Kirjoittaja Aihe: 309 - Kaasuttimen automaattirikastin jää päälle (vahatermostaatti)  (Luettu 10485 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Ongelma:

Auto: 1989 309 1,6 XL Look (XU52C, B2B, Solex 34/34 Z1 -kaasutin, tehostamaton ohjaus, 252 000 km).

Kaasuttimen automaattirikastin jää selvästi päälle ja pitää siten tyhjäkäyntikierrokset kuumallakin koneella liian korkealla käyttäen ns. nopean tyhjäkäynnin (fast idle) asetusta eli tässä tapauksessa käyntinopeus oli peräti 2200 rpm.

Ongelma ilmeni ensimmäistä kertaa joitakin päiviä sitten, jolloin väliaikaisesti kiersin ongelman säätämällä automaattirikastimen ruuvin toiseen ääriasentoonsa, jolloin rikastuksen sai juuri ja juuri pois päältä kuumalla koneella (oikeastaanhan sen pitäisi lähteä pois kai jo n. 70 asteessa). Lisäksi säädin nopeaa tyhjäkäyntiä hieman pienemmälle, jotta kone ei kävisi tarpeettoman kovilla kierroksilla kesäolosuhteissa kylmänä käynnistettäessä. Voitelin myös aseöljyllä mekanismin osat siltä varalta, että kyse olisi vain voitelun puutteessa takertelevista osista. Ilmasin myös jäähdytysjärjestelmän (oikeaoppisesti), vaikka kyse ei tässä tapauksessa taida olla siitä, etteikö jäähdytysneste kiertäisi rikastimen vahatermostaatin kautta, koska ko. osa on kyllä tulikuuma.

Muutaman päivän ajan auto toimikin ihan hyvin (myös kylmäkäynnistyksen yhteydessä), mutta tänään ongelma palasi. Rikastus oli taas selvästi päällä ja kierrosluku 1800 paikkeilla (säädin silloin aiemmin nopean tyhjäkäynnin pienemmäksi). Voitelin taas mekanismia ja liikuttelin sitä pihdeillä, mutten silti saanut rikastusta jäämään kokonaan pois päältä. Säädin kuitenkin väliaikaisratkaisuna nopeaa tyhjäkäyntiä sen verran pienemmäksi, että edes kierrosnopeus laski normaaliksi.

Ongelman ilmetessä rikastimen liikkuvaa rullaa voi pihtien avulla nostaa jousivoimaa vasten ylös, jolloin rikastus lähtee pois päältä kuten pitääkin. Vahatermostaattikin toimii ainakin jollain tavalla, koska moottorin jäähtyessä rulla liikkuu takaisin alas. Vaikuttaisi kuitenkin siltä, että vahatermostaatin liikerata on äkillisesti pienentynyt selvästi, koska sen säätöruuvistakin loppuu säätövara kesken eli termostaatin tappi ei liiku riittävän paljon ulos, jotta se työntäisi rikastuksen pois päältä edes moottorin ollessa kuuma (puhumattakaan siitä, että rikastuksen saisi jo n. 70 asteessa pois).

Tästähän voisi päätellä, että vahatermostaatti on yhtäkkiä tullut käyttöikänsä päähän, joka taas tuntuu yllättävältä, koska se uusittiin viimeksi kolme vuotta ja n. 73 000 km sitten. Hiukan mekanismin jumittumiseen puolestaan viittaa se, että voitelu ja liikuttelu auttaa hiukan, mutta se ei kuitenkaan selitä sitä, että liikerata ei enää alkuunkaan riitä ja säätövara loppuu kesken. Säädöt on tehty oikein silloin, kun auto toimi normaalisti sekä kesällä että talvella. Onneksi katsastuksessa ei ollut ongelmia kuukausi sitten, kun auto toimi silloin hyvin.

Pitää varmaan irrottaa vahapatruuna ja tutkia, miten se käyttäytyy eri lämpötiloissa. Uudestahan aikoinaan mittasin pituudeksi n. 61 mm n. 20 asteen lämpötilassa, mutta en tosin kasaan puristettuna, jolloin tulos olisi vertailukelpoisempi. Lisäksi pitäisi olla tallella pari käytettyä osaa, joista voisi löytyä apu ongelmaan siksi aikaa, kun odottelen uutta osaa Peugeotilta tai Citroenilta. Nykyistä voisi myös lämmittää kiehuvassa vedessä, jos se vaikka olisi jumissa (vaihtaa se kuitenkin pitänee, vaikka taas hetken toimisikin).

Kun rikastin jää päälle, ei myöskään kaasuttimen kakkoskurkku avaudu, joka vie jonkin verran tehoa (ks. lisätietoa). Lisäksi kulutus nousee parilla litralla.

