Epäilen kyllä vahvasti, että tuossa tapauksessa syynä olisi ilmapumppu.
Ajatus on, että ilmapumpun on täytynyt tehdä hommansa heti käynnistyksen jälkeen, eli aktivoituminen tapahtuu moottorin ollessa max. 30-40*. Tuo aktivoituminen on itsellekin hieman epäselvä, koska siinä ei aina ole selvää loogista toimintaa. Ilmeisesti pumpun aktivoitumiseen vaikuttaa muukin kuin pelkästään moottorin lämpötila, esim. polttoaineen seos. Omassa kiesissäni tuo pumppu oli pois käytöstä yli vuoden, eikä vaikuttanut millään lailla moottorin toimintaan. Tiedä sitten, mitä vaikutusta pidemmällä toimimattomuudella on esim. katalysaattorille. Lähinnä etsisin vikaa sytytyspuolelta, tulpat tai puolapaketti tai imupuolen vuodoista, jotka helposti sekoittavat polttoineseoksen vääränlaiseksi, jolloin vikailmoitus annetaan.