Kirjoittaja Aihe: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat  (Luettu 7355 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Eikka

  • Vieras
206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« : 16.06.2013, 13:56:49 »
Auto: 2000 206 1,4 (KFX, 142 000 km).

Terve!

Ongelmana on yllämainitun auton tyhjäkäyntihäiriöt ja ajossa ajoittainen nykiminen. Lisäksi joskus kun tulee esim valoihin, kierrokset tippuvat vauhdilla noin 500 ja moottori käy lähellä sammumista. Usein käynnistettäessä kierrokset jäävät 1500 ja aaltoilee sieltä sitten normaaliin 800. Näyttäisi olevan todella yleinen vika mutta kirjoittajien syyt ovat olleet missä milloinkin ja jotkin kirjoittajat eivät kaikilla foorumeilla vaivaudu kirjoittamaan vian selviämisestä.

Vikakoodit olen lukenut, niitä ei ole. Seuraavat osat on vaihdettu; jäähdytinnesteen lämpötila-anturi, kaasuläpän asennontunnistin, sytytystulpat, sekä Motonetista uusi tyhjäkäyntisäädin. Lisäksi polttoainesuuttimet otin pois ja testasin niiden toiminnan. Myös sytytyspuolayksikön mittasin, ensiöt 0,6 ohm ja toisiot jotain 20 kohm luokkaa. Map-anturi antaa diagnostiikkaohjelmalla ihan hyviä millibaarilukemia. Niinkuin kaikki muutkin anturit (veden lämpö, ilman lämpö). Ainoastaan mietin miten happianturin lukeman pitäisi näkyä diagnostiikkaohjelmalla. Se nimittäin vilkuttaa, eikä näytä tasaisesti lukuja. Arvot siis vilkkuvat 0,5...0,6...0,7 mV ja joka toinen vilkautus on 0,02 mV. Kuuluko signaalin olla tuollainen vilkkuva?

Nyt kun lähes kaikki asiat on tutkittu/korjattu/vaihdettu ja epätoivokin alkaa täyttää pösö-kuskin mielen, niin alkoi mietityttämään tuon uuden tarviketyhjäkäyntisäätimen toiminta. Se nimittäin kyllä säätää varmasti tyhjäkäyntiä ihan hyvin, mutta saattaisiko siinä olla silti vikaa. Ainakin säätimen runko kuumenee polttavan kuumaksi. Lisäksi jos avaimesta on sytytys päällä mutta auto ei käy (silloin se on tietenkin mahdollista kuulla), alkaa tyhjäkäynti säädin kuumettuaan nykimään ja pitämään pientä nykivää pärinää.

Voisiko joku millään katsoa omasta autostaan, kuinka kuumana tyhjäkäyntisäätimen runko käy? Entä olisiko muita vinkkejä tai korjausehdotuksia?

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #1 : 16.06.2013, 14:26:52 »
Niissä tarvikeosissa on kyllä eroja. Kun omassa kulkineessa oli vastaavia oireita, en edes harkinnut tarvikkeena ostaa joutokäyntisäädintä, vaan hain merkkiliikkeestä alkuperäisen Magneti Marelli säätimen. Vika korjaantui heti.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Eikka

  • Vieras
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #2 : 17.06.2013, 16:06:06 »
Kiitos vastauksesta!

Päivitystä tilanteeseen. Eli tyhjäkäyntisäädin käy ihan normaalin lämpöisenä kun auto on käynnissä. Eli ei kannata pitää pelkästään sytytystä päällä pitkää aikaa.

Ja taisi se vikakin paikallistua! Kaasuläpänasennontunnistimen liitintä/johtoja heiluttaessa, moottori alkoi käymään ihan miten sattuu. Eli todennäköisesti autossa ei ole ollut mitään "vikaa" missään osassa, vain huono kontakti liittimessä tai johdossa.

Kukkila

  • Vieras
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #3 : 10.03.2014, 13:27:52 »
Auto: 2003 206 CC 2,0.

Moi, onkohan kenelläkään muulla vastaavanlaista draamaa ollut Pösöjensä kanssa?

Loistava (kesä)automme 206 2.0 cc -03 ei tunnu pitävän pakkasesta ollenkaan. Auto lähtee kesällä/tallista (+8 astetta) hyvin käyntiin ja pysyykin 97% hienosti käynnillään. Vaimo käyttää Pösöä työmatkoihin ainoastaan silloin kun on liian kylmä kulkea omin konein eli pakkasella/talvella. Kun auto on seissyt ulkona pakkasessa työpäivän ajan niin iltapäivästä auto muuttuu känkkäränkäksi. Lähtee hienosti ja kevyesti käymään, mutta 10 sek jälkeen alkaa röpöttää ja pöpöttää ja ei oikein ota runtua. Usein siinä lähtöhötäkässä vaimolla auto sammuukin kerran tai pari. On kuitenkin kertoja milloin tuon sammumisen/sammuttamisen jälkeen auto on taas paremmassa vireessä ja käy ihan kohtuullisesti. Hetken kun autolla on päästellyt niin toimii taas niin hyvin kun tuollainen 11 vuotta vanhan tuon verran ajetun mielestäni kuuluukin. Merkonomista tuntuu siltä että ranskantyttö ei oivalla että on kylmä ja ei osaa startatessa siihen varautua, olisiko joku sensorihomma kyseessä?
 

