Kirjoittaja Aihe: 307 - Takajarrulevyjen vaihto  (Luettu 35907 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

larminen

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #75 : 26.02.2018, 21:41:56 »
Kiitos vinkeistä molemmille.

Mikäköhän ton navan varaosa numero on. Motonetin irtonapoja kun katselin, niin niistä mikään ei tuntuisin olevan omaan autoon sopiva (eivät sovi 100kW 307SW:lle). Vai saako pelkän laakerinkin ostettua erikseen ilman sitä napa?

Helpointa olisi omasta mielestä ostaa tuommonen laakerillinen jarrulevy, mutta voiko sen laittaa alle jos alunperin ollut irtonapa?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 965
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #76 : 26.02.2018, 21:55:54 »
Jos mittaat navan ja levyn, voi löytää selaamalla Sparetolta tai Autopartsmarketilta oikean osan. Joissain osissa on piirrokset mittoineen ja siitä ainakin näkee. Myös Misterautolla on muistaakseni speksejä.

Navasta voi myös päätellä, voiko siihen vaihtaa laakerit. Jos ulkokoolia ei ole, se tarkoittaa että kuulaura on koneistettu napaan eikä kooliin. Silloin ei auta kuin uusi napa.

309_XR

  • Vieras
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #77 : 27.02.2018, 08:25:42 »
Varaosanro navalle näyttää seuraavaa: 3748 74

Tuossa vaihtoehtoja, joita autodoc näyttää tälle osanrolle:https://www.autodoc.fi/search?keyword=3748+74+oe

Itse en ole kyseisestä liikkeestä tavaraa tilannut joten sen hyvyyteen/huonouteen en osaa ottaa kantaa 8)

KiMiT

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 135
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #78 : 17.05.2018, 10:13:48 »
Lähteekö se laakerillinen levy pois ilman mitään ulosvetäjää? Pitäis näköjään vaihtaa omaankin SW:hen takalevyt piakkoin. :P

Tarvitseeko ulosvetäjää jos erillinen napa? Tai onko jotain kikka3 miten saa pois ilman ulosvetäjää, joku perusvetäjä tallissa on mut tuskin riittää koko..

Helpointa olisi omasta mielestä ostaa tuommonen laakerillinen jarrulevy, mutta voiko sen laittaa alle jos alunperin ollut irtonapa?

Tämä kiinnostaa kans, käykö erillisen napasysteemin tilalle levy jossa on laakeri ?

ajaaskel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #79 : 05.06.2018, 12:34:28 »
Homma voi pysähtyä yhteen pieneen ongelmaa:   Jarrusatula on on kiinni kahdella Torx T50 pultilla, jotka ovat "aavistuksen" lujasti kiinni.   Ei mitään toivoa käsivoimin ilman pitkää jatkovartta.  Itselläni jatkona palveli reilun mittainen lattaraudan pätkä, johon olin hitsannut kiinni pari putken pätkää.  Tuolla lähti aiemmin etujarrujen hieman isommat T55 torxit auki vaan tällä kertaa kävi toisin:  Hylsyvääntimen Torx- pala kiertyi vihdakselle ja luovutti palan itsestään.   Vika on tietysti heikkolaatuisessa eli liian pehmeätä materiaalia olevassa Torx-palassa, joka ei kestänyt tämmöistä momenttia.  Laitanpa kuvat liitteiksi että tiedätte varoa:     
« Viimeksi muokattu: 05.06.2018, 12:38:12 kirjoittanut ajaaskel »

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #80 : 05.06.2018, 15:58:04 »
Tuttu juttu  ;). Minun piti porata irti. Kun oli saanut kannan porattua pois olikin jo jäljelle jäänyt kierreosa saanut niin mukavasti lämpöä että, pora kiersi sen ihan normikierteillä ulos.
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

ajaaskel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #81 : 05.06.2018, 16:21:41 »
Toinen yritys...

Hain Motonetistä MTX-tools: in T10 avaimen, hyllyssä lukee "10 vuoden takuu", myyjäkin sanoi että ei ole tullut yhtään takaisin, eiköhän tuo kestä?
Optimistina lähdin kaupasta.
Miten kävi?
Ei kestänyt avain ensimmäistäkään vääntöä, meni palasiksi tuo MTX:

ajaaskel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #82 : 05.06.2018, 16:58:46 »
Kolmas yritys...

Onneksi ostin samalla reissulla Puuilosta AmPro -merkkisen kärjen mutta mikä oli väännön tulos?

Alussa tuntui, että ei vieläkään tapahdu mitään.  Lisäsin vääntöä ja hylsyvarsi kääntyikin aika pitkästi eteenpäin.

Tilanteen tarkistus:   Torx-kärki oli kiertynyt korkkiruuviksi mutta ei lohkeillut.  Pultti edelleen paikoillaan.

Tämä AmPro oli vahvin T50 Torx-avain tähän mennessä.  Alkaa usko jo hieman loppua näihin T50 Torx-kärkiin jotka eivät kestä kiertää pulttia auki.  Jarrulevyjen vaihto muuttuikin taisteluksi tuohon tarkoitukseen liian heikkojen Torx-avainten kanssa.   Ihmetyttää hieman eikö vahvempia avaimia todella löydy tai missä niitä on?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #83 : 05.06.2018, 17:05:46 »
Bilteman Torx avaimilla on tähän mennessä auennut noi, vaikka kyllä niihinkin kierteet saa. Yleensä isku auttaa paremmin, tossa etujarrulevyjä vaihtaessa torxit lähti kohtuudella auki kun ensin paukutti vähän mutterimyllyllä. Ilman mutterimylly alustusta sai vääntää ihsn tosissaan eikä auennut.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #84 : 05.06.2018, 17:09:41 »
Moskalla herättely auttaa usein. Ei lähtenyt ex 405:n torxit auki muutoin kuin moskakäsittelyn jälkeen. ;D
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #85 : 05.06.2018, 17:17:03 »
Iskumeisselin avulla lähtee helposti, kuumentaminen auttaa myös.

