Ongelma:
Auto: 2001 406 2,0 HDi 110 (425 000 km).
Autossa on seuraava ongelma: tyhjäkäynnillä (alle 1000 rpm) kuuluu ohjaustehostimen seudulta nakuttavaa ääntä varsinkin koneen ollessa kylmä. Korkeammilla kierroksilla nakutus loppuu. Varsinaisesti tehostin toimii ja neste on kirkasta eikä oirehti ajon aikana. Vika voi olla myös laturin vapaakytkimessä, mutta epäilen enempi ohjaustehostimen hihnapyörän laakerivikaa, koska laturi on vaihdettu noin 120000-140000 km sitten. Moniurahihna, kampiakselin hihnapyörä ja hihnankiristin on vaihettu alle 10000 km sitten. Ohjaustehostinta ei ole vaihdettu kertaakaan.
Jos vika löytyy tehostimesta, miten vaihto tapahtuu? Moniurahihna irti, tehostimen letkut pois, nesteiden tyhjennys, vanha tehostin pois ja uusi tilalle nesteet sisään? Pitääkö ilmata ja miten ilmaus tapahtuu? Ilmeisesti pelkän ohjaustehostimen laakerin vaihto ei ole kannattavaa puuhaa?
Ratkaisu:
Laturin vapaakytkin se siellä rohisi. Minulla oli onneksi käytetty laturi, jossa oli ilmeisesti jännitteentasaaja viallinen. Vaihdoin jännitteentasaajan autossani olleesta laturista ja laitoin vaihtolaturin paikalleen. Hyvin tuntu toimivan. Pelkän vapaakytkimen vaihto olisi vaatinut erikoisavaimen. Tehostin pelasi hyvin. Siihen en nyt alkanut koskemaan.
Nakuttava ääni voi tosiaan kuulua myös viallisesta hihnankiristäjästä. Nakutus muuttuu jossain vaiheessa kolinaksi. Edellinen hihnanvaihto tehtiin juuri siksi että hihnankiristin oli rikki ja kulutti hihnaa. Samalla vaihdettiin myös kampiakselin hihnapyörä.