Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution fault (HDi)  (Luettu 5603 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ovolo

  • Vieras
406 - Antipollution fault (HDi)
« : 22.08.2017, 09:07:55 »
Auto: 2004 406 GW 2,0 HDi.

Viime aikoina on herjannut vikailmoituksella Antipollution Fault. Nyt on päällä jatkuvasti. Fap Litellä sain seuraavat vikakoodit:

P0100 Fault flowmeter signal. Air flow too high or too low or short circuit.
P0401 EGR air circuit fault. Air flow lower than recommended
P2299 Fault accelerator pedal blocked Stragedy active
P0380 Fault pre/ post heating relay circuit. (viitanneeko poikkipalaneeseen hehkuun?)

Lisäksi pari ilmoitusta, jotka ei kuulunne tähän vikaan:
P0485 Cooling function incorporated into ECU. Open circuit or communication fault on the network/ consistency between fan unit speed and setting.
P0571 Fault brake contact signal (kun jarrupalojen loppumista osoittavat piuhat on irti).

Eli mistä alkaa vianetsintä? Jumittaako ERG-venttiili, vai on muuten töhnästä tukossa. Vai onko ilmamäärämittarissa vikaa. Ennen vikakoodin lukupalikan ostamista putsasin lasilevylle integroidut vastukset ehkä liian tymäkällä aineella, eli asetonilla.Eli P0100 saattoi tulla siitä? Mutta tuo Antipollution fault oli kyllä ennen puhdistamista. Onko kukaan mitannut, mitkä ovat nuo arvot kolmelle ilmavirtausta mittaaville vastuksille?

Tuo Antipollution fault on tullut lähiaikoina, mutta ennen sitä ollut ajoittain sellaista vikaa, kuin turbo ei olisi ollut päällä. Eli tehot esim ohituksissa olivat poissa.

Jäähdyttäjän paisuntatankin nestemäärän varoitusvalo on monesti palannut aiheetta, mutta auton tärähdyksessä taas sammunut.

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #1 : 22.08.2017, 10:12:47 »
Kun tulee vikakoodi egr:stä niin se antaa myöskin vian tuosta hehkusta. Sulla todennäköisesti egr koko ajan kiinni. Siitä antaa tuon koodin. Ilmamäärämittari on vaihtokunnossa, kun vikakoodia antaa. Sillon kun ilmamäärämittari on rikki ni ei ole tehot tallessa.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #2 : 22.08.2017, 10:46:05 »
Näinköhän tuo P0571 liittyy jarrupalojen kulumisanturien valvontaan? Ainakaan omassa 406:ssa ei tullut mitään vikakoodia kun jarrupalojen piuhat oli poikki.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #3 : 22.08.2017, 11:08:30 »
Onko aloittajalla vakkari autossa? Jos on niin viittaisi koodi p0571 vakkarin jarrupolkimen anturiin.

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #4 : 22.08.2017, 12:11:04 »
Ei ole vakionopeussäädintä tässä autossa. Tuskinpa se lukkiutumattomiin jarruihinkaan viittaa. Olisi kai siinä erilainen selostus. Muuten tuossa  P0571:ssä selostus jatkui näin: "Coherence of the 2 brake switches/ communications fault".
« Viimeksi muokattu: 22.08.2017, 12:14:59 kirjoittanut ovolo »

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #5 : 23.08.2017, 16:47:21 »
Jarruvika: herjaa toista jarrupolkimen kytkintä, itsellä oli sama vika, kostealla kelillä antoi herjaa ja korjaantui kytkimen 2 vaihdolla (ESP ja vakkarin kytkin).

EGR: tulppaa EGR kunnolla molemmin puolin venttiiliä ja se rintapellin mokkulalta EGR:lle menevä letkukin kannattaa tulpata niin säästyt monelta murheelta. Tapauksessasi kuitenkin on oletettavasti MAF anturi rikki. Myöskin välijäähdytimen yläpäässä oleva anturi (tai anturille tuleva letku) aiheuttaa tehojen häviämisen, minulla se letku vain nojasi siihen anturin liittimeen ja satunnaisesti tehot hävisi. Tuota EGR virtaamaa ei mitata mitenkään. EGR venttiiliä ohjataan rintapellissä olevalla mötikällä.

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #6 : 24.08.2017, 09:24:52 »
Uusi MAF-anturi tulossa Saksasta: http://www.ebay.ie/itm/For-Peugeot-406-306-2-0-HDI-New-Mass-Air-Flow-Meter-Sensor-5WK9621-9629471080-/302371372051 Toivottavasti tuo sitten toimii. On kyllä halpa verrattuna muitten hintoihin. Tilasin ebaysta varalta tuon sähköisesti ohjatun käytetyn ilmaventtiilin, joka on rintapellissä.

Missä nuo jarrupolkimen kytkimet sijaitsee?

Tuo ERG:n tulppaus käynyt mielessä, mutta jostain tämän foorumin treadista luin, että 2004 vuosimallissa antaa myös antipollution fault-herjaa, jos ERG tulpattu laipoilla + alipainetulppaus. Eli olisi erilainen softa, kuin vanhemmissa? Noitahan sokeita laippoja saisi valmiina ebaysta:
https://www.ebay.ie/sch/i.html?_sop=3&_nkw=peugeot+406+hdi+egr+solenoid+valve&_frs=1

Katsoin ERG:n alipainekellon alapuolella olevaa laippaa. Toisella puolen (lokasuojan puolelta) ei ollut mutteria, vaan näytti syöpyneeltä möykyltä tai hitsillä heftattu kiinni?

Eilen myös huomasin, että turbon alipaineletku ( tai kello) vuotaa jostain kellon läheltä. Toivottavasti vika on vain letkussa. Eilen keskeytyi tutkiminen, kun alkoi sataa.

