Kirjoittaja Aihe: 406 - Mittariston korjaaminen  (Luettu 42150 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pekoisti

  • Vieras
406 - Mittariston korjaaminen
« : 12.07.2006, 20:43:23 »
Elikkä mittarit on levällään keittiön pöydällä, enkä saa sitä piirilevyä irti. Siinä on sellainen pieni lattakaapeli jutska, joka menee toiselle puolelle levyä. Kuvista saanee paremmin selville, mitä tarkoitan.



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

Peltsi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #1 : 13.07.2006, 08:35:28 »
Ikinä en ole 406:n mittaria aukonut, mutta saakos tuon alemman kuvan metallisen kappaleen irti? Jospa se lukitsee jollain tapaa tuon lattakaapelin.

Joo tuonko tietäis. Itellä jäi kolvaamisyritykset viime syksynä tuohon vaiheeseen, kun en saanut enempää purettua mittaristoa. No sen verran tapahtui kuitenkin, että polttoainemittarikaan ei enää toimi. :( Ja nopeusmittari on jumittanut tänä kesänä koko ajan eli jotain sille kyllä pitäisi tehdä. Toivottavasti jollakin olisi tietoa miten tuosta jatketaan eteenpäin.

Pekoisti

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #2 : 13.07.2006, 14:21:50 »
Sain sen sitten irti, ja kolvaukset onnistuneesti tehtyä!

Klipsi lähti kun pienellä ruuvarilla kampes mittarit runkoon tukien. Eli siis se metalli lähti siitä ylöspäin, ja näin sen piirilevyn palasen sai työnnettyä toiselle puolelle, ja piirilevyn kokonaisuudessaan irti!

Kyllä kannatti toi homma kokonaisuudessaan. On kiva taas ajella, kun ei tarvii arvailla nopeutta! Suosittelen kaikille ton homman tekemistä, joilla mittarit lakkoilee! Ei oo vaikee homma. Itekkään en oo mikään mekaanikko, ja hyvin onnistu tekeminen!

Laitan kunnolliset kuvalliset ohjeet lähiaikoina!

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #3 : 13.07.2006, 18:36:26 »
Itse myös tinailin mittariston kuntoon ajat sitten. Ensimmäisen kerran kun laitoin mittariston paikalleen, niin jokin mittareista (nopeusmittari?) ei toiminut. Purin mittariston uudestaan ja kasasin ilman mitään sen kummempaa toimenpidettä. Nyt kaikki toimi (?!). Kai siellä jokin kosketushäikkä jossain liittimessä oli.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #4 : 14.07.2006, 00:09:43 »
Lämpenevällä vastuksella tarkoitat ilmeisesti kuvassa liittimen oikealla puolella sijaitsevaa vastusta ? Lämpeneminen on jossain määrin normaalia varsinkin 'tehovastukselle' (kyseinen komponentti lienee 0.5, 1 tai jopa 2 watin). Komponentin kuori ei liene muuttanut väriään ?

Miten tuo kierroslukumittarin jymähtäminen ilmenee - toimiiko alle 1800 1/min kierrosnopeudella 'oikein' vai onko näyttämä aina moottorin käydessä riippumatta kierrosnopeudesta tuota luokkaa ?

ps. Kuulostaa 'jälkiviisastelulta' mutta suurennuslasi jne. olisi pitänyt olla käytössä ennen kuin 'kytkentään kolvilla edes kosketaan' - montaa paikkaa tuossa ei ole johon katkoksia muodostuu.

Myöskään piirilevyn herkimpiin komponentteihin (kuten sarja eeprom muistipiiri yms.) ei kannata millä tahansa kolvilla koskea, tosin harvemmin tuossa vikaa ellei kyse mittariruuvatusta yksilöstä.



