Kirjoittaja Aihe: 405 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)  (Luettu 44532 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vilperi

  • Vieras
Ongelma:

405 1,6 gli 1-pisteruisku -91.Ongelma kipinä hukassa, mittasin puolalle tulevia johtoja ei tule virtaa, kun virta on päällä avaimesta, b-pumppu kyllä käynistyy hetkeksi, tuleeko siihen virta startatessa?

Ratkaisu:

Virranjakajankannessa puolanjohto palanut, josta seurauksena ykk-anturi rikki, tuli myös vaihdettua puola. Taas toimii.

tohvit

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #1 : 06.10.2007, 17:54:57 »
Ongelma:

Auto: 405 GRI 1.9 (XU9M/Z, Fenix-yksipisteruisku).

Autosta hävisi kipinä ostin uuden sytysyksikön, sain käyntiin ja ajoin noin kymmenen kilometriä ja sammutin sitten yritin käynnistää ei lähde eikä ole enää kipinää. yksikkö on sellainen missä on puola samassa paketissa,en ymmärrä mistä moinen johtuu tai mikä sen yksikön polttaa, on vielä melko kalliskin tarvike maksaa 240 e.

Ostin yksikön hajottamolta kyllä siinä on puola ja yksikkö samassa paketissa, puola on kiinni kahdella ruuvilla siina yksikossa ,en kyllä katsonut oliko siinä lämpöä johtava tahna välissä.

Ratkaisu:

Vika löytyi, ykk-anturi oli rikki.

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #2 : 08.10.2007, 11:02:36 »
Jos on mennyt ykk-anturi, tuleeko silloin kipinä. Kun en oikein usko että taas olisi mennyt sytkä-yksikkö.

Ei tule kipinää, jos YKK-anturi on rikki. Sytytyksenohjaus ottaa moottorin kulma-asennon k.o. anturin kautta eikä ECU tiedä missä vaiheessa pitää kipinää antaa jos asentotietoa ei tule.

sailvon

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #3 : 07.02.2008, 23:03:36 »
Ongelma:

Auto: 1992 405 1,9 (Fenix 1B ja Siemensin ECU).

Mikähän voisi olla vikana, kun ECU:lta ei lähde pulssia puolayksikön sytytysvahvistimelle (27-liitin), ts. mitkä anturien signaalien väärät arvot voivat estää kipinän. Olen tarkistanut mm. YKK anturin, jonka resistanssi on ok (n. 350ohm) ja pulssi oskilloskoopilla mitattuna kans näyttäis olevan ok. Vika poistuu välillä ja auto käy ja kulkee ihan normaalisti, sain jopa otettua katsastusta varten päästötodistuksenkin. Mutta sitten taas sammuu ja kun aikansa kokeilee kaikkea niin lähtee välillä käymäänkin.

Vika näyttäis tulevan herkimmin päälle kun kaasun vapauttaa äkkiä. Vikakoodin lukija (led valo) ei näytä mitään. Skopella mitattuna signaali näyttää lähinnä häiriöpulssilta 0,1VAC eikä riitä ohjaamaan lediä. Myöskään lukijalla tehty resetointi ei näytä vaikuttavan mitään. Voisko vika olla Siemensin kortilla (ECU)?

Olen yrittänyt mitata kaiken mahdollisen ja Haynesin Data tietojen mukaan kaikkien anturien arvot näyttäis olevan ok. Onko kellään ollut vastaavanlaista vikaa ja olisko ehdotuksia mitä kannattais kokeilla seuraavaksi?

Ratkaisu:

Vika korjaantui kun vaihdettiin YKK-anturi (kampiakselin asento ja kierrosnopeus). Anturi vaikutti mittausten mukaan ehjältä, mutta ilmeisesti pulssin voimakkuus ei ollut riittävä.

Pösön huollossa kertoivat, että Fenix 1B järjestelmässä ei ole vikamuistia ollenkaan, joten sen takia ECU:lta ei tullut mitään järkevää arvoa ulos diagnostiikka nastalle.

vihi

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #4 : 27.05.2008, 18:16:57 »
Ongelma:

Auto: 1991 405 GLi.

Omituinen ongelma, auton seistyä yön yli ei lähde startista käyntiin. Pakki päälle, pieni tönäisy ja taas käy. Lähtee sen jälkeen avaimesta koko päivän vaikka kone on kylmä. Tulppaa käytin pois ja rungossa, ei antanut kipinää. Pimeääkö pelkää?

Startti pyörittää hyvin, akussa riittää virtaa ja murtumia on tarkistettu kahteen kertaan, ei löytynyt. Se vain yön seisottuaan ei jostain syystä anna kipinää.

