Auto: 1998 406 Coupe 2,0 (XU10J4R).
Noin 90 km/h vauhdissa syttyi yhtäkkisesti moottorin vikavalo ja auto nykäisi voimakkaasti. Moottori alkoi vetää normaalisti vasta muutaman sekunnin kuluttua. Vikavalo jäi tuolloin palamaan, mutta seuraavan käynnistyksen yhteydessä se sammui normaaliin tapaan eikä siis ole enää palanut.
Kuitenkin tapauksesta jäi outo oire autoon: Ajamisen päätteeksi kierrokset jäävät ikäänkuin leijumaan hetkeksi, ja sama tapahtuu kun ajossa painaa kytkimen pohjaan ja/tai vaihtaa vapaalle. Kierrokset pysyttelevät noin 1400 - 1600 rpm, joskin auton ollessa paikoillaan tyhjäkäynti palautuu normaaliksi muutaman, ehkä kymmenen sekunnin kuluessa.
Ilmeisesti juuri tämä kierrosten leijunta toi ikävän ominaisuuden auton käytökseen: moottorijarrutuksen aloittaessa auto nykäisee ikävästi, samaten kun painettaessa taas kaasua moottorijarrutuksen päätteeksi. Nykiminen ajon aikana on erityisen pahaa juurikin tuolla 1400 - 2000 rpm alueella. Maantiellä 3000 rpm paikkeilla nykimistä ei juuri huomaa. Kuitenkin maantienopeuksissakin kaasun löysätessä moottorijarrutus alkaa vasta 1 - 2 sekunnin kuluttua siitä kun kaasu on jo ylhäällä.
Mekaaniselta vialta tämä ei vaikuta, sillä mooottorin tukikumit ovat uudet ja moottorin ääni on samanlainen kuin ennenkin. Jotain autolle kuitenkin tapahtui, eli mikä yhtäkkisesti tullut (sähkö)vika voi aiheuttaa tällaista oiretta?
Kun parkkipaikalla käynnistää auton, ei tyhjäkäynti jää korkealle vaan pysyttelee normaalissa n. 800-900 rpm. Kierrosten leijumista esiintyy siis vain ajon aikana ja päätteeksi.