Kukkila

  • Vieras
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #4 : 13.04.2014, 10:50:46 »
Moi taas, nyt käyntiongelmista sain ihan omakohtaistakin kokemusta. Vaihdoin eilen kiesiin kesärenkaat ja siksi ajoin auton ulos tallista, auto käynnistyi hienosti ja kesti idyllisesti käynnissä sen 12 sek kun peruutin sen ulos. Vaihdoin renkaat hieman formula kolleegoja hitaammin ja lähdin kolmen vartin päästä läheiselle huoltoasemalle tarkistamaan ilmanpaineita (paljonko muuten laitatte ilmaa tuollaisiin 205/40 17 renkaisiin?) ja tuossa 4 min matkalla auto kävi vähän niinkuin ryyppy päällä. Sammutin auton aseman pihalla ja laitoin ilmaa renkaisiin, starttasin auton ja se kävin tass iloisesti eli tuo ryyppy muljahti uudelleen käynnistäessä oikeaan asentoon. Osaatteko fiksummat kertoa mihin voisi kohdistaa korjaustoimenpiteet, auto oli muuten huollossa alkuviikosta ja siellä ei noista vanhoista käyntiongelmista ollut jäänyt vikamuistiin merkkejä.

lionroi

  • Vieras
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #5 : 14.04.2014, 14:45:36 »
Auto: 2002 206 1,4 (TU3, 134 000 km).

Kyseinen Pesonen alkoi pihassa yhtä äkkiä tyhjäkäynnillä ollessaan röpöttämään. Äänestä päätellen ihan kuin kone kävisi vajailla pytyillä. Moottori täristää hulluna ja tyhjäkäynti vaeltaa. Lisäksi moottorin vikavalo vilkkuu taulussa.
Mistäköhän vikaa kannattaisi lähteä paikallistamaan

lionroi

  • Vieras
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #6 : 15.04.2014, 13:47:07 »
Vikakoodina antaa seuraavaa: P0200 Injector Circuit Malfunction

Eli vika taisi paikallistua suuttimeen  :(

Anttikan1

  • Vieras
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #7 : 07.12.2015, 19:27:54 »
Auto: 1999 206 1,4.

Nii tollanen vika olis että tyhjäkäynti katkoilee. Ajossa toimii hyvin. Mikähän mahtaa olla vikana?

Buggy68

  • Vieras
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #8 : 27.12.2015, 11:26:23 »
Omastani poistui ongelma vaihtamalla moottorin päällä oleva lämpöanturi uuteen.  Oli kyllä vikakoodikin, jossa luki moottorin lämpötila-anturi.  Se antaa tietoa ohjausyksikölle. Moottorin ollessa kylmä anturin napojen välinen vastus tulee olla 600 ohmia.

Roverman

  • Vieras
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #9 : 06.09.2019, 18:53:12 »
Auto: 2005 206 1,4 Trendy (5-ovinen. 100 000 km).

Ois tuommoinen 206 Nyt palaa moottori valo. Ja tyhjäkäynti on huono ja täristää. Normaali ajossa ei vikaa. Mihin toi kandee viedä että saisi kunnon vika koodin Helsingin aluella?

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #10 : 06.09.2019, 19:15:31 »
Nopeimmin saa vikakoodit vaikka motomaatista ilman ajanvarausta. 1,4 vai 1,6  :)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Roverman

  • Vieras
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #11 : 06.09.2019, 19:18:58 »
Ok täytyy käydä

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #12 : 06.09.2019, 21:58:54 »
Veikkaan puolaa, jos kolmella käy.

ainatiella

  • Vieras
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #13 : 15.12.2019, 15:42:29 »
Auto: 1999 206 2,0 GTI (218 600 km).

Tervehdys.

Meillä on kanssa pientä tyhjäkäyntiongelmaa, mutta kylmänä. Lähtee hyvin käyntiin, käy hyvin pienen hetken hyvin, kunnes alkaa käymään kolmella. Kun kone hieman lämpiää, käy taas aivan normaalisti. Aiemmin oli myös lämpimänä pieniä käyntihäiriöitä, mutta ne poistuivat kun vaihdoin tulpat ja puolan. Mistähän tuota kolmella käymistä voisi lähteä tutkimaan? Motomaatilla yritin luettaa vikajoodeja, muttei heidän laite tunnistanut tätä autoa.

Aki

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 206 - Tyhjäkäyntiongelmat
« Vastaus #14 : 15.12.2019, 17:43:40 »
Jos kone on EW10J4, on ominaista, että moottori hytkyy hetken aikaa, ennen kuin lämpiää. Johtuu venttiilinostimista. Tuoreilla öljyillä ja esilämmityksellä ei pitäisi olla kovin paha. Kesällä tuskin vaivaa ollenkaan. Talvella 0W-30 öljyä voi käyttää.

Itsellä oli tuo EW kone Sitikan C5:sessa. 8 vuoteen en tuolle hytkymiselle tehnyt mitään, koska yleensä aina lähdöt oli piuhan päästä ja lätkälämmitin öljypohjassa lämmitti öljyt valmiiksi.
« Viimeksi muokattu: 15.12.2019, 17:47:23 kirjoittanut megaman »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...