« Viimeksi muokattu: 14.07.2006, 00:14:12 kirjoittanut Benkku »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #5 : 14.07.2006, 01:23:35 »
Haynesin korjausoppaasta näkee jotakuinkin mittariston sisäiset kytkennät. Mittaristossa on "control module", joka ohjaa kaikkia muita mittareita paitsi lämpötilamittaria, joka sinulla taas toimii. Kannattaa tarkastaa tämän lutikan kytkennät/juotokset.
Tietysti myös sulakkeet täytyy tarkastaa ovatko kärvähtäneet, oppaan mukaan lutikan sähkösyöttö tulee sulakkeiden F25 ja F8 kautta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #6 : 14.07.2006, 07:05:19 »
Jos juotatte jotain elektroniikka komponentteja, käyttäkää 15-25 W juotoskolvia, siitä yli menevillä tehoilla kolvissa on oltava termostaatti, muuten osia tuhoutuu.

Lisäksi kannattaa käyttää mahdollisimman ohutta kärkeä juottimessa, se laskee entisestään lämpötilaa.

Ps. nää jutut opetettiin ammattikoulussa, ihan kuuluivat perus elektroniikan oppimäärään. 
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

taimen

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #7 : 14.07.2006, 07:38:40 »
Lämpenevällä vastuksella tarkoitat ilmeisesti kuvassa liittimen oikealla puolella sijaitsevaa vastusta ? Lämpeneminen on jossain määrin normaalia varsinkin 'tehovastukselle' (kyseinen komponentti lienee 0.5, 1 tai jopa 2 watin). Komponentin kuori ei liene muuttanut väriään ?

Miten tuo kierroslukumittarin jymähtäminen ilmenee - toimiiko alle 1800 1/min kierrosnopeudella 'oikein' vai onko näyttämä aina moottorin käydessä riippumatta kierrosnopeudesta tuota luokkaa ?

ps. Kuulostaa 'jälkiviisastelulta' mutta suurennuslasi jne. olisi pitänyt olla käytössä ennen kuin 'kytkentään kolvilla edes kosketaan' - montaa paikkaa tuossa ei ole johon katkoksia muodostuu.

Myöskään piirilevyn herkimpiin komponentteihin (kuten sarja eeprom muistipiiri yms.) ei kannata millä tahansa kolvilla koskea, tosin harvemmin tuossa vikaa ellei kyse mittariruuvatusta yksilöstä.

Vastus on ihan normaalin värinen ja se tuli eilen selvitellessä selville, että se kuuluu asiaan lämmetä, joten sen vika on pois laskuista.

Ennen kolvaamisia kierroslukumittari oli tasaisesti jymähtänyt paikoilleen. Sitten oiken kovaa poljettaessa se lähti menemään alaspäin. Kun auto oli seissyt päivän auringossa ja kabiinissa 60 astetta, mittari toimi normaalisti, kunnes taas hytti viileni.

Tutkin juotokset ihan paljaalla silmällä ja kaikkien mittarien (paitsi lämpö) jossain kolvauksessa oli selkeä halkeama, kierroslukumittarissa ilman siristämistäkin näki että yksi nurkka oli ilman, ja sen nurkan johde johti johonkin mikrosiruun. Arvelen että se oli se siru joka antaa oikean kierroslukutiedon mittarille, ne kaksi muuta ovat sitten + ja - ilmeisesti, ne oli ihan ok.

Käytössä on kolvi luokkaa 15-20W, mutta empä sillä mihinkään sohinut muihin kuin noihin murtuneisiin juotoksiin. Tietty olisin tältäkin varmaan säästynyt jos en olisi lisännyt tinaa, vaan kuumentanut varovasti vanhoja tinauksia  :-[

