Ongelma:
Auto: 1991 405 1,9 GRI (yksipistesuihkutus, katalysaattori, 193 000 km).
Auto kiukuttelee tyttärellä kiusallisesti. On nyt kaksi kertaa tehnyt sen, ettei käynnisty. Kun menen paikalle, totean saman, mutta kun alan hakea vikaa, eli ensin koetan, että tuleeko kipinä (tulee) ja laitan puolan piuhan paikalleen, niin jopas taas käynnistyy. Ajossa ei mitään nykimisiä ja tyhjäkäynti tasainen. Tytär sanoi, että välillä joutuu starttaamaan pidempään ja hakemaan kaasulla sopivaa asentoa ennen kuin käynnistyy, itse en ole onnistunut tällaista tilannetta toteamaan. Jokin osa on siis hajoamassa ja oireilee, mutta onko hyviä ennakko arvauksia. Niin ja auto on juuri huollettu, jolloin puhdistin jakajan+piuhat, vaihdoin tulpat ja pa-suotimen ym...
Ratkaisu:
Noniin, nyt kun autoa on ajettu hieman pidempään, tuli vika esiin. Kone kasteli tulpat aina silloin tällöin, mutta aina kun kerkesin apuun, oli ne jo sen verran kuivuneet että minulla lähti käyntiin. Viaksi osoittautui yksipisteruiskun vuotava paineensäädin. Vuoto kulkeutui auton seistessä läpälle jolloin kun startattiin, kasteli helposti, jos ei heti antanut "happee". Mistähän tuohon paineensäätäjään saisi uuden kalvon? Tuskin muualta kuin marmoritiskiltä.