Ratkaisu:

Vahatermostaatti ei enää toiminut ja uuden vaihto sen tilalle poisti ongelmat. Samalla kulutus laski normaalille tasolle.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2011, 13:13:21 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

proffa

  • Vieras
Samanlaisia ongelmia, samanlaisessa autossa oli minullakin Solexin kanssa. Rikastinta sai säätää yhtenään (viikon välein) ja vahatermostaatin liikerata oli lyhentynyt selvästi. Toisiokurkun läppä myös tipahti pois pelistä, kun ei säätövara enää tahtonut riittää. Kun vielä läppäakselin väljyys aiheutti korkeaa tyhjäkäyntiä ja jälkikäyntiä, niin päätin heivata koko Solexin mäkeen ja vaihdoin tilalle Weberin vastaavan korvauskaasuttimen. Se on toiminut hienosti ainakin tähän asti (n. 30000 km), sen jälkeen, kun sain säädettyä rikastimen sekä tyhjäkäyntisuuttimen (ensiöpuoli) kohdalleen. Polttoaineen kulutus tipahti reilut 2 litraa / 100 km, ollen tällä hetkellä sekalaisessa kaupunki- ja maantieajossa n. 6,5 litraa / 100 km. Teho ja vääntö paranivat selkeästi. Vieläkin pienemmällä kulutuksella menisi, jos ehtisi / jaksaisi uusia termostaatin. Se kun ei päästä moottorin lämpöjä yli 85 asteen (pitäisi olla 92°).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Aiemmin olitkin jo asiasta kirjoittanut tarkemmin: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52661.msg218965#msg218965

Kyllä mulle samanlainen uusi Solex:kin kelpaisi, jos vain jostain löytyisi edullisesti... Harmittaa, kunnen toiminut riittävän ajoissa ja ostanut Ranskasta 200 eurolla uutta Solexia. Niitä oli 7 kpl myynnissä eBay:ssä ja loppuivat aika nopeasti.

Kokeilen vielä kunnostaa tätä uudella vahapatruunalla, kun on kuitenkin ihan kohtuullisen hyvin toiminut muuten. Joskin mainitsemaasi jälkikäyntiä on nyt alkanut olla yhä useammin (polttoaineena toki 98E5), mutta siitä lisää omassa viestiketjussaan myöhemmin...
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Esa66

  • Vieras
Voihan tuon aina vaihtaa mekaanisesti toimivaksi, muutossarjalla. Täydellinen sarja maksaa hiukan enemmän kuin vahapatruuna, mutta sitähän voi heitellä kaasuttimesta toiseen jatkossa. Eli vahapatruuna pois ja tämä tilalle. Vaijerillekkin löytyy varmasti paikka valmiina kojelaudasta. Tietenkin joutuu vielä vesiletkun vetämään suoraan syylariin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
On manuaalista rikastintakin tullut erään toisen auton kanssa käytettyä, mutta automaattinen on kyllä mukavampi toimiessaan (aiemmin se ei ole minulle juuri ongelmia aiheuttanut). Löysin tänään ulkomailta uuden (tai sitten kyseessä on kunnostettu) nykyistä vastaavan Solex-kaasuttimen, joka saapunee minulle ensi viikolla. Tarkka versio ei välttämättä ole sama kuin autossa nyt on (ilmeisesti PSA 473), mutta eiköhän se autossa toimi ja tarvittaessa suuttimet voi vaihtaa vanhasta, jos niissä on eroa.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Toimiva vahatermostaatti muuttui lyhyessä ajassa käytännössä täysin toimimattomaksi. Auton kulutuskin nousi paljon, vaikka rikastin säädettiinkin aluksi niin paljon pois päältä kuin säätövara mahdollisti ja nopeaa tyhjäkäyntinopeutta laskettiin huomattavasti. Ensin seka-ajossa n. 8 l/100 km, sitten 10 l/100 km, 12 l/100 km ja viimeisimpänä 13 l/100 km. Alkoi ajossakin jo huomata, ettei auto esim. 5. vaihteella nopeudella 60 km/h jaksanut kiihtyä lainkaan, vaan alkoi vain nykimään (toimivalla kaasuttimella auto kiihtyy tasaisesti, mutta toki hitaanlaisesti).

Vaihdoin autoon varaosakaasuttimesta ottamani selvästi paremmin toimivan vahapatruunan ja sillä rikastimen saikin kokonaan pois päältä auton lämmettyä, mutta sekin taitaa olla hiukan liian huono siihen, että rikastin toimisi riittävän laajalla lämpötila-alueella oikein.
« Viimeksi muokattu: 21.06.2011, 13:27:38 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Löysin tänään ulkomailta uuden (tai sitten kyseessä on kunnostettu) nykyistä vastaavan Solex-kaasuttimen, joka saapunee minulle ensi viikolla. Tarkka versio ei välttämättä ole sama kuin autossa nyt on (ilmeisesti PSA 473), mutta eiköhän se autossa toimi ja tarvittaessa suuttimet voi vaihtaa vanhasta, jos niissä on eroa.

