Kirjoittaja Aihe: 306 - Sammuu ajosta ja käy huonosti (polttoainetankin korvausilma)  (Luettu 14352 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tupex83

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1993 306 1,6 XR.

Auto on kuukausi sitten ostettu yksityiseltä myyjältä. Nyt kuitenkin auto jätti tielle juuri kuin olin menossa aamulla kiireessä töihin. Oireet alkoivat nykimisellä ja ponnettomuudella. Oireet olivat aika samanlaiset kuin että olisi bensiini lopussa. Auto käynti on yhtä ropellusta ja vetoa ei tunnu olevan.(tässä vaiheessa tuli näkyviin auton keltainen moottorinvika valo) Lueskelin aiemmin juttuja aiheesta ja näin että kyseessä voisi olla kaasuläpänasentopotentiometrin vika. Voiko tämä vika jättää tielle? Auto kyllä lähtee käyntiin mutta tyhjäkäyntiä on avustettava kaasulla ettei sammu. Aiemmin olen huomannut että keltainen moottorinvika valo on joskus palanut mutta vain lyhyen aikaa. Nyt tarvitaan apua että mistä alkaa vikaa etsimään. Bensaa on tankissa.

Ratkaisu:

Moottori ei saanut bensaa, koska tankki ei saanut korvausilmaa lainkaan. Otin korkista tiivisteen pois joten nyt ilmaa menee "sopiva" määrä tankkiin (tämä ei tietystikään ole lopullinen ratkaisu, koska se saattaa olla vaarallinen kolaritilanteissa). Tankin huohotusjärjestelmä on korjattava.

Benkku

  • Vieras
Vikakoodien lukemisesta kannattaa aloittaa. Mahdollisesta koodista saa osviittaa paremmin kuin suoraan mahdollisesti toimivia komponentteja vaihtamalla. Vikakuvauksen perusteella kun vika voi olla kuormituksen määrittämisessä (ts. yksi tai useampi anturi), toimilaitteissa - lähinnä sytytykseen liittyvät osat. Palstan haulla löytynee ohjeita koodien lukuun ja tulkitsemiseen.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Anturan päällä lukee bosch 0261230004 (105 kPa) Onko tämä etsimäni map-anturi?

Kyllä, kyseinen osa on MAP-anturi. Siihen tulee imusarjasta myös alipaineletku, jonka kunto ja liitokset on syytä tarkistaa.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2009, 16:30:59 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Kuten Benkku alla toteaa, niin ensin vika etsitään koodien yms. avulla ja sitten vasta mennään osien hankintaan. Moottorihäiriöstä ilmoittanut valo helpottaa vian hakua eli muistiin on melko todennäköisesti taltioitunut vikakoodi. Kyseinen MAP anturi oli tuttavani 405:ssa rikki samoilla oireilla ja siksi heitin hieman löysästi neuvoni. Tuttavani haki myös vikaa "pitkän kaavan kautta" eli vaihtoi summittaisesti ohjaus-boxin ja sitten MAP-anturin. Onneksi boxin sai palauttaa hajoittamolle takaisin. Kerrothan lopputoteaman.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Tupex83

  • Vieras
Huomenna menen ostamaan uuden map-alipainetunnistimen ja katsotaan sen jälkeen auton käyntiä. Kaikki oireet voisivat kuitenki myös viitata vialliseen sytyspuolaan. Oireet ennen täydellistä tielle jättämistä: auto nyki voimakkaalla kaasullla, tyhjäkäynti haki 800-1300rpm välillä ja oli ponneton. Moottori vika valo syttyi sillon tällöin mutta auto toimi kuitenkin hyvin lukuunottamatta tätä päivää.

