Kirjoittaja Aihe: 206 - Moottorin käyntilämpötila  (Luettu 11341 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jmy

  • Vieras
206 - Moottorin käyntilämpötila
« : 06.11.2007, 23:18:15 »
Ongelma:

Auto: 2003 206 1,4 XR (TU3JP, KFW, käyttöönottoajankohta 12/2002).

Kiinnitin huomiota että Pösön lämpömittari ei kiipeä yli 80 asteen edes junnaavassa työmatka-ajossa (kaupunkiajoa) ja maantiellä lämmöt jäävät lähemmäs 70 astetta mittarin mukaan. Itselläni ei ole havaintoa onko näin ollut pidempään eikä kyseinen autokaan ole meillä ollut kuin viime keväästä joten varsinaista talviajoa sillä ei ole meidän omistuksessa vielä ehditty ajaa. Kyseinen lukema tuntuu pieneltä kun itsellä on sellainen kutina että lämmön pitäisi olla jossain 90 asteen huitteilla, Motonet tarjoaa autoon 89 asteen termaria.

Lämpöä sisällä tuntuu olevan jotakuinkin normaalisti, joskaan kelit nyt täällä etelässä (PK-seutu) eivät tietenkään kovin talvisia ole olleet. Erityisen lämmin auto ei tunnu kuitenkaan olevan siihen nähden että lämppärin vipstaaki on lähes tapissa jo nollakeleillä eikä lämpeneminenkään ole mitenkään erityisen nopeaa, mutta koska vertailukohta puuttuu, en osaa sanoa onko autossa vikaa.

Kysynkin kyseisenlaisen 206:sen kanssa tekemisissä olevilta ovatko tuollaiset lämpömittarin näyttämät 1.4 -litraiselle bensakoneelle normaaleja lukemia vai onko termarissa vikaa vai meneekö tämä mahdollisesti anturiosaston puolelle jos mitään vikaa edes on. Muuten auto toimii normaalisti.

Miten lämmin kulkine tuollainen pikkupösö ylipäätään talvella on, tarvitaanko joissain ranskalaisautoissa näkemiäni viimasuojia tms. talven varalle?

Ratkaisu:

Nyt on termostaatti vaihdettu ja n. 150 km ajon jälkeen vaikutelma on se, että termarin vaihdosta oli hyötyä. Lämmöt nousevat mielestäni nopeammin kuin aikaisemmin (muutama aste plussalla, ei viimasuojaa) ja lämpö nousee nyt yli 80:n ja eilisellä moottoritierupeamalla lämpötila pysyi vajaassa 90:ssä asteessa kun menomatkalla samassa kelissä lämpö heilui mieluummin alle kuin yli 80 astetta.

Mitään dramaattista muutosta asiassa ei siis tapahtunut mutta käyntilämpöihin tuli näppituntumalla 5-7 astetta lisää ja lämpeneminen 0-80 on mielestäni nopeampaa. Termarin ostin Motonetista (89 astetta), alkuperäinen se ei siis kai ole vaikkakin termarissa valmistusmaaksi mainittiin Ranska ja asteet olivat alkuperäisessä sama.

Ehkä talven mittaan tulee kokeiltua jotain viimasuojapatentteja jos pakkaset tästä alkavat.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 206 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #1 : 07.11.2007, 00:16:35 »
Kiinnitin huomiota että Pösön lämpömittari ei kiipeä yli 80 asteen edes junnaavassa työmatka-ajossa (kaupunkiajoa) ja maantiellä lämmöt jäävät lähemmäs 70 astetta mittarin mukaan. Itselläni ei ole havaintoa onko näin ollut pidempään eikä kyseinen autokaan ole meillä ollut kuin viime keväästä joten varsinaista talviajoa sillä ei ole meidän omistuksessa vielä ehditty ajaa. Kyseinen lukema tuntuu pieneltä kun itsellä on sellainen kutina että lämmön pitäisi olla jossain 90 asteen huitteilla, Motonet tarjoaa autoon 89 asteen termaria.

Joku ko. automallin omistaja osannee kertoa tarkemmin siitä, millaisia käyttölämpötiloja olisi syytä odottaa, mutta minusta lukemat kuulostavat alhaisilta. Yleensä myös maantieajossa moottorin pitäisi lämmetä yli 70 asteen, joka on esim. 306:n mittarissa ensimmäinen viiva.