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #86 : 05.06.2018, 21:36:48 »
Itse tappelin viime viikolla 4 tuntia noiden Torxien kanssa. Ongelma oli joskin etujarrujen pultit. Kyseisiä pultteja on availtu säännöllisesti joten syypää lienee välissä tehty korjaus autokorjaamossa (teetin kun ei ollut laitteita ja aikaa). En edes ymmärrä millä vehkeelle ne oli saatu niin kireälle.

Yritin kuumentaa, tarjosin moskaa, halpaa iskevää mutterinväännintä (300 Nm) ja todella pitkää vartta, mutta mikään ei auttanut. Lopulta rättiväsyneenä purin olan ja vein puolitutulle joka auttoi. Hakkasi sitä vuoroin perään moskalla ja väänsi pulttia jollain laadukkaalla ja tehokkaalla pulttikoneella. Meni noin  5-10 min niin pultti avautui. Alkoi hänelläkin usko loppua, vaikka oli paremmat työkalut kuin minulla.

Torx avaimia minulla ei mennyt rikki mutta Torx avain (Biltema) vääntyi hiukan. Ostin varulta uuden avaimen seuraavana päivänä tulevia koitoksia varten.

ajaaskel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #87 : 19.06.2018, 11:41:31 »
Neljäs yritys saada Torx auki, autokorjaamo...

Ihmettelyä aiheutti täälläkin.
Eipä saanut korjaamokaan auki paikallaan sitä pulttia eikä sellaisessa muodossa, että pultti olisi enää käytettävissä.  Jarruputkikin meni uusiksi tuossa projektissa eli sain kuvan että isompi kokonaisuus oli irrotettu ja vasta penkissä tms. oli saatu auki mutta pultti oli entinen sen jälkeen. Kanta oli kuulemma huono jo omien avausyritysteni jäljiltä. Lisämaksun yli alkuaan sovitun maksoin korjaamolle vaivasta ja tietysti sen uuden jarruputken.

Näiden Torxien auki saaminen ratkaisee pelin ja ajankäyttösi. 
Jos pulttiyksilö on "normaalitiukassa" saa vääntää käsiavaimella aika tuhdilla voimalla ennen kuin aukeaa, jos taas hullun tiukassa niin voi olla varsinainen kiusa.

Mainittakoon, että toinen puoli (oikea taka) aukesi taistelematta.   
Nämä pultit ovat hyvin yksilöllisiä, ei voi arvata ennakolta kun hommaan ryhtyy. 
Aina ne on ollut vähintäänkin hyvin kiinni.
     

olli_tr

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 29
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #88 : 13.07.2019, 21:35:10 »
Noniin, niitä kirottuja T50-ruuveja minäkin yritin tänään avata. Ensimmäinen työkalu oli liian pehmeä ja siitä tuli korkkiruuvi väännettäessä. Toinen kärki napsahti poikki, niin että kanta on nyt "täynnä" siitä poikki menneestä palasta. Hain Motonetista konehylsysarjan ( https://m.motonet.fi/fi/tuote/766407/MTX-Tools-Torx-konehylsysarja-T20-T70-12-10-osaa ), annoin paineilman puhua ja lopputuloksena kanta pyöristyi, mutta työkalu kesti.

Katsoin, että ruuvin saa marmoritiskiltä koodia 9678008680 vastaan.

Jos nyt hakisi suosiolla 4 kappaletta näitä ruuveja sieltä ja rälläköisi tuon kannan rikki, niin lähteeköhän se kierreosa sieltä nätisti jotenkin? Se varmaan jää siihen jarrupaloja pitävään osaan, joten jos aivan huonosti käy, niin saahan senkin suht halvalla uuden...

Kaiken hyvän lisäksi kuvittelin omaavani Bosch-takajarrut, mutta nämä ovatkin TRW:t, eli väärät jarrupalat tuli hankittua... Onneksi levy on sentään sama (SKF VKBD 1011). Serviceboxikaan ei ihan helposti ainakaan kertonut onko autossa kumpi systeemi. Onneksi sentään etulevyt ja palat vaihtuivat helposti.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2019, 21:39:07 kirjoittanut olli_tr »
3008 Allure 1.6HDI (2017), 307 HB Trendy 1.6  (2006)

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 027
Vs: 307 - Takajarrulevyjen vaihto
« Vastaus #89 : 14.07.2019, 15:51:26 »
Hinta merkkiliikkeessä noille ruuveille oli 8/2015
Lainaus
Ruuvi 9678008680 2,6€/kpl   
Tuo osanumero on 308n mutta taitavat olla samoja 307ssä.

edit: tuossahan tuon saman osanumeron jo kerroit ;D

edit 2: Minä käytin lämpöä ja kylmää kun ensin sain torxin rikottua. Sitten porasin kannan irti. Kun ei lämpö ja kylmä auttaneet. Sen jälkeen ei ollut ongelmia. Tämä oli siis ensimmäinen pultti jota avasin.
Seuraavat sitten puhdistin ensin huolellisesti torx kannan ja pulttipyssy suoraan ja todella sai pitää kovaa pulttipyssyä kantaa vasten. Silti sai aika pitkään laulattaa että lähti yhtään pyörimään auki. Sittenkin avautui tosi nihkeästi. Niissä on sinistä lukitetta ja ohjeen mukaan ne pitäisi aina uusia.
« Viimeksi muokattu: 14.07.2019, 15:59:24 kirjoittanut pfaq306 »