Noniin=) Kävin ostoksilla motonetissä ja päätin ostaa uuden sytytyspuolan, uudet tulpat, tulpan johdot (psa-malli). Map anturia ei ollut motonetissa lainkaan. Ostokset maksoivat yht. 110 euroa. Kävin heti tuumasta toimeen ja asensin kaikki uudet osat tarmolla autoon toivoen parasta. Auto oli siis lämpimässä tallissa eilisestä asti. Asennuksen jälkeen koitin onneani ja auto käynnistyi. Hyvin kävi ja päätin lähteä kotireissulle. Pääsin noin 300 metriä kunnes auto alkoi taas hörköttämään ja sammui! Repisin melkein ratin irti suutuspäissäni!!! Taas auto hinaukseen ja talliin takaisin. Eli siis syynä ei ollut virtapuola eikä tulpanjohdot eikä tulpat. Onneksi saan palauttaa virtapuolan takaisin kauppaan. Aloin jo funtsimaan tässä vaiheessa että onko tankissa gasoa ja päätin hakea noin 30 litraa ainetta, jonka jälkeen auto lähti taas käyntiin ja jonkin aikaa taas kävi hyvin kunnes suloinen hörkötys raikui taas moottorivalo syttyi. Lopuksi kone taas lakkasi käymästä.

Huomenna menen hakemaan uuden map-alipaineensäätimen merkkiliikkeestä ja kokeilen onneani sillä.

Tupex83

  • Vieras
Jos bensakorkki auki toimii, niin unohda MAP-anturin hankinta. Suosittelen Pösöammattilaisella käyntiä ja ne vikakoodit luvun alle.

Nyt kuullostaa siltä ettei tule korvausilmaa jos kerta kauhea alipaine tankissa vaikka bensaa olisi reilusti. Mun Aygossa ei ainakaan kuulu suhahdusta vasta kuin tankki on ~~tyhjä, eli menee 32litraa 35 litran tankiin. Koskaan muulloin se ei ole suhahtanut merkittävästi. 306:n tankista en tiedä mutta kuullostaa ilman puuttelta. :) Joku voi varmaan heittää systeemistä jonkun kuvan mä en ehdi nyt... :P Kannattaa ajaa tankin korkki auki jos ei sammu niin vika siellä.

Itse kuitenkin epäilen että vika olisi kaorvausilman puutteessa, koska olen ajanut lähes tankillisen ja nyt vasta ongelma tuli esille. Jos tankki ei saisi korjvausilmaa niin oireet olisivat tulleet lähes heti. Voihan sitäkorkittomalla kikokeilla mutta tuskin on siitä kiinne. Oireet haiskahtavat suoraan tohon map-anturiin? Outou sinäänsä että auton vähän ajan seisottua se lähtee käyntiin ja käy hyvin vähän aikaa. Sitten kun moottori lämpeää ni alkaa se röpötys ja ropeltaminen. Nyt huomaan että rahaa alkaa menemään  ja vika ei korjaannu. Ongelma on se että autoni on noin 25 kilometrin päässä liikkeestä ja ei kamalasti nappaisi vetämään 25 kilometriä "jouluisessa säässä"

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Itse kuitenkin epäilen että vika olisi kaorvausilman puutteessa, koska olen ajanut lähes tankillisen ja nyt vasta ongelma tuli esille. Jos tankki ei saisi korjvausilmaa niin oireet olisivat tulleet lähes heti. Voihan sitäkorkittomalla kikokeilla mutta tuskin on siitä kiinne. Oireet haiskahtavat suoraan tohon map-anturiin? Outou sinäänsä että auton vähän ajan seisottua se lähtee käyntiin ja käy hyvin vähän aikaa. Sitten kun moottori lämpeää ni alkaa se röpötys ja ropeltaminen. Nyt huomaan että rahaa alkaa menemään  ja vika ei korjaannu.

Kyllä koneen polttoaineen saanti heikkenee huomattavasti, mikäli korvausilmaa ei saada riittävästi eli esim. tankki imeytyy lyttyyn. Aja korkki raollaan tai vaikka heti vian ilmetessä käy avaamassa korkki; pitäisi auttaa heti. Tuo vika on helppo sulkea pois, joten se kannattaa tehdä ennen kuin vaihtaa lisää kalliita osia.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Tupex83

  • Vieras
Kyllä koneen polttoaineen saanti heikkenee huomattavasti, mikäli korvausilmaa ei saada riittävästi eli esim. tankki imeytyy lyttyyn. Aja korkki raollaan tai vaikka heti vian ilmetessä käy avaamassa korkki; pitäisi auttaa heti. Tuo vika on helppo sulkea pois, joten se kannattaa tehdä ennen kuin vaihtaa lisää kalliita osia.

