Kirjoittaja Aihe: 308 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2007-2013)  (Luettu 108518 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Siinä on mukana vikakoodien luku ja nollaus 79 kun ensin olin ostanut litran ainetta ja täytin mutta minun autossa on lisäaine pussissa ja se oli mennyt rikki niin hukkaan meni se litra. Sitten piti viedä merkkikorjaamoon kun aikataulusyistä en voinut enää tehdä itse. Sitten tuli vielä lisää se lisäaine pussi. Eli mukana osin itsestä johtuvia lisä kuluja. Tosin vuodon näki vasta kun olin täyttänyt säiliön.

Ade

  • Vieras
Hei,

Autoamatöörinä kyselen viisaammilta ajatuksia seuraavasta tutun myynnissä olevasta autosta:
-Peugeot 308 sw 2010
-1.6 hdi
-240 000 km
-manuaali 6 vaihdetta
-forte käsittely tehty, kiristetty ja tiivistetty polttoainesuuttimet
-10tkm välein vaihdettu öljyt
-7 paikkaa, mallista en ole varma

Olen siis ostamassa ensiautoa kahden lapsen perheeseemme. Millaisia ajatuksia tällaisesta yksilöstä herää?
« Viimeksi muokattu: 26.02.2019, 19:35:04 kirjoittanut Ade »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Selvitä ensin onko kone vahempi 16-v vai uudempi 8-v. Moottori vaihtuu juuri vuonna 2010. Molemmat pitäisi kestää tolla öljyn vaihtovälillä aika pitkään, silti 8-v on varmempi valinta. Hiukkasloukku voi olla noilla kilsoilla aika tukossa, jos laitteessa sellainen on.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Ade

  • Vieras
Hei, kiitos paljon vastauksesta!  :) Venttiilejä myyjän käsityksen mukaan 16 kappaletta, mutta täyttä varmuutta en saanut. Kyseessä siis HDI110. Tässä kyseisessä yksilössä on eolys-lisäainetta jota on viimeksi lisätty noin 210tkm. Egr-venttiili vaihettu noin 180tkm.

Ade

  • Vieras
Pohdiskelen siis auton arvioitua käyttöikää ja mahdollisia tulevaisuudessa odottavia tyypillisiä korjaus- tai ylläpitokustannuksia. Kuinka paljon tällaisella autolla pystyy hyvällä huoltohistorialla ja -tulevaisuudella ajella?

Laguna00

  • Vieras
240tkm. Mä muistaisin että tossa kilsamäärässä pitäisi jakoketjun kiristin ja ketju uusia. Tarkisraisin onko kys.operaatio tehty ja jos ei ole, se kannattaisi mielestäni tehdä kera jakopään rempan samalla. Omassa autossa olen ajatellut tuon teettää kun vielä 35tkm rullailen tuohon lisää ajoa. Ilmeisesti melkoisen vastaava kampe kuin minulla, joskin farkku  ja 6 vaihdetta. Sama kone..

Ade

  • Vieras
Kiitos vastauksesta! Hihna on uusittu kiristimen kera 180tkm kohdalla.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Jakohihnan lisäksi siellä on ketju nokka-akseleiden välissä. Tämän vaihto ei taida kuulua normaalin huolto-ohjelman piiriin.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Ade

  • Vieras
Eli siitä nokka-akselien välisestä ketjusta ei siis tarvitse välittää? Joka tapauksessa ymmärtäisin näidenkin keskustelujen pohjalta, että suurempia korjauksia ei todennäköisesti olisi hetkeen tulossa?

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 067
Laguna00:n viesti taisi olla juurikin niin, että siitä kannattaisi välittää. Foorumilta muistaakseni löytyy keskustelua aiheesta kun ko. ketju on katkennut, samoissa keskusteluissa taitaa olla tuo 240 tkm suositeltu vaihtoväli mainittu. Marmoritiskillä siitä ei välttämättä ole mitään käryä. Noita tuskin usein vaihdellaan, jos koskaan, joten vaihdontarpeellisuus lienee niin ja näin. Niin vanhaa tekniikkaa jo kyseessä, että alle 200 tkm ajettu taitaa olla enemmänkin poikkeus.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Keurussaari

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Moro. Olen aatellu hankkia 308 bensakoneella, vm. 2008-2010. Hinnat näyttäisi olevan 1000 euron sisällä. Hei onks tää 3 vai 4 pyttynen kone, foorumia lukiessani tullut mieleen muutamia asioita. Ketjun kiristin, ketju. missä vaiheessa pitää vaihtaa, onko noi vuosimallit samanlaisia autoja tekniikan suhteen? Mihin pitäs kiinnittää huomio ostaessa.

Tommi6

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 88
Kyllähän nämä bensa koneella olevat on 4 sylinterisiä, jakoketjulle ei ole taidettu antaa mitään vaihtoväliä/vaihtoaikaa. Kyllä sen huomaa jos jakoketju on venynyt, ajotietokone ilmoittaa sytytyshäiriöistä, tehot laskevat moottorin suojelemikseksi, ja sekä ketju alkaa ns. rallattaamaan. Aika pitkältihän nämä ovat tekniikaltaan kai samanlaisia, mitä nyt ulkonäössä ja sisustassa on eroavaisuuksia vuosimallien välillä. :)

120vti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Sanoisin että älkää ikinä menkö ostamaan minkäänlaista 308 , vikoja tulee jatkuvasti, erityisesti sähköpuolella, aivan käsittämätöntä ja puhutaan kuitenkin 2000 luvun autosta
Fanit toki tästä ottaa itseensä.
T: oppirahat maksanut avarakatseinen.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Pösöllä kustannussäästöjen takia halvennettiin kaikessa ja laatu oli heikoimmillaan vuosina 2007-2011. 308:issa ei käytetty enää TU-moottoreita vaan tilalle tuli huomattavasti heikompilaatuisempi VTI. TU5JP4 on arvioitu 2000-luvun viiden parhaimman moottorin joukkoon. 2-litrainen HDI on varma valinta myös 308:ssa.
« Viimeksi muokattu: 07.08.2020, 12:24:32 kirjoittanut EFL605 »

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Jos ei moottoreista puhuta, niin 308:ssa (I) tehtiin se virhe, että panostettiin liikaa laatuun, eli kate jäi liian pieneksi. 307:ssa tehtiin se virhe, että siinä oli aluksi aivan liika Bosch-osia (Saksa on paska maa jne). Itselläni 2.0 diesel joka kuullut parhaitten moottoreiden joukkoon kun puhutaan luotettavuudesta.