Täytyy tutkia sulakkeet ja tuo control moduuli vielä, sekä ne mahdolliset tinasillat suurennuslasilla. Akun kenkää en kerennyt aamulla laittamaan kiinni ja kokeilemaan. Eilen jo katselin sulakkeita mutta ei ne näyttänyt kärvähtäneiltä, mutta otetaan jokainen irti ja tutkitaan.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #8 : 14.07.2006, 07:52:49 »
hienosäikeistä johtoa voi käyttää tinaimusukkana jos ei satu olemaan varsinaista tinaimusukkaa käytettävissä. Lämmitä liitosta, työnnä siihen hienosäikeinen kuorittu johdon pää, lämmitä hiukan sekä johtoa että liitosta ja tina imeytyy johtoon...
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

taimen

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #9 : 14.07.2006, 09:54:19 »
Kävisköhän esim 1.8 bensan mittariston piirilevy 2.1TD:hen. (1.9TD:n ainakin pitäis käydä?) Ainakin noissa tämän  ketjun alussa olevissa kuvissa se piirilevy on tismalleen samannäköinen. Tietääkseni esim. kierrosluvut tulevat sitten siitä varsinaisesta mittarista, mutta sille tuleva syöttö on sama mutta sen kierretyn langan pituus ja paksuus eri joten se näyttää eri lukemia.. näin jostain tattiksen purkaamolta selitettiin.. voipi olla vaan selitystä   :D

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #10 : 14.07.2006, 11:39:53 »
onko mittariston pakko olla Sagem, käykö esimerkiksi Jaeger, entä 1.9TD:n mittaristo?
Onko varustetasolla väliä (SL,SR,ST,SV) entä vuosimallilla?

Eri valmistajien (Sagem vs. Jaeger) samalla moottorilla varustettuun malliin tarkoitetut mittaristot ovat vaihtokelpoisia keskenään.

Teknistä eroa eri varusteversioiden kesken on mm. jos autossanne yhdistetty viisarinäyttöinen öljyntaso- ja lämpömittari / digitaalinen polttoaine mittari vs. jos viisarillista öljyntaso näyttöä ei ole / polttoaine mittari on analoginen.

Mallin kehityksen myötä mittaristossa on toki muutoksia (muitakin kuin yksikön design).
Joitakin osia saa pre fl. malleihin myös vara-osana erikseen esim.

Mekaniikan (eli viisarit/osoittimet) sisältävä paneeli ('6110 Q2' öljyntaso näytöllä ja '6110 Q3' ilman) ja elektroniikan sisältävä tausta-osa '6113 RR' alkaen numerosta O 07147 em. elektroniikka-osa vanhemmalla tekniikalla varustettuihin dieseleihin.

fl. malleihin mittaristo toimitetaan yksikkönä ja näissä varustelu vaikuttaa (esim. ESP:llä vs. ilman).

taimen

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #11 : 14.07.2006, 11:46:02 »
Jees, eli tuo 6113 RR lienee siis tämä ko. virtapiiri mitä olen nyt kolvaillut. Täytyykin käydä heti kahden jälkeen kysymässä hintaa  :)

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #12 : 14.07.2006, 12:12:11 »
Eri valmistajien (Sagem vs. Jaeger) samalla moottorilla varustettuun malliin tarkoitetut mittaristot ovat vaihtokelpoisia keskenään.

Teknistä eroa eri varusteversioiden kesken on mm. jos autossanne yhdistetty viisarinäyttöinen öljyntaso- ja lämpömittari / digitaalinen polttoaine mittari vs. jos viisarillista öljyntaso näyttöä ei ole / polttoaine mittari on analoginen.

Mallin kehityksen myötä mittaristossa on toki muutoksia (muitakin kuin yksikön design).
Joitakin osia saa pre fl. malleihin myös vara-osana erikseen esim.

Mekaniikan (eli viisarit/osoittimet) sisältävä paneeli ('6110 Q2' öljyntaso näytöllä ja '6110 Q3' ilman) ja elektroniikan sisältävä tausta-osa '6113 RR' alkaen numerosta O 07147 em. elektroniikka-osa vanhemmalla tekniikalla varustettuihin dieseleihin.

fl. malleihin mittaristo toimitetaan yksikkönä ja näissä varustelu vaikuttaa (esim. ESP:llä vs. ilman).


