Kirjoittaja Aihe: 207 - Kampiakselin asentotunnistimen kytkentäkaavio (HDi)  (Luettu 9983 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pekka Valtanen

  • Vieras
Auto: 2006 207 1,6 HDi 90 (123 000 km).

Käyttölaitehihnasta irtosi suikale, joka löi kampiakselin asentoanturin (=nopeusanturi) liittimen rikki. Uusi liitin löytyi, mutta nyt en tiedä, missä järjestyksessä johdot tulee kytkeä.

Sen verran olen saanut selville, että ECU:sta päin tulevien johtojen värit ovat ruskea, valkea ja vihreä. Peugeot Service Boxista löysin kytkentäkaavion, jossa anturin ykköspinnistä lähtee johto nro 1312 ECU:n pinniin F3 ja muut 2 - 1330 - B1 sekä 3 - 1313 - C1. Anturin oma koodi on 1313. Voiko noista tiedoista voi päätellä oikean kytkentäjärjestyksen?

Benkku

  • Vieras
Vs: 207 - Kampiakselin asentotunnistimen kytkentäkaavio (HDi)
« Vastaus #1 : 09.08.2013, 01:34:34 »
Johdinväreillä ei Peugeoteissa ole merkitystä, ainoastaan johdinkoodeilla. Johdinkoodi löytyy kustakin johtimesta ja liittimen kaaviokuvassa vastaavasti ilmaistaan niiden fyysinen järjestys/asennuspaikka liitinrungossa. Johdinkoodi kertoo myöskin johtimen funktion.

Kun katsot kaaviokuvaa havaitset siinä kolme johdinta, joista yksi on jossain kohtaa ympyröity kahden muun ympärille = signaalijohtimien häiriösuojaus.
Kaksi muuta johdinta ovat magneettikela-anturin käämin päät. Löydät ne mittaamalla kelan imbedanssia tai vastuarvoa. Napaisuus - kumpi on kumpi, selviää yleismittarilla mittaamalla.

Aseta mittari 200 mV alueelle, kytke mittausjohtimet anturijohtimiin ja vie ferromagneettinen raudanpala anturinpään läheltä sen editse.

- mikäli jännite heilahtaa negatiiviseksi raudanpalan loitontuessa anturipäästä, on napaisuus oikea
- jos taas jännite heilahtaa negatiiviseksi, jo raudanpalan lähestyessä anturinpäätä, on 'plus mittausjohdin' kytketty anturin maapuolen johtimeen.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2013, 01:48:29 kirjoittanut Benkku »

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 207 - Kampiakselin asentotunnistimen kytkentäkaavio (HDi)
« Vastaus #2 : 09.08.2013, 07:12:23 »
Eikö olisi vaan helpompaa ottaa ECU:n liittimet/liitin irti ja piipata mikä karva on mikäkin? Kytkentäjärjestyhän näyttikin olevan jo tiedossa ja liittimeen on todennäköisesti numeroitu paikat.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2013, 07:15:34 kirjoittanut Aksu »
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Benkku

  • Vieras
Vs: 207 - Kampiakselin asentotunnistimen kytkentäkaavio (HDi)
« Vastaus #3 : 09.08.2013, 10:40:20 »
Käsittääkseni kysyjällä viestin perusteella, liitin on rikkoutunut anturista, ei johtosarjan puolelta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 207 - Kampiakselin asentotunnistimen kytkentäkaavio (HDi)
« Vastaus #4 : 09.08.2013, 12:05:38 »
Hmmm... totta, olisi varmaan pitänyt juoda aamukahvi ennen postausta eikä sen jälkeen  ;D
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Pekka Valtanen

  • Vieras
Vs: 207 - Kampiakselin asentotunnistimen kytkentäkaavio (HDi)
« Vastaus #5 : 02.11.2013, 21:15:32 »
Eikö olisi vaan helpompaa ottaa ECU:n liittimet/liitin irti ja piipata mikä karva on mikäkin? Kytkentäjärjestyhän näyttikin olevan jo tiedossa ja liittimeen on todennäköisesti numeroitu paikat.

Saatuani moottorin käyntiin olin niin onnessani, että jäi kirjoittamatta tänne miten homma ratkesi.

Johtosarjan liitinhän se oli hajonnut ja anturi oli ehjä.  Vastusmittarilla piippaamalla oikea jäjestys löytyi.  ECU:un tulee kolme isoa liitintä ja nämä piuhat tulevat keskimmäiseen.