti kiinni, ku vakiopeltivanteen ja satulan välissä ei paljoa rakoa ole. ;) Jos ottaa vakiovanteilla jo sisälokariin kiinni, niin kannattaa katsoa, kuinka raidetangonpäät on säädetty, ettei johdu siitä. ;)

PL

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #71 : 26.03.2010, 15:40:31 »
Sehän kaikkein isoin ongelma on tuossa, että jos ET:tä suurentaa, niin ottaa jarrusatulaan varmasti kiinni, ku vakiopeltivanteen ja satulan välissä ei paljoa rakoa ole. ;) Jos ottaa vakiovanteilla jo sisälokariin kiinni, niin kannattaa katsoa, kuinka raidetangonpäät on säädetty, ettei johdu siitä. ;)

Sisälokarit oli irti, eikä ole sen jälkeen talvikumeilla rapissut kertaakaan kiinni. Tosin voi siellä säädöissä jotain sanomista olla, vanhat kesärenkaat eivät ole kuluneet tasaisesti (5 vuotta ajetut). Auto on kuitenkin ajossa vakaa, joten ei liene mitään suurempaa. Tarkastutan kulmat kuitenkin, ennen kuin uudet Energy Saverit alle laitan :)

wedo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 315
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #72 : 27.03.2010, 23:29:04 »
Pulttikeskusteluun palatakseni.

Hankin 306:seen corail alumiinivanteet kesäpyörille, vannehan on 406 alkuperäinen vanne, suureksi harmiksi en saanut pyöränpultteja mukaan. Tähän vanteeseen kuuluu rikkapultti, joten kaverilta sain edullisesti, ilmeisesti MI16 pulttisarjan, josta puuttui yksi pultti. Automaalta lähdin kyselemään vastaavaa pulttia tuohon kadonneen tilalle, tarjosivat pulttia 5405 51, eli ilmeisesti kromattu niinkuin muutkin ovat, tosin kappalehinta on 9,50 euroa  :o

Tässä vannemallissa ei pultin ulkomuodolla niin suurta väliä, koska tulevat keskikupin alle piiloon.


Pultti olikin väärä, tilattu pultti olikin 605 turbon pultti, onneksi varaosamyyjä keksi hyllystä lähes samanlaisen pultin mitä tarvitsin, paitsi ilman kromausta, mikä ei haittaa yhtään, kun pultit jäävät piiloon kupin alle. Soveltuva pultti on numerolla 5405 65 ja hinta 3,50e /kpl
2011 508 1,6 e-HDi Allure 2tronic
2016 308 T9 1.2 Puretech EAT6

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #73 : 22.06.2010, 00:06:25 »
Nyt pitäisi hommata gummit tähän 406 V6 farmariin. Vanteet ostin kokoa 17" ja et20. Leveyttä löytyy 7.5", jos oikein muistan..saattoi olla myös 7" pitää tarkistaa huomenna. Eli olen miettinyt kokoja 215/50, 225/45 ja 225/50. Auto on työmatka käytössa eikä tarvi matka-ajoa ajella. On tuo vastaava malli diisselinä sitä varten, eli ei haittaa jos ajettavuus/matkustus mukavuus kärsii hivenen. Tuo 225/50 17" kiinnoistais kun alusta on kummiskin vakio, ja saisi vielä muutoskatsastettuakin, mutta onkohan mahtumisessa ongelmia?

yamaha1100

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #74 : 30.06.2010, 21:57:15 »
Itselleni vastailen.. Vanne oli tosiaan 7" leveä ja et15. Taidan kokeilla tuota 225/50r17 rengastusta, kun ei viitsi kovin matalaa profiilia laittaa alle hakkaamaan. Toivottavasti mahtuu pyörimään ongelmitta ;D Paremmin vois istu koko 215/50 mutta tahtoo olla vähän hinnakkampi ja huonompi saatavuudeltaan.