Auto: 2007 207 1,6 (80 kW).
Tässä ohjeen tapainen takajarrulevyjen vaihtoon. Oman autoni levyissä oli vikana pinnan irtoaminen. Jos homma sujuu hyvin niin, aikaa menee noin 1,5 tuntia per puoli. Itselläni meni toisen puolen kanssa 3 tuntia, kun en saanut paria ruuvia suosiolla auki. Osat (levyt ja palat) maksoi yhteensä toimituskuluineen noin 100 e (Mister-auto). Levyjen mukana tulee laakerit ja abs renkaat.
1. Irrota jarrusylinterin sisältävä osa. Alaruuvin avainväli on 13 mm. Yläruuvina toimii "muovimötikän" sisältävä av 13 mm ruuvi. Varsinkin tuo yläruuvi voi olla hankala avata, kun siihen käy vain avoin lenkkiavain tuon "mötikän" takia. Ruuvin kannan saa helposti pyöristettyä. Itselläni ainakin 13 mm avain tuntui tuohon hiukan löysältä. Olisiko hyvälaatuinen jakoavain ollut parempi?
2. Seuraavaksi irrota navassa kiinni oleva jarrun osa. Se kiinni kahdella T50 Torx ruuvilla. Nämä voi olla sitten aika tiukassa, ne kun on kiinnitetty ruuvilukitteen kanssa. Lisäksi tuo Torx pala tai avain muljahtaa helposti avattaessa ja sen jälkeen ruuvin kanta on pilalla. Paras tapa taitaa olla laittaa torx 1/4" palaan av 10 lenkkiavain ja lyödä siihen vasaralla. Toisella puolella jouduin näitten ruuvien takia irrottamaan koko pyörän navan (4xT55 torx ruuveilla). Sitten sain rälläkällä leikattua nuo T50 ruuvin kannat siten, että pääsin avaamaan ne isolla jakoavaimella.
3. Seuraavaksi sitten itse jarrulevy irti. Irrota ensin navan päällä oleva suojakuppi. Sen alla on iso av 36 mutteri. Mutterin pää on lyöty hiukan kasaan. Tuo pitää tietysti ensin oikaista. Itse mutteri avautuu kohtuullisen hyvin pienellä varrella 36 hylsyn kanssa.
4. Sitten vaan osia takaisin vastakkaisessa järjestyksessä.
5. Uusien palojen ja jarrulevyjen takia jarrusylinterin mäntä pitää kiertää "tappi"työkalulla sisäänpäin. Ennenkuin alat kiertämään sylintereitä, niin ota jarrunestesäiliöstä jarrunestettä pois vaikka lääkeruiskulla imemällä. Neste saattaa muuten tuolla sieltä yli. Mäntää pitää kiertää vasemmalla puolella myötäpäivään ja oikealla puolella vastapäivään. Mäntää pitää painaa samalla kun sitä kiertää sisäänpäin. Huomioi, että jarrupalassa oleva tappi pitää osua toiseen jarrusylinterissä olevaan loveen eli sylinterin mäntä pitää olla siten, että siinä olevat lovet ovat vaakasuorassa.