Ratkaisu:

Vika löytyi kampiakselin asento/nopeustunnistimesta. Anturin kärki oli karstakerroksen peitossa. Puhdistus auttoi ja auto toimii normaalisti.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 405 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #5 : 27.05.2008, 19:33:39 »
Jos startti pyörittää mutta ei sytytä (kipinä hukassa) siinä tapauksessa sytytyspuolen kontaktihäiriö/murtuma johdoissa, etenkin jos tönäisy/moottorin pieni liike poistaa oireen.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 405 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #6 : 29.05.2008, 17:13:18 »
Jäi mainitsematta, startti pyörittää hyvin, akussa riittää virtaa ja murtumia on tarkistettu kahteen kertaan, ei löytynyt. Se vain yön seisottuaan ei jostain syystä anna kipinää.

Kertoisitko tarkemmat tiedot auton koneesta (selviävät valmistenumerosta)? Eri moottorinohjausjärjestelmäversioiden erot on selostettu tässä (kolme vaihtoehtoa):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21264.msg110403#msg110403

Jos autossasi ei ole perinteistä virranjakajaa, vaan se hyödyntää virranjakajatonta järjestelmää kaksoiskipinäpuolalla, niin ohjausyksikkö on riippuvainen kampiakselin asento/nopeustunnistimen toiminnasta, jonka antamien tietojen perusteella se kykenee laskemaan moottorin nopeuden ja tunnistamaan yläkuolokohdan (YKK). Ilman tuota anturitietoa ei siis sytytyshetkeä voida laskea.

Sen sijaan virranjakajalla varustetussa järjestelmässä YKK-tieto saadaan nokka-akselin välityksellä ja silloin mahdollista YKK-anturia hyödynnetään lähinnä diagnostiikkatarkoituksiin (merkkikohtainen testeri).

Kannattaa lukea myös vikakoodit (onnistuu kotikonstein):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1236.0
« Viimeksi muokattu: 15.01.2009, 15:50:07 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

metsuri

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #7 : 16.05.2012, 17:31:37 »
Ongelma:

Auto: 1990 405 1,6 GLI.

Auto päätti viime syksynä jättää käynnistymättä. Teki lakkoa pikkuhiljaa viikon ajan, lopulta solenoidi naksahteli vaan ei startannut. Samaa vikaa on ollut jo pitemmän aikaa, vaan viimestään 4llä yrityksellä on starttiki pyörähtäny ja auto iloisesti käyntiin. Lopulta lakkas solenoidi naksahtelu. Annoin seisoa talven ja yritän tässä taas tulille, vaan eipä inahdakkaan.

Vikakoodit katoin ja kampiakselin asentotunnistinta ilmoittaa. Otin sen irti ja putsasin, oli aika röppönen. Takas paikalleen eikä vieläkään inahda. Mittasin sille tulevan jännitteen ja se oli 0,5 volttia. Sähkövehkeiden kanssa puuhaileva tuttu sanoi että jännite ei riitä, toimii induktiivisesti blaablaa. Autonasentajaksi aikoinaan valmistunut tuttu taas sanoi että ei tarvii enempää voltteja.

Miten lie, onko tietoa? En viittis ostaa uutta turhan takia. Asennontunnistimen piuha menee boksille asti eikä siinä näyttäis olevan murtumia tms.

Ratkaisu:

Asentotunnistimen johto oli poikki liittimessä.

605SLi

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #8 : 16.05.2012, 19:20:46 »
Anturi on tosiaan induktiivinen, se siis havaitsee vauhtipyörän hampaat, jotka vilistävät ohi ja anturi siis itse tuottaa signaalin. Eli ECU lukee tuota signaalia, eikä anturi tarvitse mitään ulkoista jännitettä toimiakseen. Pieni jännite saattaa olla siksi, että anturin olemassaolo voidaan tarkastaa.

Erikoista kyllä, vaihdoin juuri ko anturin toista kertaa 605:een. Edellinen kesti 50 000 km, se oli tarvike, nyt ostin alkuperäisen. Löydätkö jostain samanlaisen Pösön? Mittaa toimivan anturin ja omasi resistanssit (kaikkien napojen väliltä), jos löydät merkittäviä eroja, voit olla melko varma, että osa on rikki. 605:n anturi oli noin 40 e, tarvikeosan hinta noin 30 e.

metsuri

  • Vieras
Vs: 405 - Ei käynnisty (kampiakselin asentotunnistin)
« Vastaus #9 : 16.05.2012, 21:41:06 »
Resistanssi tais olla kohillaan kun mittasin, en muista lukemaa mutta oli 340 tai silleen. Mutta en muista oliko jokaisen navan väliltä eli uutta mittausta.