Kirjoittaja Aihe: 406 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (näppäiltävä ajonesto)  (Luettu 7644 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

406vm96

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1996 406 2,0 ST.

Auto kävi pihassa tyhjäkäyntiä ja sammui, eikä käynnisty millään.

- Ajonestolaitteen johto oli irroitettuna (pois toiminnasta).
- Tulpat eivät anna kipinää.
- Bensapumppu ei suraha ollenkaan.
- Kytkin näppäimistön johtosarjan paikalleen. Paloi punainen ja vihreä?
- Koodin näppäilyllä ei mitään vaikutusta.
- Kävi merkkihuollossa viikon ja epäilivät ohjausyksikköä.
- Toin auton kotiin ja kävin tämän palstan läpi (ei löytynyt suoraan ohjetta)
- Ohjausyksikkö (ruiskujen ohjausboxi) ei vedä toista kaksoisreleestä, siis sitä joka ohjaa bensapumppua.
- Ollut viikonlopun yli latauksessa, ovet lukossa. Ei muutosta.
- Vaihdoin uuden (käytetyn mutta testatun?) ohjausyksikön. Ei muutosta!

Mistähän tuo vika löytyis?

Ratkaisu:

Vika selvisi. Koodattu käynnistyksenesto oli päällä ihan siitä syystä että sen sulake (kojetaulun alla) n:o 25 (10 A) oli palanut. Ohjain siis on ehjä.

Tutkin tuon ohjaimen ECU liitännät ja siihen ei koodinäppäimistöltä suoraan pitäis mennä johtoa, vaan jossain kojelaudan alla (mittariston takana?) on tällainen käynnistyksenestolaite johon näppäimistö on liitetty ja jossa on sen koodin vertailu. Tältä laitteelta menee ilmeisesti ECU:lle käyntilupa. Muistin ylläpitämiseksi se tarvitsee jatkuvan virran, joka tulee sulakkeen 25 takaa. Tästä käynnistyksenestolaitteen kytkennöistä ei tietenkään ole kuvia yleisissä korjausoppaissa.

Ylläpidon huomautus: yliviivattu osa tekstistä on todennäköisesti väärää tietoa, koska Peugeotin korjaamokirjallisuuden mukaan bensiinimoottorien ja elektronisella polttoaineensyötöllä varustettujen dieselmoottorien tapauksessa ajonestotoiminto on integroitu moottorinohjausyksikköön. Mekaanisella polttoaineensyötöllä varustetuissa dieselmoottoreissa ajonestolaite on ruiskutuspumpun yhteydessä.

merikarhu

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1997 406 2,0 (XU10J4R, automaatti, 228 000 km).

Ostin 2 viikkoa sitten kyseisen auton. Auto on toiminut moitteettomasti kunnes tänä aamuna töihin lähtiessäni auto ei lähtenyt käyntiin.
Mittaristossa lukee STOP sekä moottorivian itsemäärittelyn merkkivalo.

* Ajonesto näyttää ennen starttausta sekä punaista, että vihreää valoa. Lähempi tarkastelu koodilaitteiston taakse paljasti sen, että takaa oli 3 johtoa katkaistu poikki. Eli nähtävästi ajonesto on ohitettu, eli ei ole ollut toiminnassa.
* Startti pyörittää konetta erittäin reippaasti.
* Bensiinin hajua en havainnut.
* Irroitettu akku, ei auttanut.

Jostain luin, että kovat töyssyt ovat voinneet laukasta jotain jonka takia auto ei lähde käyntiin. Eilen, ennen kuin ajoin auton parkkiin, tuli ajettua pitkämatka röykyttävää mukalakivikatua.

Ratkaisu:

2 johdoista oli katkaistu. Siisti leikkausjälki. Yksi johdoista oli repäisty/revennyt irti. Pitänee yrittää johtojen yhdistämistä. Huoltokirjaan oli käsin kirjoitettu nelinumeroinen koodi. Toivotaan, että se on oikea. Muuten taitaa tulla merkkiliikereissu.

Sain pidettyä sormin johtoja kiinni. Koodi sisään ja starttaus. Lähti välittömästi käyntiin. Jotta vastaava ei toistuisi niin, nyt pitää miettiä, että miten saisi noi johdot kiinnitettyä ajonestoon kiinni tulevaan johtojen liittimeen. 2 johdoista on leikattu poikki ihan tyvestä ja yksi revitty kokonaan pois. Ainakaan vielä en löytänyt keinoa liittimen avaamiseen ja johtojen sinne kytkemiseen.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Ajonesto näyttää ennen starttausta sekä punaista, että vihreää valoa. Lähempi tarkastelu koodilaitteiston taakse paljasti sen, että takaa oli 3 johtoa katkaistu poikki. Eli nähtävästi ajonesto on ohitettu, eli ei ole ollut toiminnassa.

Punaisen ja vihreän valon palamisesta samanaikaisesti:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=19970.0

Olisiko ajonestolaite aktivoitunut uudelleen itsestään? Tässä muutama sellainen tapaus:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=31110.0

Esim. auton ohjekirjasta kannattaa tarkistaa, miten ajonestolaitteen merkkivalojen kuuluu toimia eri tilanteissa. Lisätietoa ajonestolaitteen toiminnasta löytyy tästä viestiketjusta ja hakutoimintoa käyttämällä hakutermillä "näppäiltävä ajonesto" (ohje hakutoiminnon käyttämiseen).

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=3739.0

Vika voi olla toki muuallakin kuin ajonestolaitteessa, joten on syytä tarkistaa tietyt perusasiat (kuten polttoainepumpun toiminta). Hakutermillä "406 ei käynnisty" runsaasti vastaavia tapauksia, joista löytynee apua vian paikantamiseen.

Jostain luin, että kovat töyssyt ovat voinneet laukasta jotain jonka takia auto ei lähde käyntiin. Eilen, ennen kuin ajoin auton parkkiin, tuli ajettua pitkämatka röykyttävää mukalakivikatua.

Mikäli ns. kolarikytkin olisi aktivoitunut, pitäisi mielestäni auton sammua heti.
« Viimeksi muokattu: 13.05.2010, 07:57:03 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
* Ajonesto näyttää ennen starttausta sekä punaista, että vihreää valoa. Lähempi tarkastelu koodilaitteiston taakse paljasti sen, että takaa oli 3 johtoa katkaistu poikki. Eli nähtävästi ajonesto on ohitettu, eli ei ole ollut toiminnassa.

Johdot lienevät käytössä katkenneet, mitään syytä - päinvastoin, niiden katkaisemiselle ei ole. Kannattaa korjata johdotus ja syöttää ajoneston koodi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Mikä johtojen päälle niin käy että ne katkeaa kun koodia näppäillään?

406:ssa ajonestolaitteen näppäimistö on saranoitu eli se kääntyy esiin kojelaudan sisältä, joten johdot rasittuvat sitä liikuteltaessa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=41441.msg77208#msg77208
« Viimeksi muokattu: 26.05.2010, 10:05:08 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info