Kirjoittaja Aihe: 207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen  (Luettu 4458 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

juffe

  • Vieras
207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen
« : 04.08.2018, 19:17:07 »
Auto: 2006 207 1,6 (16-ventt., 80 kW).

Terve.

Vaihdoin Peugeotin omaa radiota parempaan ja siinä onnistuin hetkellisesti yhdistämään ruuvimeisselillä kuvan vihreä-keltaisen ja valkoisen johdon pienen kipinän kera. Tämän jälkeen auto ei lähtenyt enää käymään, vaikka startti pyörii normaalisti ja sähköt ovat aivan sekaisin. Tuulilasinpyyhkimet toimii jaksottain vaikka ovat pois päältä, vilkut, valot, pissapojat ym. ei toimi ja monitoiminäyttö pimeänä. Mittaristo toimii laitettaessa virrat päälle. Mikähän mahtaisi olla vikana?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen
« Vastaus #1 : 04.08.2018, 21:52:06 »
Harmittava tuunausmoka. Virtapiikki on mennyt luultavimmin BSI:hin tai ratin alla olevaan viiksipakettiin, tai piikki on sekoittanut CAN-väyläohjaimen. Akun napa irti ohjeen mukaan, buuttaus ja uudelleen alustus. Sitten sulakkeiden läpikäynti. Meisseli on oikosulkenut kuvasi mukaan CAN-väylän plussan maihin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen
« Vastaus #2 : 04.08.2018, 23:20:55 »
Vihreä-keltainen ja valkoinen johdin on soittimen maa ja +12V, CAN väylän johtimet ovat sininen ja punainen johdin (kierretty pari). Onko kaikki sulakkeet tarkistettu?

juffe

  • Vieras
Vs: 207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen
« Vastaus #3 : 05.08.2018, 11:39:40 »
Kiitos nopeista ja hyvistä vastauksista! Katsoin kyllä sulakkeet konehuoneen kulmarasiasta silmämääräisesti, mutta pitää vielä varmaan tarkistaa uudestaan. Boottauksen ja uudelleen alustuksen ohjeet löytynevät jostain palstalta...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen
« Vastaus #4 : 05.08.2018, 12:22:47 »
Vihreä-keltainen ja valkoinen johdin on soittimen maa ja +12V, CAN väylän johtimet ovat sininen ja punainen johdin (kierretty pari). Onko kaikki sulakkeet tarkistettu?

Kiitos tarkennuksesta Timppa, näköjään kuva ja taulukko eivät sattuneet kohdilleen  :o.

Buuttaustemmeltämistä seuraavasti varman päälle:

Akun irroitus:
Avaa konepelti, avaa kuljettajan ikkuna. Katkaise virta, ovi kiinni.  Odota 5 min. Irroita akun kenkä. Operoi virrattomassa autossa.

Akun kytkentä:
Kytke akku, odota 5 min. Käännä avoimesta ikkunasta parkit päälle. Odota 5 min. Avaa ovi ja käännä virrat päälle. Auto valmis ajoon, kelloajan palautus yms. kera  ;).


- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen
« Vastaus #5 : 05.08.2018, 13:57:51 »
Sulakkeita on yleensä myös muualla kuin vain konehuoneessa, esim. kojetaulun kuljettajan puoleissa päässä on kanssa sulakkeita. En kyllä tosin tiedä miten ne juuri 207:ssa on jaoteltu.

Ohjekirjassa on sulakkeet ja niiden sijainnit kerrottu aika hyvin, kannattaa katsoa vinkkiä myös tuolta.

juffe

  • Vieras
Vs: 207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen
« Vastaus #6 : 06.08.2018, 14:04:38 »
Vaihdoin kojelaudan vasemmalta puolelta palaneen 20A sulakkeen jossa oli takana radion virta ym. Tämän jälkeen mm. startti ei enään toiminut. Sitten boottasin ohjeiden mukaan ja nyt toimii jo melkein kaikki esim. starttaa ja lähtee käymään. Vikaa on kuitenkin vieläkin paljon, mm.
- Kellon aika ei pysy vaan menee nollille aina kun ottaa virrat pois tai kun starttaa.
- Tuulilasinpyyhkimien tihkutoiminto menee päälle itsestään kun laittaa virrat päälle, vaikka viiksi on 0-asennossa.
- Kaukoohjaus ei toimi lukkoihin.

