Kirjoittaja Aihe: 5008 - Moottorin alhainen käyntilämpötila ajossa (termostaatti) (THP)  (Luettu 4377 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

uoto

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2010 5008 1,6 THP 156.

Ajoneuvo on pääasiassa vaimon käytössä ja nyt pakkasten myötä on valitusta tullut, kun ei lämpöä riitä. Kävin testiajolla ja näinhän se oli, paikallaan ollessa tuntui lämpenevän, mutta heti liikkeellä ollessa lämpömittarin neula lähti laskuun ja jäi yleensä sinne 50-60 asteen tienoille sekä mittarin mukaan että myös diagnostiikan perusteella. Tästä päätelmä, että termostaattihan sen täytyy olla, joka vuotaa ja hetimmiten siis vaihtoon anturin kera. Termostaatti vaihdettuna (kotelo) sama ongelma jatkuu edelleen ja toimii pitkälti samaan malliin siten, että paikallaan ollessa tuntuu lämpöjä nostavan kohtuu normaaliin tapaan, mutta liikkeelle, kun pääsee niin heti lämmöt tippuvat alas. Ajattelin, että ehkä ongelmana olisi sähköinen termarin ohjaus ja otin siitäkin piuhan irti, mutta tämäkään ei auta eli siitäkään ei ole kyse.

Toki on mahdollista, että tarvike termostaatti on jo uutena viallinen, mutta nyt vielä jälkikäteen tuota vanhaa termaria tutkittaessa sekin vaikuttaisi ainakin kylmänä olevan tiivis.

Ratkaisu:

Termostaatti vaihdettu uudelleen ja nyt lämpenee, joten tarvikkeena ostettu osa oli rikki heti uutena. Nyt hain merkkiliikkeestä Minin osanumerolla ja termarikotelo rungon osalta on sama tarvikeversion kanssa. Itse metallisessa termostaattielementissä on eroa, mutta tuo voi toki johtua monestakin asiasta. Minin osanumerolla, kun ostaa, niin mukana tulee myös anturi, joka noista tarvikeversioista puuttuu ja hinta on käytännössä sama.

Vaihto-operaatio sujui nyt toistettuna jo siihen dokumentoituun pariin tuntiin rauhalliseenkin tahtiin, mutta muutama vinkki ensimmäistä kertaa tekevälle: kannattaa tutustua BMW:n/Minin dokumentaatioon, varmaan sama löytyy myös Pösöltä, mutta ainakin minulle nämä ovat selkeämpiä: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=SV91-EUR---R56N-Mini-Coop.S%20JCW&diagId=11_4551

1) Flange screw (osanumero 8) jos vain lähtee irti, niin helpottaa ja antaa lisää liikettä termostaatille sekä irrotus- että kiinitysvaiheessa. Toisin kuin tuossa Minin tapauksessa, ainakaan omassa tuo ei ole pultti, vaan mutteri + pinnapultti. Pinnapultti on e-avaimelle tarkoitettu, mutta lähtee ainakin round-corner -avaimella auki, kunhan mutterin vain löysää ensin.

2) Vesipumpun suuntaan menevä liitos saattaa olla tiukassa (osanumero 6). Näkisin, että liike, jonka pinnapultin irrottaminen auttaa asiassa.

3) Termostaatin alla on peltinen "johtokouru", johon nippusiteillä on kiinitettynä johdinnippu. Tuosta pitää ottaa ainakin etummainen ruuvi irti, muuten termostaatti ei tule pois. Tästä en löytänyt työohjetta mistään ja kun tuonne ei näe, niin aikaa meni ensimmäisellä yrityksellä.

On tuossa vielä ongelmaa myös flektin ohjauksen kanssa, mutta miten sitä sitten lähtisi ratkomaan. Flekti lähtee pyörimään jo, vaikka kone on kylmäkin, mutta nyt, kun termostaatti toimii, niin ei haittaa enää samaan tapaan mitä aiemmin. Täytyy vielä nollata vikakoodit, kun kaikenlaista tuli tässä jo kokeiltua.