Kirjoittaja Aihe: 406 - Laturiongelma  (Luettu 4687 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ipedius

  • Vieras
406 - Laturiongelma
« : 20.08.2012, 21:59:52 »
Ongelma:

Auto: 1998 406 2,0 Turbo (230 000 km).

Päivää, aluksi autossa paloi laturin merkkivalo jonkin aikaa (n. viikon) himmeästi, mutta jännitteet olivat kunnossa. Seuraavaksi valo syttyi kirkkaaksi ja lataus loppui kokonaan.

Ajattelin varalta tarkistaa laturin herätteen. Virrat päällä herätejohdon jännite (johto irti laturista) on ~8 volttia. Hyppylangalla akun plussalta suoraan laturin herätekontaktiin laturi lataa edelleen normaalisti noin 14,3 volttia.

Tein kuitenkin vielä johdon jossa on 2 watin lasikantapolttimo välissä. Sen kun laittaa suoraan akun plussalta laturin herätteeksi niin kappas vain, siinäkin valo loistaa kirkkaana auton käydessä. Laturinhan pitäisi siis olla entinen? Mutta mikä ihme selittää tuon 8 voltin herätteen auton omasta johdosta ja onko ehjä laturi voinut sillä muka toimia? Apua. :D

Näyttää muuten olevan "tehdaskunnostettu" laturi paikallaan tuossa.

Ratkaisu:

Ratkaisu:

Siltä varalta että joku pohdiskelee vastaavaa niin laturissahan se vika todella oli. Nyt on "merkittömän kunnostetun" tilalla kunnon Valeo. Jos se kestäisi sentään useamman vuoden.

Herätekarvan jännitteen ei kai sitten kuulu olla 12 volttia vaan vähemmän koska samassa kytkennässä on ilmeisesti lisäksi vastus ja joidenkin releiden ohjauksia. Tämä ihan pääteltynä.

Lopuksi kiitos kaikille keskusteluun osallistujille  ;)

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Laturiongelma
« Vastaus #1 : 28.08.2012, 17:55:18 »
Herätekarvan jännitteen ei kai sitten kuulu olla 12 volttia vaan vähemmän koska samassa kytkennässä on ilmeisesti lisäksi vastus ja joidenkin releiden ohjauksia.

Kuuluu,...

Jännite-ero toimivassa systeemissä ole kovinkaan suuri. Laturin latausjännite on n. 14.3 volttia, joka on käytännössä polttimon 'molemmilla puolilla' lähestulkoon samansuuruinen. Vian ollessa päällä polttimon kannan ylitse on jännite-eroa, jolloin latauksen merkkivalo palaa enemmän tai vähemmän kirkkaana.

ipedius

  • Vieras
Vs: 406 - Laturiongelma
« Vastaus #2 : 28.08.2012, 18:27:32 »
Tilanne on kuitenkin nyt sellainen että herätejohto irti laturista, maata vasten mitattuna antaa 8 voltin jännitteen. Vanhalla laturilla valo paloi jo kirkkaasti, uudella ei sitten ihan yhtään ja kaikki toimii. Miten tämä sitten selittyy? Ja mitattu on kunnon mittarilla ja varmasta maasta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Laturiongelma
« Vastaus #3 : 28.08.2012, 18:35:26 »
Mittaapa oikein eli herätejohdin kiinnitettynä laturiin ja siitä potentiaaliero maata vasten.

ipedius

  • Vieras
Vs: 406 - Laturiongelma
« Vastaus #4 : 28.08.2012, 19:09:02 »
Vanha laturi oli rikki. Heräte paikallaan mitattuna näyttää olevan ihan kunnossa. Irrallaan mitattuna antaa sitten jotakin ihan muuta.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Laturiongelma
« Vastaus #5 : 28.08.2012, 20:57:24 »
Heräte paikallaan mitattuna näyttää olevan ihan kunnossa.

Millä opilla?