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #7 : 25.08.2017, 05:54:09 »
Turbon alipaineletku oli ehjä. Vaikutti, että vuotaa letkunipan läheltä. Voi siis olla korjattavissa, jos itse kalvo on ehjä. On kyllä pahassa paikassa irrottamisen kannalta, kun joutuu taivasalla työskentelemään vain etupyörät rampille ajamalla. Tuolta näköjään saa uuden, jos ei ole korjattavissa. http://www.ebay.fr/itm/Turbo-Actuator-Wastegate-PEUGEOT-406-2-0-HDI-110-cv-53039900050/172803419750

Capricorn

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #8 : 25.08.2017, 11:32:13 »
Ootko koittanut alipaineistaa sen kellon vaikka imemällä letkusta?

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #9 : 25.08.2017, 14:20:14 »
Kellon kuori oli syöpynyt, eli alipaine pääsi sitä kautta karkuun. Kellon toinen kiinnitysruuvi on niin pahassa paikassa, jotta en alkanut irroittamaan. Ainakaan minun työkaluilla ei olis päässyt ruuviin käsiksi.

 Otin oikean eturenkaan ja lokasuojan muovin pois ja tein pikakorjauksen. Hölväsin koko nipan puoleisen seinämän täyteen sikafleksiä, kun olin ensin ottanut pahimmat karstat hiekkapuhalluksella. Toki toinen reikäkin suureni samalla. Painoin sikafleksin päälle vahvikkeeksi lasikuitukangasta. Kunhan kuivaa, niin pitää kokeilla, miten onnisti. Varovasti imemällä ei näyttänyt enää vuotavan, mutta en täysillä imenyt, kun sikaflex ei vielä kuivunut.

Autolla ajettu lähes 400000km, joten remppaa alkaa olla. Pitää lähiaikoina vaihtaa uudempaan. Itse moottori vielä hyvässä vedossa. Ei kuluta öljyä, eikä savuta. Nuo apulaitteet alkavat tulla tiensä päähän. Mutta kohtuuhinnalla tuosta selviää, kun itse tekee työt ja etsii edullisimmat osat.

ovolo

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #10 : 26.08.2017, 09:39:09 »
Turbon alipainekello toimii nyt ilman vuotoja. Odotetaan nyt ilmamäärämittarin tuloa, sitten voi jatkaa remonttia.

Aikaisemmin, ennen kun mulla oli vikakoodin lukija, otin auki tuon korkeapainepumpun päässä olevan painesäätimen, kun siinä oleva tukos tai jumitus saattaa myös olla syynä tuohon antipollution vikaan. Leikkasin päässä olevan suotimen kuvassa olevasta kohdasta poikki. Kun uusimmissa varaosasäätimissä ei ole tuota suodinta ollenkaan.

Tuossa suotimessa on äärettomän pieniä reikiä, näkyy suurennuslasilla ja on keskeltä ontto (vähän samanlainen, kuin sintrattu). Sisäpuolella oli mönjää, jonka huuhtelin spray-puhd.aineella pois.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #11 : 26.08.2017, 15:42:52 »
Auto: 2004 406 2,0 HDi 110.

Munkin kyseinen kulkine teki heti käynistymisen jälkeen tenän. Uuden pitemmän startin jälkeen lähti käymään ja MIL-valo tauluun. Tempasin pp2000 kiinni ja se antoi moottorille seuraavat viat:

Hetkellinen vika. Ahtimen paineen signaali. Virran syötössä oikosulku plussaan tai maadoitukseen.
Hetkellinen vika. Kaasupolkimen signaali1. Syötön oikosulku positiiviseen tai oikosulku maahan.
Hetkellinen vika. Tunnistimen syöttö. Oikosulku positiiviseen. (näitä oli kaksi kappaletta)
Hetkellinen vika. Kaasupolkimen signaali 2. Virransyötössä oikosulku plussaan tai maadoitukseen.
Hetkellinen vika. Dieselpolttonesteen paineen signaali. Virransyötössä oikosulku plussaan tai maadoitukseen.
Hetkellinen vika. Kaasupolkimen signaali analogia-digitaalimuunnos. Sisäinen vika tietokoneessa.


Eli kun näitä on näin lukematon määrä niin voisiko olla maajohdossa akun ja rungon tai rungon ja moottorin välissä? Akku on vajaan vuoden vanha. Eli vähän käytettynä ostettu juuri. Ja pyörittää paljon pirteemmin moottoria kuin toi 4 v vanha exide mikä oli eilen vielä kiinni. Mulla on kaapissa kaapelia jemmassa sitä varten, että olisi tarkoitus vaihtaa uudet maadoituskaapelit (35m2 mk ja 25m2 mkem). Olisin vailla raadin mielipiteitä missä vika voisi olla.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #12 : 26.08.2017, 17:30:09 »
Tuntuu maadoitusvialta. Onhan akun kenkä tiukka, voi jopa avata tärinästä sen pikalukituksen. Onko viat vielä nöllauksen jälkeen taulussa.

hartsa72

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 299
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #13 : 27.08.2017, 15:02:52 »
Ei oo kyllä vikoja takasin tullut. Säikäytti mokoma kun oli ensimmäinen kerta kun sammui muutakuin kuskin toimesta.
406 2.0 HDI 80kw -04
Ainoa heikkouteni on ääretön nopeuteni..

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution fault (HDi)
« Vastaus #14 : 27.08.2017, 16:43:26 »
Muistatko startista (kun se vika tuli) oliko siinä viitteitä hetkellisestä startin päälle jäämisestä, se voisi aiheuttaa tuollaisen vikaryöpyn.