Kirjoittaja Aihe: 406 - Korkea tyhjäkäynti ja nykiminen (XU)  (Luettu 1249 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
406 - Korkea tyhjäkäynti ja nykiminen (XU)
« : 03.06.2017, 23:48:36 »
Auto: 1998 406 Coupe 2,0 (XU10J4R).

Noin 90 km/h vauhdissa syttyi yhtäkkisesti moottorin vikavalo ja auto nykäisi voimakkaasti. Moottori alkoi vetää normaalisti vasta muutaman sekunnin kuluttua. Vikavalo jäi tuolloin palamaan, mutta seuraavan käynnistyksen yhteydessä se sammui normaaliin tapaan eikä siis ole enää palanut.

Kuitenkin tapauksesta jäi outo oire autoon: Ajamisen päätteeksi kierrokset jäävät ikäänkuin leijumaan hetkeksi, ja sama tapahtuu kun ajossa painaa kytkimen pohjaan ja/tai vaihtaa vapaalle. Kierrokset pysyttelevät noin 1400 - 1600 rpm, joskin auton ollessa paikoillaan tyhjäkäynti palautuu normaaliksi muutaman, ehkä kymmenen sekunnin kuluessa.

Ilmeisesti juuri tämä kierrosten leijunta toi ikävän ominaisuuden auton käytökseen: moottorijarrutuksen aloittaessa auto nykäisee ikävästi, samaten kun painettaessa taas kaasua moottorijarrutuksen päätteeksi. Nykiminen ajon aikana on erityisen pahaa juurikin tuolla 1400 - 2000 rpm alueella. Maantiellä 3000 rpm paikkeilla nykimistä ei juuri huomaa. Kuitenkin maantienopeuksissakin kaasun löysätessä moottorijarrutus alkaa vasta 1 - 2 sekunnin kuluttua siitä kun kaasu on jo ylhäällä.

Mekaaniselta vialta tämä ei vaikuta, sillä mooottorin tukikumit ovat uudet ja moottorin ääni on samanlainen kuin ennenkin. Jotain autolle kuitenkin tapahtui, eli mikä yhtäkkisesti tullut (sähkö)vika voi aiheuttaa tällaista oiretta?

Kun parkkipaikalla käynnistää auton, ei tyhjäkäynti jää korkealle vaan pysyttelee normaalissa n. 800-900 rpm. Kierrosten leijumista esiintyy siis vain ajon aikana ja päätteeksi.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Teemu.H

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea tyhjäkäynti ja nykiminen (XU)
« Vastaus #1 : 04.06.2017, 12:55:10 »
Voisiko olla imuvuoto? Ainakin uudemmassa V6 ssa herkästi rikkoontuu kaasuläpälle meneviä huohotinletkuja. Onko vikamuistiin jäänyt mitään?

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 406 - Korkea tyhjäkäynti ja nykiminen (XU)
« Vastaus #2 : 04.06.2017, 17:42:35 »
Vika alkoi niin yhtäkkisesti etten usko imuvuotoon, vaikka se itsellänikin kävi mielessä. En myöskään löytänyt mitään vuotoon viittaavaa kun tutkin imuputkistoa ja siihen liityksissä olevia huohottimia.

Vikamuistia en ole tästä autosta onnistunut koskaan lukemaan. Kahdella yleismallisella OBD-lukijalla olen yrittänyt, mutta kumpikin herjaa ettei saa yhteyttä ECU:un. Lieneekö auto sitten sen verran vanha ettei oikein ole yleismallisten lukijoiden kanssa yhteensopiva?

Hieman aiheen vierestä: Olisi mukava tosiaan päästä lukemaan vikakoodeja yms. Täällä on ajoittain puhuttu merkkikohtaisesta ohjelmasta (PP2000 ??). Mitä laitteistoa tämän käyttäminen vaatii ja mistä ohjelman ja johdon voi ostaa, ja mihin hintaan?
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

Teemu.H

  • Vieras
Vs: 406 - Korkea tyhjäkäynti ja nykiminen (XU)
« Vastaus #3 : 04.06.2017, 22:14:04 »
Juu tarvitsee pp2000 sen. Tuon ikäsesn auton ohjelmistoprotokolaa ei markettitesterit tunnista. Itsellä oli sama -99 mallisessa facelift 406 ssa. Pitäisi kyllä saada luettua jollain huoltoliikkeen esim. Boschin testerilläkin. Pp2000 vermeet voi tilata esim ebaystä taitaa mukana olla englannin kielinen ohjelma. Ei älyttömän hintanenkaan. Toimiakseen tarvitsee läppärin jossa windows xp. Ei pelaa uudemmilla käyttiksillä.

coolbiz

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 64
Vs: 406 - Korkea tyhjäkäynti ja nykiminen (XU)
« Vastaus #4 : 05.06.2017, 07:31:54 »
Saa pelaamaan myös kympin päälle. Mistäpäin olet? Foorumisteilla tuppaa olemaan näitä testereitä (itselläkin, jkl)