Auto: 2002 406 3,0 V6 (262 000 km).
Vika:
Mulla alkoi ensin satunnaisesti syttyä käynnistettäessä ABS ja ESP -valot. ABS fault ja ESP/ASR malfunction -tekstit ilmestyivät samalla radion näyttöön. Niinä kertoina kun valot eivät palaneet, myös ajonvakautus ja abs toimivat normaalisti.
Muutaman kuukauden jälkeen valo alkoi palaa jatkuvasti ja järjestelmä oli poissa pelistä. Merkkitesteri kertoi yksikön syöttöjännitteen olevan liian matala. Anturit olivat kunnossa ja todennäköisin syypää moottoritilassa oleva yksikkö/ pumppu.
Ratkaisu:
Koska Suomen purkaamoilta ei tuota ESP-malleihin tarkoitettua yksikköä löytynyt, tilasin sen Ebaysta (joku Liettualainen purkaamo). Kyseessä purkuosa 607 HDI -mallista, mutta osanumero on sama kuin omassa. Hinta toimitettuna 100€, asensin nyt vkl itse ja ABS -valo kuittaantui pois muutaman kymmenen metrin ajon jälkeen. Vanhan yksikön pohjassa punainen virtajohto yksiköltä pumpulle oli sen näköinen, että liekö jarru- tms. nestettä päässyt vuosien varrella marinoimaan parhaan johtokyvyn pois.
Asennukseen ei tarvinnut testeriä, vaan riitti kun avasi kaikkien satuloiden ilmausruuvit ja polki hetken nesteitä läpi. Tämän jälkeen normaali ilmaus satula kerrallaan. Koeajolla hiekkatien puuttuessa kaasuttelin sen verran, että luistonesto alkoi vilkkua. Tämän jälkeen uusi ilmaus ja nyt poljintuntuma on entisellään. Kannattaa varata riittävästi rost-offia, varsinkin yksi yksikköön tulevista jarruletkun ruuveista vaati lähes silmitöntä väkivaltaa irrotakseen.