Osaisiko joku antaa näillä kuvauksilla lisävinkkiä?

matias123

  • Vieras
Vs: 207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen
« Vastaus #7 : 06.08.2018, 14:18:25 »
Vanhoissa autoissa sai vielä akusta ottaa miinusnavasta johdon irti, mutta miten näissä nykyisissä autoissa tällaiset hommat onnistuu lainkaan sähköttä?  ;D Ihan vain heräsi kysymys. On se tekniikka hienoa.

Onneksi vanhassa autossa vielä tuommoset onnistuu yksinkertasesti sähköttömänäkin ja ihan hyvästä syystä. Onneksi vanhassa autossa palaisi vain sulake ja viiksetkin on mekaanisia, eivätkä ota niin helposti itseensä.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen
« Vastaus #8 : 06.08.2018, 15:59:13 »
Vaihdoin kojelaudan vasemmalta puolelta palaneen 20A sulakkeen jossa oli takana radion virta ym. Tämän jälkeen mm. startti ei enään toiminut. Sitten boottasin ohjeiden mukaan ja nyt toimii jo melkein kaikki esim. starttaa ja lähtee käymään. Vikaa on kuitenkin vieläkin paljon, mm.
- Kellon aika ei pysy vaan menee nollille aina kun ottaa virrat pois tai kun starttaa.
- Tuulilasinpyyhkimien tihkutoiminto menee päälle itsestään kun laittaa virrat päälle, vaikka viiksi on 0-asennossa.
- Kaukoohjaus ei toimi lukkoihin.

Osaisiko joku antaa näillä kuvauksilla lisävinkkiä?

Minulla on sellainen muistukuva, että olisin kerran törmännyt 307:aan jossa oli samankaltaisia ongelmia, varsinkin pyyhkijöiden kanssa. Vikana oli tuolloin soittimen takana ollut palanut sulake sekä palanut soittimen syötön sulake kojetaulun alla. Auto kuvitteli ettei soitinta ollut tällöin autossa, eikä sitä ollutkaan kun omistaja oli irrottanut sen vaihdon ajaksi.

Eli, joko tuolla on vielä palaneita sulakkeita tai sitten autolle olisi kerrottava ettei autossa ole alkuperäistä soitinta (koska olet tämän irrottanut).

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen
« Vastaus #9 : 06.08.2018, 17:52:06 »
Mä kyllä irroitin 2001 mallisesta 307sta alkuperäisen radion, tosin korvasin sen tarvikesoittimella saman tien. Pyyhkijöiden toimintaan tuo ei vaikuttanut millään tavalla.

Käsittääkseni pyyhkijöiden pitää mennä päälle jos tietokone boksien välillä on joku yhteysongelma, mutta silloin se ei kyllä jää tihkulle.

- Kellon aika ei pysy vaan menee nollille aina kun ottaa virrat pois tai kun starttaa.
- Tuulilasinpyyhkimien tihkutoiminto menee päälle itsestään kun laittaa virrat päälle, vaikka viiksi on 0-asennossa.
- Kaukoohjaus ei toimi lukkoihin.

Mittaa nyt ekana ettei kellon takaa puutu jatkuva jännite, jos ei niin selvitä miksi. Toi kauko-ohjain taisi tarvita joskus jotain sopeutusta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen
« Vastaus #10 : 06.08.2018, 19:51:07 »
No, noin se toimi yhdessä 307ssa, olisiko ollut 2003 mallia, en muista niin tarkasti. Tihkulla, tai ainakin jaksottaisesti, molemmat pyyhkijät vispasivat. Sulakkeiden uusimisen ja radion takaisin laittamisen myötä tuo yksilö rauhoittui. Sitä en tiedä mitä kaikkea tuosta oli sekaisin...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 207 - Sähköongelmat oikosulun jälkeen
« Vastaus #11 : 06.08.2018, 20:36:52 »
Vaikuttaa pian lähes eksoottiselta. Vaikuttaa, että BSI on ehjä, mutta joku sulake on pelistä poissa tai tuo poistettu soitin, mistä Timppa vinkkasi. CANni väyläohjaimella säästyisi ongelmilta ja myös rattisäädin alkaisi toimimaan. Eli netistä tai tuolta ja maksaa lähes hunajaa.

https://www.autostudio.fi/connects2-peugeot-rattiadapteri-19255.html

https://www.autostudio.fi/connects2-peugeot-rattiadapteri-19255.html
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -