Kirjoittaja Aihe: 405 - 5. vaihde ei pysy päällä  (Luettu 3136 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

alek

  • Vieras
405 - 5. vaihde ei pysy päällä
« : 05.02.2006, 01:58:49 »
Auto: 1991 405 1,6 GLI.

5. vaihde hypähtää pois paikoiltaan tasasta vauhtia ajettaessa. Jos kädellä pitää keppiä niin pysyy hyvin. Vaijerit kenties vaatii säätöä?

sittis

  • Vieras
Vs: 405 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #1 : 05.02.2006, 09:31:29 »
405:sen vaihteen siirrossa ei ole vaijareita , on toteutettu tangoin ja nivelin. Vaihteen pois päältä hyppäämisen aiheuttajaksi epäilisin vahvasti moottorin alakiinnityksen kumeja.

harald25

  • Vieras
Vs: 405 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #2 : 06.02.2006, 01:41:24 »
Itselläni oli vastaava ongelma -90:ssä vastaavassa autossa. Vika oli hanttimiehen puoleisessa vetoakselissa (vaihdelaatikosta lähtevä osa): tukilaakeri oli löysässä. 2 "kynsipulttia" kiristämällä ongelma poistui.

Kun auto tuli minulle, sillä oli ajettu hiukan alle 300 tkm. Ajettuani 7-8 tkm em. vitosvaihteen päällä pysymättömyys kehittyi pikku hiljaa. Muut vaihteet toimivat moitteettomasti. Näin jälkikäteen ajatellen, miksi vika oli juuri 5-vaihteellä. Ilmeisesti siksi, että muilla vaihteilla oli koko ajan "veto päällä", mutta vitosella on välillä löysäilyä ja juuri tällöin vaihde paukahti pois päältä.

Yllä mainittu on siis yksi vaihtoehto muiden joukossa.

alek

  • Vieras
Vs: 405 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #3 : 10.02.2006, 17:53:28 »
Auto tosiaan oli nosturilla tänään, tietysti puuttui sopivan kokoinen lenkki noille pulteille... Mutta näköjään niin helpossa paikkaa että tunkin kanssa pääsee alle kiristämään helposti.

Mikään ei näyttänyt olevan rikki, eikä kummemmin heilunut viakka käsin koetin ravistella, vielä kun nui pari mutteria kiristän ja jos vielä tekee niin saa sitten autoliike hoitaa korjauskulut tai ottaa koko auton takas...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #4 : 21.03.2006, 22:49:29 »
Laiskana en tietty oo tuota tutkinu mitään vielä, peugeotin huollosta sanoivat jotta kun ottaa jonkin kopan irti laatikosta ja kiristää jotain mutteria niin voisi korjaantua.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1593.0
« Viimeksi muokattu: 18.03.2009, 22:39:04 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 405 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #5 : 22.03.2006, 20:41:30 »
Sitten vielä jos joku viitsis selventää tyhmälle, kun tuosta nyt sitten otetaan auki tuota lootaa, niin tuleeko siis ihan sitä koneistoa näkyville, eli pitääkö valutella öljyt pois ennenkun availee...

Ei oikein täysin ole mielikuvaa mitä tuosta oikeastaan avataan...

Ei tarvitse laskea vaihteisto öljyjä pois, kuskinpuolen etukulma tunkilla ylös, kunnon tuen alle (pelkän tunkin varassa ei pidä mennä säätämään), pyörä pois vetoakselin etupuolella oleva muovilevy irti, sen takaa löytyy tuo peltikoppa. oli muistaakseni jotain 10 kpl 10 mm pultteja ja yksi 19 mm, ne auki ja 5-vaihteen ratas näkyy. Kiristät sen löysällä olevan mutterin, puhdistat peltikopan ja vaihteiston liitos kohdan, laitat tiivisteliimaa (pakkauksen ohjeen mukaan) kiristys momentteja en muista mutta sitä ei tarvitse vetää normi pulttipoikki ja puolikierrosta takaisin momenttiin. Ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
« Viimeksi muokattu: 18.03.2009, 22:40:07 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

alek

  • Vieras
Vs: 405 - 5. vaihde ei pysy päällä
« Vastaus #6 : 02.05.2006, 12:01:43 »
Otettu irti koppa, näköjään omalaatuisella mutterilla (ei 12-kulmainen tähti, vaan semmoinen kukkaismainen pyöreillä väkäsillä...). Niin en saanut kiristettyä. Muistaisiko ketään minkä kokoinen se mutteri siinä päässä on, niin kävisi hakemassa suoraan jostain siihen oikeanlaisen hylsyn.