Aiheeseen liittyvää keskustelua: 309 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
Ongelma:Auto: 1990 309 1.6i.
Ongelmana toimimaton flekti, sulake ok. Kysymys kuuluukin, että millainen systeemi tuossa pösössä oikein tuota flektin pyörimistä ohjailee? Yleensähän noissa vanhemmissa autoissa menee flektille virtalukon kautta 12v ja sitten syylärin kyljessä on lämpökytkin, joka riittävän lämpötilan ylityttyä maadoittaa flektin jolloin se alkaa pyörimään. Usein vika on juurikin tuossa lämpökytkimessä, jonka pystyy helposti testaamaan yhdistämällä kytkimeen tulevat piuhat (jolloin flektin pitäisi pyöriä).
Tutkin hieman tänään tuota hommaa, ja löysin syyläristä ainakin 2 "mutikkaa", joihin kumpaankin tulee 3 johtoa. Toinen löytyy edestä päin katsottuna vasemmasta alareunasta (syylärin kyljestä) ja toinen oikealta ylhäältä. Mitä nämä osat ovat? Mistä löytyy tuota flektiä ohjaava lämpökytkin? Onkohan tässä joku 2-nopeuksinen ropelli, mikä selittäisi nuo 3 johtoa?
Ratkaisu:Jeps, homma ratkesi. Purin autosta koko keulan auki, ja irrotin syyläri & flekti -paketin kun ei siihen muuten oikein päässyt käsiksi. Koitin syöttää flektille suoraan virtaa akulta, ja se pyöri, joten vika oli virransyötössä. Hyppylanka lämpökytkimelle tulevaan liittimeen, ja flektin liittimeen tuli ainoastaan +12v, maa puuttui. Seurasin piuhaa ja päädyin akun etupuolella (vähän siinä tuulilasinpesunestesäiliön alla) sijaitsevaan maadoituspisteeseen, josta oli liitin yksinkertaisesti irti. Liitin takaisin paikoilleen, ja nyt toimii!