Kirjoittaja Aihe: 406 - Kolinaa etupäästä (kallistuksenvakaajan yhdystanko)  (Luettu 3851 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EKA406

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2003 406 2,0 ST Executive (EW10J4, 154 000 km).

Mikä on paras tapa diagnosoida kolinan aiheuttajaksi kallistuksenvakaajan yhdystanko? Autosta ruvennut kuulumaan kolinaa melkein joka paikassa, paitsi parkissa, epäilen vahvasti ko. osaa, mutta en kehtaisi turhaan mennä osia ostelemaan.

Ratkaisu:

Koiranluuthan siellä kolisivat. Kävin korjaamolla sen toteamassa, toisessa oli melkonen klappi. Vaihdettu on. Aikaa meni kaikkinensa 1 h, kummallekin puolelle vaihtui... Vaihtotyötä helpottaa esivoitelu rostoffilla ja kunnon työkalut (18 mm lista ja 5 mm kuusiokolo 1/2" vääntiöllä).

micco

  • Vieras
Saattaa tuntea väljyyden pyörät maassakin voimakkaasti heiluttamalla ylös-alas, mutta varmimmin nostamalla molemmat pyörät ylös ja hailuttamalla tankoa. Sama metodi pätee kaikkiin niveliin.

#timo#

  • Vieras
No meikän kärryistä on nivelet tarkastettu aina ennen leimaa seuraavasti.

Raidetangonpäät, sisemmät ja ulommat, hammastangon päätyhelat, paino pyörillä:
Auton edestä kyljellään maaten tunnustellaan sormin nivel kerrallaan kun samaan aikaan vaimo heiluttaa rattia voimakkaasti edestakaisin. Välys tuntuu kun puristaa voimakkasti suojakumin läpi.

Kallistuksenvakaajan nivelet, paino pyörillä:
Samassa asennossa maaten mutta vaimo heiluttaa autoa avoimesta ovesta kiinni pitäen ylös alas. Auto heiluu siis sivusuunnassa (roll).

Alapallonivelet:
Nostetaan pyörä kerrallaan alatukivarresta rengas ilmaan n. 5 cm. Rengas käännettynä ulospäin tunnustellaan niveltä kun samaan aikaan kammetaan renkaan ja maan välistä sorkkaraudalla tai vastaavalla rengasta ylöspäin. Välys tuntuu tai jopa näkyy selvästi.

Mahdolliset yläpallot:
Painon ollessa pyörillä heilutetaan rengasta voimakkaasti yläreunasta sivusuunnassa. Samaan aikaan tunnustellaan yläpalloniveltä.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2011, 17:16:34 kirjoittanut #timo# »

turbo76

  • Vieras
Auto: 2000 406 GW 2,0 HDi SV.

Tulipa omaankin vaihdettua tuo vakaajan yhdystanko oikeaan etunurkkaan. Inhottava kolina loppui siihen paikkaan. Rostoffia yritin käyttää irrottamisen helpottamiseksi, mutta niinhän siinä loppujen lopuksi kävi, että yläpään mutteri jumitti kiinni ja rälläkkään täytyi turvautua. Aikaahan tuossa meni puolisen tuntia kaikkineen.