Monissa Peugeotin moottoreissa käytetään samaa kampiakselin vauhtipyörän puoleista öljytiivistettä (0127 28, BEARING SEAL, 90X110-7, SFCM).
Ainakin XU-moottoreissa öljytiivisteen vaihtaminen onnistuu muuten helposti (mm. vaihteiston irrottamisen jälkeen), mutta se pitää saada laitettua paikalleen täysin suoraan ja sopivalle syvyydelle (riittävän syvälle). Jollei käytössä ole Peugeotin erikoistyökalua, joka asentaa tiivisteen oikealle syvyydelle, kannattaa vanhan tiivisteen asennussyvyys mitata ennen sen irrottamista. Tiiviste tulee ainakin joissakin tapauksissa lohkon pintaan nähden n. 3 mm syvemmälle - tämä voi kuitenkin vaihdella moottorityypistä riippuen. Tällöin tiiviste ei pysy paikallaan, jos sen jättää lohkon pinnan tasolle, koska tiivistepesän reuna on hieman viistetty alkuosastaan (tiiviste on vain 7 mm paksu ja viistetty osuus n. 2,5 mm syvä). Tiiviste onkin hyvä liimata paikalleen käyttäen esim. laakerilukitetta (kierrelukitteenkin pitäisi käydä, ks.
lisätietoa).
Lukemani perusteella kaikissa moottoreissa ei ole tiivistepesän pohjalla olaketta, jota vasten tiiiviste asettuisi suoraan (XU10J4RS-moottorista sellainen kuitenkin löytyi, mutta melko syvältä alkup. asennussyvyyteen verrattuna, joten siitä ei ole apua). Asennussyvyytenä voinee hyvin käyttää alkuperäistä, mutta joskus kampiakseli voi olla tiivisteen kohdalta sen verran kulunut, että tiiviste kannattaa asentaa hieman syvemmälle, jos on syytä epäillä kulumasta johtuvaa öljyvuotoa uudellakin tiivisteellä.
Vanha tiiviste lähtee irti varovasti ruuvimeisselillä sisäreunasta kampeamalla (tiivistepintoja naarmuttamatta), koukulla vetämällä tai sitten tiivisteen voi vetää pois siihen kiinnitetyllä ruuvilla.
Itse en asentaisi uutta tiivistettä ilman jonkinlaista asennustyökalua, jolla varmistetaan, että tiiviste asettuu täysin suoraan ja halutulle syvyydelle. Sopivan työkalun saa tehtyä helposti sorvaamalla. Yksinkertainen ratkaisu on metallinen rengas, jossa oleva olake tukeutuu lohkon tasopintaa vasten, jolloin tiiviste asettuu täysin suoraan ja olakkeen mittojen määrittämään syvyyteen. Tällaisenkin työkalunkin avulla tiivistettä on vaikea naputtaa pesäänsä, koska se on erittäin tiukka ja menee helposti vinoon. Parempi ratkaisu on painaa tiiviste tasaisesti työkalun avulla pesäänsä käyttäen apuna kampiakselin päässä olevan laipan vauhtipyörän kiinnityspulttien reikiin kierrettyjä pultteja. Asennusrenkaalle voi tehdä vaikka kannen, joka painaa rengasta ja siten tiivistettä paikalleen, kun pultteja kiristetään tasaisesti.
Uuden tiivisteen kampiakselia vasten tuleva huuli tulee voidella, mutta tiivisteen ulkoreunan ja tiivistepesän tulee olla rasvattomia.
Väärin asennettu tiiviste alkaa helposti vuotamaan, joten asennuksessa kannattaa nähdä hieman vaivaa, jotta ei joudu tekemään pian samaa työlästä operaatiota uudelleen. Muilta foorumeilta on luettavissa, kuinka toteutustavaltaan huono tai liian ulos/vinoon/ilman liimaa asennettu tiiviste on alkanut vuotamaan pian asennuksen jälkeen.
Alkuperäinen kampiakselin öljytiiviste on ylihinnoiteltu merkkiliikkeessä (n. 40 e) ja osa tarvikeliikkeistä myy halvempaa tiivistettä, joka ei toteutustapansa vuoksi tule kestämään pitkään (ks.
lisätietoa). Järkevin ratkaisu on ostaa täysin alkuperäistä vastaava tiiviste tarvikeliikkeen kautta (esim.
KTA myy alkuperäistä vastaavaa Sasicin tiivistettä edullisesti).
XU10J4RS-moottorista (1997 306 2,0 GTI-6, RFS) otettuja mittoja:
Kampiakselin tiivistepesä: halkaisija 110 mm, syvyys lohkon pinnasta mitattuna 14,5 mm (mitattu pesän pohjalla olevaan 10 mm leveään koneistettuun olakkeeseen; pesän sisäosa on 1,5 mm syvemmällä), pesän ulkoreuna viistetty 2,5 mm:n matkalta.
Kampiakselin pään laippa: halkaisija 89,8 mm, keskiosan halkaisija 46,9 mm, keskireiän halkaisija 16 mm, keskireiän syvyys 32,6 mm, keskiosan olakkeen korkeus 9 mm, ohjaintappi 8 mm (korkeus 8 mm).
Alkup. tiiviste oli 2,25 mm lohkon pintaa syvemmällä ja uuden tiivisteen asensin 2,9 mm:n syvyydelle tekemälläni asennustyökalulla. Jos mitan ottaa kampiakselin laipasta, niin se on lohkon pintaa korkeammalla (n. 0,8-1,0 mm?). Edellä mainitut arvot on mitattu tavallisella työntömitalla ja pieniä epätarkkuuksia voi siten esiintyä. Mittoja voinee kuitenkin käyttää apuna esim. asennustyökalua tehtäessä.
Kytkimen osat kannattaa samalla vaihtaa, mikäli niitä ei ole juuri aiemmin vaihdettu, kun suurin työ on kuitenkin vaihteiston ja kytkimen osien irrottamisessa. Samalla menee vaihtoon muutakin osaa (esim. vauhtipyörän kiinnityspultit). Esimerkki:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=53875.0Aiheeseen liittyviä keskusteluja:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17846.0http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=8819.msg64571#msg64571http://www.sportpug.com/smf/index.php?topic=29285TEMP_ARKISTOON