Vaihdoin juuri eilen 306:teen (1,8-litrainen XU7-kone) termostaatin vastaavien oireiden vuoksi. Moottori ei enää n. +10 asteen ulkolämpötilassa maantieajossa juuri lämmennyt; mittari ei hievahtanutkaan minimiasennostaan ja lämmityslaitteesta tuli vain melko haaleaa ilmaa. Kaupunkiajossa saattoi mittari kivuta juuri ensimmäiselle, 70 asteen viivalle. Noin 30 minuuttia tyhjäkäyntiä riitti nostamaan lämpötilan tuulettimen kytkeytymisrajalle ja kylmänä oli havaittavissa, että neste alkoi heti kiertää jäähdyttimen kautta (lämpeni hyvin nopeasti).

Alkuperäinen, vuonna 1994 valmistettu ja 220 000 km ajettu termostaatti ei enää sulkeutunut kokonaan vaan jäi aavistuksen verran auki, joka riitti siihen, että moottori ei lämmennyt oletetulla tavalla. Uuden termostaatin vaihto korjasi ongelman heti (termostaatti 7,40 e + tiiviste 0,90 e + jäähdytinnestettä täyttöön ja ilmaukseen). Uudella termostaatilla jäähdytinkin pysyi "kylmänä" siihen asti, kunnes termostaatti avautui ja päästi nesteen virtaamaan ohitseen.

Mikäli on syytä epäillä viallista termostaattia, niin sen vaihto lienee myös kyseisessä 206:ssa yksinkertainen ja nopea toimenpide ja osat eivät maksa juuri mitään.
« Viimeksi muokattu: 07.11.2007, 00:21:11 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Legge

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #2 : 07.11.2007, 00:24:59 »
Oma 206 meni mieluummin 90 asteen yli kuin ali. Matka-ajossa mittäri nökötti talvellakin aika tarkalleen 90 asteessa ja kesäisin ruuhkassa nousi välillä 98 asteeseen. Huollossa sanoivat noita lukemia normaaleiksi, kun aikoinaan ihmettelin lämpöjen kipuamista lähemmäksi sataa.

Itsellä ei kyllä ollut tarvetta viimasuojalle HKI-MLI korkeuksilla.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 206 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #3 : 07.11.2007, 01:24:50 »
Flekti lähtee päälle 95 asteessa.
Peugeot 3008 hybrid

tammi

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #4 : 09.11.2007, 10:23:06 »
Mulla on samanlaiset lämpötilat mittarissa kuin jmy:llä. Kaupunkiajossa noin 80 astetta ja maantiellä hieman alle. Puskuriaukon suojus ollut käytössä pari viikkoa eikä juurikaan vaikuta lämpöihin. Kaupunkiajossa saattaa saada flektin pyörähtämään (yli 90 astetta) vain jos on ajanut alle reilun siivun moottoritienopeutta. Ja silloinkin flektin pöhinä jää yleensä ensimmäiseen liikennevalopysähdykseen.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 206 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #5 : 30.11.2007, 11:12:58 »
Meillä on ollut neljä 206:sta 1.4 koneilla ja kaikissa lämmöt on nouseet n.90 asteeseen. Puskuriaukon suojaa kannattaa käyttää ettei jäähdyttäjänpuhallin rikkoudu.

Jaahas. Isä soitti että termostaatti on mennyt sököksi. Lämmöt ei nouse 70 astetta korkeammalle.
Peugeot 3008 hybrid

tammi

  • Vieras
Vs: 206 - Moottorin käyntilämpötila
« Vastaus #6 : 04.12.2007, 12:42:49 »
Kyllä viimasuoja on ihan kelvollinen varuste. Itse hankin merkkiliikkeestä ja hinta oli aika tarkkaan 20 euroa joka sisälsi ne kaksi kiinnikettä. Varmasti saa halvemmalla kun itse väkertää, minä olin laiska.

Niin ja siitä termostaatista vielä. Minulla lukemat on tässä viime päivien tarkkailun mukaan moottoritienopeuksilla noin 75, kaupunkiajossa noin 80 ja parkissa tyhjäkäynnilla (lämpimällä moottorilla) nousee sinne noin 90 asteeseen. Liekö tuossa mitään vikaa?