Kirjoittaja Aihe: 309 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi  (Luettu 3386 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ayo

  • Vieras
309 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« : 31.03.2008, 21:41:57 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 309 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi


Ongelma:

Auto: 1990 309 1.6i.

Ongelmana toimimaton flekti, sulake ok. Kysymys kuuluukin, että millainen systeemi tuossa pösössä oikein tuota flektin pyörimistä ohjailee? Yleensähän noissa vanhemmissa autoissa menee flektille virtalukon kautta 12v ja sitten syylärin kyljessä on lämpökytkin, joka riittävän lämpötilan ylityttyä maadoittaa flektin jolloin se alkaa pyörimään. Usein vika on juurikin tuossa lämpökytkimessä, jonka pystyy helposti testaamaan yhdistämällä kytkimeen tulevat piuhat (jolloin flektin pitäisi pyöriä).

Tutkin hieman tänään tuota hommaa, ja löysin syyläristä ainakin 2 "mutikkaa", joihin kumpaankin tulee 3 johtoa. Toinen löytyy edestä päin katsottuna vasemmasta alareunasta (syylärin kyljestä) ja toinen oikealta ylhäältä. Mitä nämä osat ovat? Mistä löytyy tuota flektiä ohjaava lämpökytkin? Onkohan tässä joku 2-nopeuksinen ropelli, mikä selittäisi nuo 3 johtoa?

Ratkaisu:

Jeps, homma ratkesi. Purin autosta koko keulan auki, ja irrotin syyläri & flekti -paketin kun ei siihen muuten oikein päässyt käsiksi. Koitin syöttää flektille suoraan virtaa akulta, ja se pyöri, joten vika oli virransyötössä. Hyppylanka lämpökytkimelle tulevaan liittimeen, ja flektin liittimeen tuli ainoastaan +12v, maa puuttui. Seurasin piuhaa ja päädyin akun etupuolella (vähän siinä tuulilasinpesunestesäiliön alla) sijaitsevaan maadoituspisteeseen, josta oli liitin yksinkertaisesti irti. Liitin takaisin paikoilleen, ja nyt toimii!

Benkku

  • Vieras
Vs: 309 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #1 : 01.04.2008, 22:14:41 »
Se mainittu 'ylempi' lienee mainitsemasi lämpötila riippuvainen bi-metallikytkin. 'Alempi' taas lienee paisuntasäiliön pinnankorkeuden uimuri-anturi.

ps. 'Yleensähän noissa...' ei tarkoita, että myös Peugeoteissa olisi niin primitiiviset sähköt.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 309 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #2 : 01.04.2008, 23:08:34 »
Mutta mites sen kanssa, kun siihen "ylempään" tulee 3 piuhaa? Mikäs sen yhden "ylimääräisen" idea on?

Lämpötilakytkimessä on yleensä kaksi eri kytkeytymislämpötilaa. Hitaalle ja nopealle flektin nopeudelle, siksi kolme johtoa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 309 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #3 : 02.04.2008, 06:18:57 »
Eli jossain täytyy olla vielä joku vastus, jonka kautta tuo hitaamman nopeuden virta kulkee? Meneekö piuha ihan suoraan lämpökytkimeltä flektille, vai onko jossain kenties vielä relekin jemmassa?

Joissakin malleissa etuvastus oli hantin puolen etuvalon takana.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

ayo

  • Vieras
Vs: 309 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #4 : 03.04.2008, 03:03:06 »
Kyllä siellä rele, kaksi tai jopa kolmekin relettä mikäli autossanne kaksi puhallinta. Tosin näissä on kyllä muutakin (funktionaalista) ideaa kuin pelkästään sähköteknisesti oikein tehdyt kytkennät. Haulla kenties löytää toiminnan kuvauksen.

Juu, kiitti. Kävin vakoilemassa Alfamerin kirjasta vähän sähkökuvia (jos katsoin oikeaa kuvaa), niin ilmeisesti sulakeboksilta tulee lämpökytkimelle +12v, siitä sitten kahden eri lämpötilan mukaan lähtee virta eteenpäin tuolle etuvastukselle. Pienemmällä kytkeytymislämpötilalla virta kulkee vastuksen läpi, ja suuremmalla vastuksen ohi suoraan flektille. Etuvastus löytynee ilmeisesti tuolta apparin puolen valon takaa, mutta mistähän niitä releitä lähtisi metsästämään? Yhdellä puhaltimella siis tuo härveli..

Nooh, pitää huomenna kattoa jos on aikaa niin tutustua tuon sielunelämään vähän tarkemmin yleismittarin kanssa.

ayo

  • Vieras
Vs: 309 - Jäähdyttimen puhallin ei toimi
« Vastaus #5 : 03.04.2008, 19:17:54 »
Jäähdyttimen puhaltimen toiminta:

- Akulta tulee 30A sulakkeen (ihan siinä akun lähistöllä) kautta virta syylärin edestä päin katsottuna oikeassa laidassa sijaitsevaan lämpökytkimen liittimen laitimmaiseen johtoon. Toisessa laidassa oleva johto on ohuempi, kuin ko. syöttöjohto, eli siihen laitimmaisista paksumpaan.
- Ohuempi laitimmainen johto kulkee flektin etuvastukselle (joka minun tapauksessani sijaitsi syylärin oikean alakulman vieressä).
- Keskimmäinen johto kulkee kanssa tuonne etuvastukselle, mutta suoraan siihen vastukselta lähtevään piuhaan.
- Vastukselta tulee piuha syylärin oikeassa alalaidassa olevaan liittimeen, josta sitten virta jatkaa flektille.
- Flektin maadoituspiste sijaitsee tuulilasinpesunestesäiliön etupuolella, joka kannattaa tarkistaa ensimmäisenä jos flekti ei pyöri.. ;)
- Yhtään relettä ei tästä kytkennästä ainakaan löytynyt.