Auto: 2000 206 1,4 (KFX, 142 000 km).
Terve!
Ongelmana on yllämainitun auton tyhjäkäyntihäiriöt ja ajossa ajoittainen nykiminen. Lisäksi joskus kun tulee esim valoihin, kierrokset tippuvat vauhdilla noin 500 ja moottori käy lähellä sammumista. Usein käynnistettäessä kierrokset jäävät 1500 ja aaltoilee sieltä sitten normaaliin 800. Näyttäisi olevan todella yleinen vika mutta kirjoittajien syyt ovat olleet missä milloinkin ja jotkin kirjoittajat eivät kaikilla foorumeilla vaivaudu kirjoittamaan vian selviämisestä.
Vikakoodit olen lukenut, niitä ei ole. Seuraavat osat on vaihdettu; jäähdytinnesteen lämpötila-anturi, kaasuläpän asennontunnistin, sytytystulpat, sekä Motonetista uusi tyhjäkäyntisäädin. Lisäksi polttoainesuuttimet otin pois ja testasin niiden toiminnan. Myös sytytyspuolayksikön mittasin, ensiöt 0,6 ohm ja toisiot jotain 20 kohm luokkaa. Map-anturi antaa diagnostiikkaohjelmalla ihan hyviä millibaarilukemia. Niinkuin kaikki muutkin anturit (veden lämpö, ilman lämpö). Ainoastaan mietin miten happianturin lukeman pitäisi näkyä diagnostiikkaohjelmalla. Se nimittäin vilkuttaa, eikä näytä tasaisesti lukuja. Arvot siis vilkkuvat 0,5...0,6...0,7 mV ja joka toinen vilkautus on 0,02 mV. Kuuluko signaalin olla tuollainen vilkkuva?
Nyt kun lähes kaikki asiat on tutkittu/korjattu/vaihdettu ja epätoivokin alkaa täyttää pösö-kuskin mielen, niin alkoi mietityttämään tuon uuden tarviketyhjäkäyntisäätimen toiminta. Se nimittäin kyllä säätää varmasti tyhjäkäyntiä ihan hyvin, mutta saattaisiko siinä olla silti vikaa. Ainakin säätimen runko kuumenee polttavan kuumaksi. Lisäksi jos avaimesta on sytytys päällä mutta auto ei käy (silloin se on tietenkin mahdollista kuulla), alkaa tyhjäkäynti säädin kuumettuaan nykimään ja pitämään pientä nykivää pärinää.
Voisiko joku millään katsoa omasta autostaan, kuinka kuumana tyhjäkäyntisäätimen runko käy? Entä olisiko muita vinkkejä tai korjausehdotuksia?