Nyt on bensakorkki auki ja kuului mukava imaisu TAAS. Noin kaksi sekuntia veti ilmaa tankkiin. Päätin ottaa kokonaan korkin pois. Auto käynnistyi ja pysyi käynnissä jonkin aikaa. Vedin pienen lenkin ja nyt auto ei jättänyt tielle, mutta kaasua piti kokoajan handlailla. Todennäköisesti auto ei saa korvausilmaa jos tankin korkki on kiinne. Korkki näyttää siltä ettei se ole alkuperäinen. Kovin tiivis korkki onkin=) (ei lukollinen) Ajoin auton takaisin pihaan ja yhtäkkiä löytyi tyhjäkäynti mutta hävisi kaasuttaessa taas. Kokeilin ottaa auton käydessä antureita irti. Map-anturi óli lähes ainoa jonka irroittamisen jälkeen auton käynti lakkasi seinään. Kaasuttimen päällä olevat anturit eivät vaikuttaneet juuri lainkaan vaikka otin irti auton käydessä. Vahvistaako tämä että 1. tankki ei saa korvausilmaa? 2.map-anturi epäkunnossa? 3.tyhjäkäyntimoottori on epäkunnossa?

Benkku

  • Vieras
Nyt on bensakorkki auki ja kuului mukava imaisu TAAS!!! Noin kaksi sekuntia veti ilmaa tankkiin.

Tankin kuuluukin olla alipaineistettu.

Kuulostaa siis normaalille toiminnalle, toki varmaksi ei voi tankin painetta mittaamatta sanoa. Hiilivetykaasujen huohotus on järjestetty aktiivihiilisäiliön ja huohotusta säätelevän solenoidin kautta suoraan imusarjaan.

Korvausilmaa ei korkin kautta tankkiin siis johdeta.
 
Lainaus
Map-anturi óli lähes ainoa jonka irroittamisen jälkeen auton käynti lakkasi seinään. Kaasuttimen päällä olevat anturit eivät vaikuttaneet juuri lainkaan vaikka otin irti auton käydessä. Vahvistaako tämä että 1. tankki ei saa korvausilmaa? 2.map-anturi epäkunnossa? 3.tyhjäkäyntimoottori on epäkunnossa?

Eipä oikeastaan vahvista minkään edellämainitun anturin toimintaa tai mahdollista vikaa.

Perusasiat ensin. Maadoitusten kunto, sähkönsyöttö.

Tupex83

  • Vieras
Nyt on sitten auton kanssa painettu koko päivän duunia. llman korkkia lämpimänä auto pelaa ja tyhjäkäynti on siinä missä kuuluukin olla. Tyhjäkäyntimoottori toimii koska virtojen nypättäessä pois t.moottorista niin kierrokset nousee hivenen. Virtojen takaisin laitto taas rauhoittaa moottorin tyhjäkäyntiä. Paljon on kaikkea nyt testailtu ja ollaan tilanteessa että auto käy nyt kun on ollut lämpimässä tallissa 2 vrk:ta. Moottorin vikavaloa ei ole enää syttynyt kun bensakorkki on kokonaan pois. Lähden nyt kotimatkalle joka on noin 20kilometriä. (ilman bensakorkkia) Maadoitusasia on nyt tutkinnan alla.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Bensatankkiin liittyvä aktiivihiilisuodatin ja venttiili ovat likaisia ja jäätyvät ensimmäisillä pakkasilla. Näin syntyy lisääntyvä alipaine tankkiin. Näin ne viisaammat isot pojat sanoivat. Toi kyseinen suodatin ja venttiili luutavasti sijaitsevat etulokasuojan sisällä? Ihme korkki mun autossani olikin, koska se näytti aivan joltain ison kanisterin tölkiltä=) Ensimmäiseksi yritän laittaa sen uuden suodattimen ja katsastaa venttiilin toimivuuden. Jos tämä liian vaikeaa niin poraan reijän bensakorkkiini=) Lapanen ehkä on liian "thyyning" Laitoin ihme korkistani kuvia..Mistä lienee napattu? Ajoin autollani äsken 20 kilometria huoletta ja ilman vikoja.

No, onneksi harvemmin tuo aktiivihiilisuodatin kuitenkaan jäätyy tai menee muulla tavoin tukkoon, vaikka mahdollista se toki on. Konetilaan sijoitettu solenoidiventtiili sen sijaan tuskin menee muulla tavoin rikki kuin lakkaa toimimasta (kuten itselläni vuosimallin 1995 autossa n. 200 000 km:n kohdalla). Kannattaa tarkistaa osien kunto. Säiliö sijaitsee 306:ssa etumatkustajan puoleisen etulokasuojan sisällä eli siihen pääsee käsiksi irrottamalla muovisen sisälokasuojan.

