Kirjoittaja Aihe: 306 - Vikakoodi 52 (Magneti Marelli G6)  (Luettu 3593 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sanapuuro

  • Vieras
306 - Vikakoodi 52 (Magneti Marelli G6)
« : 04.09.2007, 17:57:46 »
Ongelma:

Auto: 306 1,4 (TU3MC, KDX, Magneti Marelli G6).

Vikakoodin 52:n kootut selitykset: seoksensäätö A/syöttöjännite, Oxygen (lambda) sensor system control, spänning vid kontrolluttaget (jännite valvontaulostulossa), Polttoaine/ilma suhde väärä.

Vikavalo palaa satunnaisesti, tavallisesti pitkään tasakaasulla ajettaessa, ja sammuu yleensä kun kaasupoljin nostetaan. Moottorin käynti ei valon syttyessä muutu lainkaan (pysyy hyvänä). Selvittämisen syynä on lähinnä vian mahdollinen vaikutus päästöihin (katsastus) ja katalysaattorin kestävyyteen.

Eli lambda arvo on ilmeisesti moottorinohjauksen (system) mielestä väärä, eikä sen säätäminen onnistu (system control). Lieneekö vikana viallinen lambda anturi, vuotoilma vai polttoaineen syöttö (ruiskusuutin, jokin toinen anturi, johdot)?

Sitruunapatongissa on yksi perusteellinen kuvaus Motronicin osalta otsikolla "ECU Vikakoodi 5-2 ?? / BX19TZI ihme oireita".

Ratkaisu:

Lambda-anturin vaihdon jälkeen varoitusvalo ei ole syttynyt ajon aikana kertaakaan.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Vikakoodi 52 (Magneti Marelli G6)
« Vastaus #1 : 05.09.2007, 09:52:03 »
Kyllä se yleensä on lambda-anturin toiminnan hiipuminen kun tuon vian aiheuttaa. Hidastuu sen anturin välittämä tieto ECU:lle ja ei senjälkeen toimi moottorin/ruiskun-ohjaus enään oikein.