Latausjännite ja siten myös herätteen vaste, kuitenkin jotain muuta kuin reguloitu 14.3 volttia ja kenties vielä puutteellisesti tasasuunnattuakin - riippuen oliko vikaa myös kenttädiodeissa vaiko ei.

ipedius

  • Vieras
Vs: 406 - Laturiongelma
« Vastaus #6 : 28.08.2012, 21:46:17 »
Sillä opilla, että uudella laturilla, herätejohdin paikallaan, laturissa olevasta herätteen kiinnityspisteestä maata vasten mitattuna potentiaaliero on nyt 14,3 volttia auton ollessa käynnissä. Valo ei pala ja myös latausjännite on 14,3 volttia. Joko riittää?  :)

Ja selvennykseksi nyt sen verran että se heräte vaikutti olevan kunnossa, 14,3 volttia, kun sen mittasin niinkun itse käskit. EI siis vanha laturi jos tuon niin ymmärsit.

GEX-12

  • Vieras
Vs: 406 - Laturiongelma
« Vastaus #7 : 28.08.2012, 22:09:24 »
Vaihtovirta laturi ei tarvitse herätevirtaa  muulloin, kun moottori käynnistetään koska se generoi itse itseään eikä herätteen jännitteellä edes ole suurta merkitystä. Heräte virtajohto voi olla vaikka katkennut ajon aikana vaan seuraavassa käynnistyksessä akku alkaa tyhjenee, jos ei ole huomannut ettei valo ei  palanut.

ipedius

  • Vieras
Vs: 406 - Laturiongelma
« Vastaus #8 : 28.08.2012, 22:21:54 »
Totta. Mutta tosiaan, auto on nyt aivan kunnossa ja uusi laturi toimii. Auton oma herätejohtokin on ihan kunnossa kunhan osasin sen Benkun ohjeilla oikein mitata.

"Vanha" kunnostettu laturi näytti vielä aivan uudelta ja kirkkaalta mutta piti kunnon rohinaa kun sitä pyörittelin käsin.

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Laturiongelma
« Vastaus #9 : 28.08.2012, 23:11:54 »
Vaihtovirta laturi ei tarvitse herätevirtaa  muulloin, kun moottori käynnistetään koska se generoi itse itseään eikä herätteen jännitteellä edes ole suurta merkitystä. Heräte virtajohto voi olla vaikka katkennut ajon aikana vaan seuraavassa käynnistyksessä akku alkaa tyhjenee, jos ei ole huomannut ettei valo ei  palanut.

Itse asiassa tarvitsee, joko ulkoa tuodun kenttäherätteen tai hieman suuremman pyörintänopeuden - tyypillisesti esim. 5-6000 1/min generoidakseen herätteen.

Joutokäynnin kierrosnopeus tai edes hieman korkeampi moottorin pyörintänopeus ei vielä riitä, tyypillisesti 'vasta' n. 2500-3000 1/min riittää.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Laturiongelma
« Vastaus #10 : 29.08.2012, 08:52:34 »
Ekoissa volkkarin deiseleissä oli fiksu systeemi latauksessa, lataus alkoi vasta kun pikkuisen lisäsi kierroksia startin jälkeen, moni ihmetteli kun käynnisti moottorin kaasuun koskematta, jäi latauksen merkkivalo palamaan ja kun pikkaisen polkaisi kaasua, valo sammui. Näin laturi ei ollut kuormittamassa starttauksen aikanaja vältyttiin myös käynnistyksen aikaisista jännitepiikeisytä.

GEX-12

  • Vieras
Vs: 406 - Laturiongelma
« Vastaus #11 : 29.08.2012, 10:05:11 »
Itse asiassa tarvitsee?

Miksi pitäisi käynnistää jos ei ole muuta tarkoitusta kuin jättää moottori käyntiin ja latausvalo palaamaan. Tietyt auton valmistajat ovat katsoneet sen, että on ryntäytettävä moottoria latauksen alkavan. Työ käytössä olevia ajoneuvoja joissa työskentely tapahtuu tyhjäkäynnillä, niin niihin joudutaan vaihtamaan laturin hihnapyörän halkaisija hiukan pienemmäksi ja on niitä jouduttu talviakaan paljon ruuhkassa seisovia pienentämään, kun virran kulutus erittäin suuri, kun kaikki mahdolliset laitteet on käytössä.