Korkki ainakin näyttää ihan alkuperäiseltä:

Korkki
Polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmä (olettaen, että autosi on valmistenumero on pienempi tai yhtä suuri kuin 30103249)

Aktiivihiilisäililö 1502 66 maksaa Automaalla 132 e, mutta Citroen-liikkeessä vain 46,40 e. Solenoidiventtiili 1628 F0 maksaa Automaalla 59 e ja Citroenilla 73 e. Hinnat kysytty lokakuussa 2006.
« Viimeksi muokattu: 23.01.2011, 22:36:24 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Tupex83

  • Vieras
Todella outo on vika koska nyt auto pelaa ja kukkuu. Ei ole kertaakaan enää sammunut mutta lähellä on ollut. Kierrokset laskevat esim. kytkin pohjassa todella alas välillä. Tyhjäkäynti pysyy nyt noin 700rpm kohdalla. Pientä hakemista kuitenkin on havaittavissa. Map-anturi tuli sit hätäpäissä eilen tilattua ni katsotaan korjaantuuko nykiminen vedolla ja tyhjäkäynti. On pakko kertoa eräs seikka liittyen tähän ongelmaan. Kävin poikien kesken kutsutulla "läski" Lehtisen autopurkaamossa ja tunnin haku reissun jälkeen löysimmen läden kanssa täsmälleen samanlaisen auton kuin mulla eli 306 1.6xr -93. Tässä vaiheessa jos hymistelin ja ajattelin mielessä että kohta kuuluu räikän sulosäveliä. No eipä kuulunut. Auto oli nokkakolaroitu ja kaikki muut oli tallessa paitsi map-anturi. Ja taas alko kiuhumaan kattila yli=)

Benkku

  • Vieras
Vika taitaa nyt olla sit lopultakin selvinnyt! Moottori ei saanut bensaa koska tankki ei saanut korvausilmaa lainkaan. Otin korkista tiivisteen pois joten nyt ilmaa menee "sopiva" määrä tankkiin.

Ja sen myötä likaa joka saattaa myöhemmässä vaiheessa rikkoa poltto-aine pumpun. Kannattaa laittaa huohotus kuntoon, sekin makssa lähinnä vain vaivan. Aluksi kannattaa tarkistaa virtaako hiilisäiliölle tankista tuleva letku -> irti hiilisäilöstä ja vaikkapa puhallus letkuun (tankin korkki avoimena). Mikäli niin ensiapuna;

- imusarjaan liitetyn solenoidiventtiilin tulppaaminen -> imusarjaan solenoidilta liittyvä letku.
- hiilisäiliöltä solenoidiventtiilille liittyvä letku -> vapaaseen ilmaan.

Eli solenoidi pois välistä ja toisen letkun tulppaus.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Kannattaa laittaa huohotus kuntoon, sekin makssa lähinnä vain vaivan.

Näin on. Tuo korkin tavalla tai toisella (pysyvästi) vuotavaksi tekeminen on huono ajatus erityisesti kolariturvallisuuden kannalta. Onnettomuustilanteessa auto voi jäädä sellaiseen asentoon, että polttoainetta pääsee valumaan ulos tankista, mikäli korkkiin on tehty reikiä tai tiiviste on poistettu.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Pääsin vasta nyt kirjoittelemaan sitten joulun ja ongelma onkin näköjään selvinnyt. Laitanpa kuitenkin kommentin että aikanaan jäin minäkin melkein "tielle" (siis tutun pihalle) vanhempien 306:lla kun ei lähtenyt käyntiin. Bensamittari näytti puolta tankkia, mutta tankki oli kuitenkin tyhjä mikä selvisi pienen hetken päästä. Syynä se että kun korkista ei tullut korvausilmaa, oli vetänyt tankin kurttuun ja mittari siis näytti mitä sattuu. Kun isä vei huoltoon, oli kuulema "juuri" tullut tiedote ja korjausohjeet asiaan. En muista vaihdettiinko tuolloin korkin tiiviste takuuna.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207