Ongelma:Auto: 1997 406 2,0 (XU10J4R, automaatti, 228 000 km).
Ostin 2 viikkoa sitten kyseisen auton. Auto on toiminut moitteettomasti kunnes tänä aamuna töihin lähtiessäni auto ei lähtenyt käyntiin.
Mittaristossa lukee STOP sekä moottorivian itsemäärittelyn merkkivalo.
* Ajonesto näyttää ennen starttausta sekä punaista, että vihreää valoa. Lähempi tarkastelu koodilaitteiston taakse paljasti sen, että takaa oli 3 johtoa katkaistu poikki. Eli nähtävästi ajonesto on ohitettu, eli ei ole ollut toiminnassa.
* Startti pyörittää konetta erittäin reippaasti.
* Bensiinin hajua en havainnut.
* Irroitettu akku, ei auttanut.
Jostain luin, että kovat töyssyt ovat voinneet laukasta jotain jonka takia auto ei lähde käyntiin. Eilen, ennen kuin ajoin auton parkkiin, tuli ajettua pitkämatka röykyttävää mukalakivikatua.
Ratkaisu:2 johdoista oli katkaistu. Siisti leikkausjälki. Yksi johdoista oli repäisty/revennyt irti. Pitänee yrittää johtojen yhdistämistä. Huoltokirjaan oli käsin kirjoitettu nelinumeroinen koodi. Toivotaan, että se on oikea. Muuten taitaa tulla merkkiliikereissu.
Sain pidettyä sormin johtoja kiinni. Koodi sisään ja starttaus. Lähti välittömästi käyntiin. Jotta vastaava ei toistuisi niin, nyt pitää miettiä, että miten saisi noi johdot kiinnitettyä ajonestoon kiinni tulevaan johtojen liittimeen. 2 johdoista on leikattu poikki ihan tyvestä ja yksi revitty kokonaan pois. Ainakaan vielä en löytänyt keinoa liittimen avaamiseen ja johtojen sinne kytkemiseen.