Kirjoittaja Aihe: 206 - Muuttaminen pakettiautoksi  (Luettu 7108 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vhanhisuanto

  • Vieras
206 - Muuttaminen pakettiautoksi
« : 03.04.2006, 14:17:03 »
Mistä olette tällaisia "lukkopultteja" ostaneet? Ei taida olla tavallisten k-rautojen, etc. valikoimissa?

Katsastusingenjööri sanoi, että kiinnikkeet pitää poistaa käytöstä joko katkopulteilla tai hitsaamalla peitelevy päälle niin ettei penkkejä voi "tavanomaisin työkaluin" helposti ottaa käyttöön. Mulla riitti kyllä ihan sieltä täältä mig-liimalla täpätyt pellinpalat. Sittemmin kun tein tavaratilan lattian uusiksi, niin tuo pellit sai irti alle kahdessa minuutissa tavallisella ruuvimeisselillä. Edellinen omistaja oli poistanut kolmannen penkkirivin katsastaessaan autoa pakuksi (silloin vielä onnistui) ja oli tehnyt itse nuo katkopultit, eli rälläkällä pultti melkein poikki ja sitten tiukkaan kiinni että pultti katkeaa.

Ei muuta kuin jonkinlaiset pultit kierteisiin kiinni ja rautasahalla poikki, jos et kehtaa uudessa autossa rälläkkää pyöräyttää. Taisi katsastusmies sanoa joidenkin käyttäneen isoja popniittejä kiinnitysreikien peittona. Niillähän on nopea napsia aukot kiinni.

Lisäksi ne vastakappaleet mihin selkänoja lukittuu piti olla kokonaan pois. Tosin nehän ei ollut kuin ruuveilla kiinni, en tosin tiedä miten ovat sitten 206:ssa. Niin ja turvavyöt piti jättää paikoilleen, niitä ei saanut ottaa pois.

Taitaa olla katsastajan tulkinnasta nuokin kiinni. Kysyin itse myös noista selkänojien kiinnikkeistä, ne voidaan kuulemma luokitella kuormansidontapisteiksi eikä niitä tarvinnut poistaa. Turvavöistä sanoi vain sen, että ei ole pakko poistaa, saa ottaa jos haluaa. Liekö sitten auton vuosimallilla jotain tekemistä tuon kanssa?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 206 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #1 : 04.04.2006, 23:39:26 »
Täytyy olla valmistajan pakettiauto luokitus. 306:sta en tiedä löytyykö. 106:ssa ainakin luokitus on vaikkei farkku olekkaan.

Ei tarvitse olla enää pakettiautoluokitusta, riittää kun on monikäyttömalli tai farmari, sedanit ei käy.

Pugfan

  • Vieras
Vs: 206 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #2 : 05.04.2006, 14:59:18 »
Peugeot 206 XA -pakettiauto

Myös Suomessa on myyty Peugeot 206 -pakettiautoa, tosin ne muutettiin pääosin XRD-mallista ja muutostöiden takia hinta oli kalliimpi kuin vastaavalla henkilömallilla.

Suomessa myydyssä mallissa ei em. syystä ollut 'umpinaisia' takasivuikkunoita eikä ikkunan takana myöskään ole käytetty erillisiä suojalevyjä.

Samanlainen muutossarja on Suomessa ollut myös 307-mallista mutta niitä ei ole tullut nähtyä missään. Kilpailevista merkeistä vastaavanlaisia autoja on ollut ainakin Skodalla (Fabia Combi Van) sekä Fordilla (edelleen myynnissä oleva Fiesta Van).

jovaskai

  • Vieras
Vs: 206 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #3 : 12.11.2007, 20:15:34 »
Itse juuri äskettäin muutin oman 206 pakuksi. Kävin parillakin katsastuskonttorilla kyselemässä asiasta ja tulin siihen tulokseen, että mikäli oli katsastussetä tiukkana ja tietämättömänä, oli parempi teettää muutoskatsastus sillä asemalla, jossa tietämystä oli. Itse käytin Roissa valtionkonttorilla... Yksityisessä tuntui olevan niuho setä.