Kaasutin saapui ja kyseessä tosiaan oli kunnostettu kaasutin, ei tehdasuusi... Kyseessä on kyllä todella siististi kunnostettu kaasutin (ilmeisesti lasikuulapuhallettu ja koneellisesti pesty) ja kulutusosat näyttivät olevan uusia. Tarkempaa versiota siitä ei pysty sanomaan, kun tunnistetarrat puuttuvat, mutta suuttimien koot ja kaasuttimen säädöt tarkistan ennen autoon asennusta.

Sellainen erikoisuus tässä kaasuttimessa on, että rikastinmekanismilta tuleva kakkoskurkun läpän avautumista ohjaava (estävä/salliva) vipu on katkaistu rikastimen puoleisesta päästä heti kiinnitysmutterin alapuolelta... Tuon vivun avullahan varmistetaan, ettei kakkoskurkku avaudu lainkaan ennen kuin rikastin on poissa päältä (eli moottori riittävän lämmin). Ehjä vipu näkyy esim. tämän viestiketjun kuvissa.

Kysynkin, että mitä haittaa siitä on, että kakkoskurkku avautuu nyt myös rikastimen ollessa päällä ja moottorin ollessa kylmä? Ja vastaavasti mitä hyötyä siitä alkuperäisestä toimintatavasta on? Kannattaisiko ottaa vanhasta kaasuttimesta ehjä vipu ja asentaa se "uuteen" kaasuttimen katkaistun tilalle?

Kakkoskurkun avautumiseen liittyen:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57365.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=9737.msg69798#msg69798
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Kaivoin esille varaosakaasuttimesta käytetyn vahapatruunan ja kokeilin sen käyttäytymistä eri lämpötiloissa. En yhtään tiedä, miten hyvin osa on aikoinaan toiminut.

100 °C (kiehuva vesi): 64,60 mm
20 °C: 57,40 mm (vapaa pituus 60,80 mm)
-27 °C: 55,00 mm

Pituusmitat on ilmoitettu varsi sisään painettuna.

Otin autossa paikallaan olleen vahapatruunan irti ja mittasin sen:

100 °C (kiehuva vesi): 54,90 mm
20 °C: 49,80 mm (vapaa pituus 50,80 mm)
-27 °C: 49,80 mm

Liikeradan pituus siis oli vain 5 mm. Näki kyllä heti eron varaosakaasuttimesta otettuun edes jollain tavalla toimivaan osaan. Varsi oli nimittäin käytännössä kokonaan sisään painuneena. Tästäkin sai sen varren vedettyä kokonaan irti ja kun sen laittoi takaisin, jäi sisälle hieman ilmaa, jolloin vapaa pituuskin jäi suuremmaksi, mutta kasaan puristettuna todellisessa pituudessa ei toki tapahtunut muutoksia.

Kunnostetussa kaasuttimessa olleen ilmeisesti uuden vahatermostaatin mitat:

100 °C (kiehuva vesi): 64,80 mm
20 °C: 59,80 mm (vapaa pituus 60,80 mm)
-27 °C: 56,00 mm

Liikeradan pituus siis tässäkin n. 10 mm.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Kummallisia viritelmiä tehtyä tuohon kunnostettuun kaasuttimeen. Sen katkaistun vivun lisäksi on rikastinläpän keventimen alipainesäiliön toiminta estetty valamalla säiliöltä kalvolle johtava kanava umpeen kevenninkalvon kannesta (kuitenkin alipainesäiliö ja sen o-rengastiiviste näyttävä täysin uusilta). Vaihdan siis toisesta kaasuttimesta pilaamattoman kannen tuon(kin) tilalle.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Ensin seka-ajossa n. 8 l/100 km, sitten 10 l/100 km, 12 l/100 km ja viimeisimpänä 13 l/100 km. Alkoi ajossakin jo huomata, ettei auto esim. 5. vaihteella nopeudella 60 km/h jaksanut kiihtyä lainkaan, vaan alkoi vain nykimään (toimivalla kaasuttimella auto kiihtyy tasaisesti, mutta toki hitaanlaisesti).

Vaihdoin autoon varaosakaasuttimesta ottamani selvästi paremmin toimivan vahapatruunan ja sillä rikastimen saikin kokonaan pois päältä auton lämmettyä, mutta sekin taitaa olla hiukan liian huono siihen, että rikastin toimisi riittävän laajalla lämpötila-alueella oikein.

Vahatermostaatin vaihto tuotti tulosta sillä kulutus putosi nyt lukemaan 7,45 l/100 km.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info