Esim 306:ssa pystyi vaihtamaan vanhan mallisen parillisella jaotuksella olevan mittariston parittomalla jaotuksella olevaan ihan suoraan, ko veivaus tehtiin veljen ex 306 FW:hen ihan merkkihuollossa. Mittaristo alkoi sekoilla kun käänsi lämmityksen päälle :P Mittariston hinta olis ollut jotain 600 €, onneksi auto oli leijonavaihtoauto, takuu maksoi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #13 : 15.07.2006, 03:38:03 »
'Samalla mallilla' tarkoitin myöskin automallia eli 106:n mittariston elektroniikka-osa ei käy. Mittariston kiertokäämimittarit sen sijaan voivat olla usean mallin kesken vaihtokelpoisia.

Toki mittaristoissa samoja elektroniikan komponenttejakin on, mutta erilliskomponenttien hankkiminen (elektroniikan komponentteja myyvistä liikkeistä) edullisempaa kuin 'elimenluovuttajamittariston' hankinta ja komponenttien irroitus/vaihto.



vilkastus

  • Vieras
Vs: 406 - Mittariston korjaaminen
« Vastaus #14 : 16.07.2006, 20:34:09 »
No niin päivää! Itselläni reilu vuosi takaperin myös iski into korjata 406:ni mittariston, (SAGEM) kun kiekkamittari ja pa-mittari pätki. Mittari irti ja ei kun kolvailemaan isojen tappien tinauksia. Homma sujui hienosti, selvät kylmäjuotokset olivat näkyvissä ja ne korjaantuivat mainiosti tinalla ja kolvilla.....ja sitten se kuuluisa mutta: Eipä enää toiminna mikään muu kuin se vaivainen lämpömittari. Kilsat ja kiekat ja nopeus ja pa pimeänä. Varmaan oli staattinen sähkö tehnyt tehtävänsä mittaristolleni...

Ei muuta kuin romikselle katselemaan uutta käytettyä... Tampereelle kymppikorjaamolle siis. Sieltä muutamien kyselyjen ja raatojen syynäämisen jälkeen löytyi diesel pösön mittaristo (JAEGER), omani vain on 2.0 bensa koneella, mutta päätimme kokeilla josko se toimisi. Ja avot, kuin ihmeen kaupalla mittari toimi mainiosti, kiekkamittarikin näyttää ihan oikein, punainen alue vain alkaa hieman aiemmin ja mittaria voi kierrättää melkein "kellon ympäri" :) Kilsat toki ovat päin mäntyä, mutta eipä tuo iso ongelma ole, kun osaa vähennyslaskun tässä tapauksessa. Toki myydessä voi joutua hieman selittelemään, mutta vanhan mittarin raato sekä huoltokirja lienee kilometrit oikeiksi todistanee. Vaikka eipä tuota taida enää viitsiä myydä kun ei siitä mitään tunnu enää saavan. No joo, vähän meni OT:ksi.

Eli, jos mittaristossanne vielä toimii nopeus ja kilometrinäytöt, ja vain kiekkamittari pätkii, niin en itse suosittelisi kolvausta, kun vahinkoa siinä näköjään saa aikaan kohtuu huomaamattomasti, vaikka jonkin  verran kolvailua on tullut harrastettuakin. Ja nuo mittaristot tuntuvat käyvän ristiinrastiin mihin tahansa 406 malliin keskenään valmistajasta tahi voimanlähteestä riippumatta, toki faceliftit ja vanhemmat eivät ristiin käy tietty fyysisestikään. Niin ja tuo romikselta haettu mittaristo kustani 100 euroa, kun ei ollut ihan sitä mitä hain, muuten olisivat ottaneet 50 euroa enempi. Enpähän kyllä koskaan tietoisesti osta SAGEMIN tuotteita...jotain kännyköitä tms. se vissiin ranskan maalla duunaa...

Hauskaa kesää ja onnea kolvailuille.

P.S. Jos joku onnistuu elvyttämään sellaisen kolvaamalla lopullisesti tuhotun mittariston, niin mulla olisi yksi raato tuossa myynnissä...siinä siis kiekka, nopeus, lämpö ja bensa näytöt. ;)