Maan Auton ohjetta ei enää tarvitse nykyään noudattaa, vaan riittää, että poistaa takaistuimen käytöstä, tavalla tai toisella. Minä otin penkin kokonaan pois ja laiton vesivanerista levyn koko taka-osaan. Ei tarvitse varoa sisustuksia ja sai äänieristysmateriaalia vanerin alle hyvin. Eli minulla on tasainen ala nyt etupenkeistä takaosaan. Päällimmäisenä pitävä kumimatto.

Alalevy piti koota kahdesta eri palasta. Tein ensin sapluunan, jonka avulla tehtiin isolevy, joka sahattiin sitten pitkittäin kahtia. Sitten vaan autoon levyt sisälle ja kiinni. Etuosaan tehtiin kulmarautojen avulla 10 cm korkeat seinämät, jotta tavarat pysyisivät tavaratilassa eikä esimerkiksi pikkutavarat tipahtelisi rakoihin...
Mutta tosiaan, kuvan ottaminen menee pääsiäisen jälkeen.

Ei tarvinnut mitään todistusta. Teetin homman silloin aikoinaan Rovaniemellä ja kävin parista katsastuskonttorista kyselemässä vähän tietoja.

Yksityisessä konttorissa ei ollut mitään tietoa ja katsastussetä oli sitä mieltä, että homma ei onnistu.
Valtion konttorilta löytyi sitten sellainen katsastuspäällikkö, joka oli näitä hommia tehnyt ja neuvoi minua. Ohjeet olivat sellaiset, että penkki pois, turvavyöt käyttämättömiksi ja joku levy siihen penkin paikalle etuseinällä.

Itse laitoin koko takaosan vesivanerista tasaiseksi lattiaksi ja sekä eteen että sivuille seinät. Levy laitettiin pop-niiteillä kiinni, jotta katsastussetä hyväksyi lailliseksi. Näin ollen en kovin helposti pysty laittamaan penkkiä takaisin ja isot sakotkin siitä tulisi. Laitoin etuseinän kiinni kulmaraudoilla "lattiavaneriin". Varmaan kannattaa vähintään 3 kpl laittaa kohtuu isoja kulmarautoja. Hyvin on pysynyt kiinni ja paikallansa... Itse "lattiavanerin" laitoin kaverini kanssa kiinni pop-niiteillä. Joutui tekemään muutaman reiän pohjapeltiin, reikiin laitoin ruosteenestoaineet ja maalit, jotta ei tule tulevaisuudessa ongelmia.

Mutta kannattaa varmaankin käydä paikallisella konttorilla haastattelemassa, että onko tietoa tällaisista asioista jollakulla, niin homma etenee helpommin. Vero on n.50 €/vuosi ja vakuutuksetkin tippuivat selkeästi. Tuossa autossa laskin, että kokonaissäästö vuodessa on n.200 euroa tuolla toimenpiteellä. Alkujaan kyselin maahantuojalta ohjeita, mutta niillä ei ollut tarjota kuin jotain valmista sarjaa aika kovaan hintaan.

Kuva tavaratilan etuosasta:



Jukka_K

  • Vieras
Vs: 206 - Muuttaminen pakettiautoksi
« Vastaus #4 : 13.06.2008, 18:56:19 »
206 2,0 HDi:n saa pakuksi, sekä 3d ja 5d mallit. Maahantuojan ohje nro. on 206/M1/N1/070400 (ei koske malleja SW ja CC). Itselläni on juuri muutos menossa ja mikäs olisi hyvä konsti laittaa vanerilevy etupäästä kiinni? mielellään niin ettei tarvitsisi hirveästi tehdä ylimääräisiä reikiä.

Noniin, tänään katsastin pakuksi, meni ongelmitta ja kesti n. 5min. Inssi katsoi vain että kulmaraudat, joilla vaneri on kiinni, ovat niitattu kiinni koriin. Ei kysellyt mitään lippusia eikä lappusia, ilmeisesti kokemusta tällaisesta.