Ongelma:
Auto: 2003 206 1,4 XR (TU3JP, KFW, käyttöönottoajankohta 12/2002).
Kiinnitin huomiota että Pösön lämpömittari ei kiipeä yli 80 asteen edes junnaavassa työmatka-ajossa (kaupunkiajoa) ja maantiellä lämmöt jäävät lähemmäs 70 astetta mittarin mukaan. Itselläni ei ole havaintoa onko näin ollut pidempään eikä kyseinen autokaan ole meillä ollut kuin viime keväästä joten varsinaista talviajoa sillä ei ole meidän omistuksessa vielä ehditty ajaa. Kyseinen lukema tuntuu pieneltä kun itsellä on sellainen kutina että lämmön pitäisi olla jossain 90 asteen huitteilla, Motonet tarjoaa autoon 89 asteen termaria.
Lämpöä sisällä tuntuu olevan jotakuinkin normaalisti, joskaan kelit nyt täällä etelässä (PK-seutu) eivät tietenkään kovin talvisia ole olleet. Erityisen lämmin auto ei tunnu kuitenkaan olevan siihen nähden että lämppärin vipstaaki on lähes tapissa jo nollakeleillä eikä lämpeneminenkään ole mitenkään erityisen nopeaa, mutta koska vertailukohta puuttuu, en osaa sanoa onko autossa vikaa.
Kysynkin kyseisenlaisen 206:sen kanssa tekemisissä olevilta ovatko tuollaiset lämpömittarin näyttämät 1.4 -litraiselle bensakoneelle normaaleja lukemia vai onko termarissa vikaa vai meneekö tämä mahdollisesti anturiosaston puolelle jos mitään vikaa edes on. Muuten auto toimii normaalisti.
Miten lämmin kulkine tuollainen pikkupösö ylipäätään talvella on, tarvitaanko joissain ranskalaisautoissa näkemiäni viimasuojia tms. talven varalle?
Ratkaisu:
Nyt on termostaatti vaihdettu ja n. 150 km ajon jälkeen vaikutelma on se, että termarin vaihdosta oli hyötyä. Lämmöt nousevat mielestäni nopeammin kuin aikaisemmin (muutama aste plussalla, ei viimasuojaa) ja lämpö nousee nyt yli 80:n ja eilisellä moottoritierupeamalla lämpötila pysyi vajaassa 90:ssä asteessa kun menomatkalla samassa kelissä lämpö heilui mieluummin alle kuin yli 80 astetta.
Mitään dramaattista muutosta asiassa ei siis tapahtunut mutta käyntilämpöihin tuli näppituntumalla 5-7 astetta lisää ja lämpeneminen 0-80 on mielestäni nopeampaa. Termarin ostin Motonetista (89 astetta), alkuperäinen se ei siis kai ole vaikkakin termarissa valmistusmaaksi mainittiin Ranska ja asteet olivat alkuperäisessä sama.
Ehkä talven mittaan tulee kokeiltua jotain viimasuojapatentteja jos pakkaset tästä alkavat.