Kirjoittaja Aihe: 307 - Termostaatti (EW10A)  (Luettu 13363 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

sulo2604

  • Vieras
307 - Termostaatti (EW10A)
« : 09.11.2009, 11:28:50 »
Arkistoitu ohje: 307 - Termostaatti (EW10A)


Auto: 2006 307 SW 2,0 (EW10A).

Auto tarvitsee uuden termostaatin. Termostaatti on mallia, jossa on lämpötila-anturi samassa. Automaassa 103 e... Onko joku löytänyt jostain tarvikeosaa? Motonet ja varaosamaailma eivät ainakaan tärpänneet.

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #1 : 25.01.2010, 14:36:22 »
Ajossa moottorinlämpö nousi n. 90 asteeseen, laski nopeasti n. 80 asteeseen ja kipusi hiljalleen takaisin. Tämä sahaava liike toistui koko pitkän matkan ajan (400 km) Ajattelin, että termari kiukuttelee, joten vaihdoin sen (sähköinen, 67 €). Ei auttanut, sama homma... Sattumalta löysin tälläisen tiedotteen, jossa Peugeot on kehottanut vaihtamaan sähköisiä termareita mekaanisiin:

linkki

Onko jollakulla kokemuksia ko. asiasta ja voitteko kertoa miten teillä sähköiset termarit on toimineet. Ilmeisesti tein nyt 67 € hukkainvestoinnin. Tietysti jos vielä kokeilisi vaihtaa lämpöanturin?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #2 : 25.01.2010, 15:21:27 »
Auto: 2005 307 SW 2,0 SE (2. mallisarja).

Omaan koneeseen (EW10A) jouduin hiljan vaihtamaan termostaatin. Moottorin lämmöt eivät meinanneet millään nousta normaaliin tai lämpöjen nousu ainakin kesti kauan... Yli 10 °C:een pakkasessa ja n. 30 km:n ajon jälkeen lämmöt olivat jo 80 °C...  ::)

Termostaatin vaihdon jälkeen kone lämpeää nopeasti. Nyt lämmöt nousee nopeasti ~70...80 °C:een jonka jälkeen mennään kohtuu nopeasti jopa n. 100 °C:een jonka jälkeen huomaa termostaatin avautuvan, tällöin lämmöt tippuvat takaisin n. 90°C. Tämän jälkeen lämmöt nousevat n. 95 °C johon vakiintuvat kohtuu tarkasti, näin ainakin ajossa. Paikallaan käydessä voi tippua hieman enemmän... Näin oma vaihdettu termari toimii. Ja tuon termostaatin "lämpöhän" oli 105 °C...

Edittiä: Jos olisin itse löytänyt tuon Maan Auton tiedotteen olisin kyllä harkinnut normaalia termostaattia. Ensinnäkin hinta n. 64€ vs. 15€ ja toiseksi saatavuus. Tuota sähköisesti ohjattua mallia kun ei löydy käytänössä kuin merkkiliikkeestä, no plussana toimitusaika < 1 vrk...

Olisi kiva kuulla kommentteja miten tuollainen "ei sähköisesti ohjattu" termostaatti toimii EW10A koneessa? Ja mitä "hyötyä" tuosta ohjauksesta on, mitä tuo ihan oikeasti tekee/ ohjaa?
« Viimeksi muokattu: 25.01.2010, 15:36:12 kirjoittanut Timppa71 »

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #3 : 25.01.2010, 15:59:39 »
Oma autoni toimii kuuri kuvaamallasi tavalla kun pakkasta oli 16 astetta. Nyt lauhemmilla keleillä lämmöt seilaa 80-90 välillä. Voisiko ohjainyksikkö käyttää kylmällä moottoria kuumempana lisälämmön toivossa?

Mielestäni sähköinenkin termari sisältää mekaanisen osan, joka avautuu 105 asteessa, jos (kun) sähköinen säätö pettää? Korjatkaa jos olen väärässä.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #4 : 25.01.2010, 16:16:43 »
No, kyllä tuo oma "kosla" (-lämmöt) toimii ihan samalla tavalla myös 0-kelissä... Mutta miten toimii sitten kun on +28 °C? Toivottavasti vieläkin samalla tavalla mutta sen näkee sitten.

Ja kyllä tuossa termostaatissa näytti olevan ihan sellainen perinteinen "vahatarmostaatti"-osakin mutta se kiinnostaisi miten tuota sähköisesti ohjataan?

Pitää kyllä myöntää, että aika "kuumana" tuntuu ranskatar käyvän :)

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #5 : 25.01.2010, 17:40:59 »
Alunperin sähköiseen on vaihdettu varmaankin tarkemman lämmönsäätelyn toivossa ja samalla se mahdollistaa erilaiset käyntilämpötilat eri olosuhteissa/käyttötilanteissa. Olisihan se fiksua painaa lämppärille kuumempaa vettä kovalla pakkasella. Ja samalla saatiin yksi uusi vikamahdollisuus. Ilmeisesti säätelyjärjestelmän toimivuutta ei paljoa testailla huollossa, jos kiukuttellee, vaihdetaan mekaaniseen. Samalla pitää kuulemma vaihtaa ylävesiletku.

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #6 : 04.02.2010, 14:13:05 »
No niin, nyt on ihmetelty lämpömittarin vaeltelua uudenkin termarin kanssa riittämiin. Siinä meni 67 e kansanterveydelle. Vaihdan tilalle mekaanisen.

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #7 : 07.02.2010, 18:49:19 »
Kun itse termostaatin vaihdoin niin minulla oli jo kädessä sellainen "ei sähköisesti" ohjattu tarviketermostaatti (luultavasti EW10J4xxx koneeseen?) mutta en huomannut verrata näitä tarkemmin... Termostaattikoteloon tuo ainakin olisi sopinut ihan passelisti. Kun termostaatin palautin niin tarvikeliikkeen myyjä kyllä mainitsi, että ainakin kuvaston mukaan näillä termostaateilla olisi ollut jotain mitta eroa siellä vesikierron puolella...

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #8 : 09.02.2010, 11:10:02 »
No niin, uutta tietoa:

Maahantuojan mukaan sähköisiä termostaatteja on vaihdettu vuoto-ongelmien takia. Sähköinen termostaatti alkaa vuotamaan sähköliittimen juuresta, joten on päädytty vaihtamaan niitä mekaanisiin. Tähän toimenpiteeseen on olemassa "vaihtopaketti", joka sisältää uuden termostaatin, yävesiletkun, letkusiteet ja sähköliittimen suojatulpan. Hinta 67€ automaassa.

Itselleni en nyt ala termaria vaihtamaankaan, koska minun vikani on erilainen. Vaihdan vielä lämpötila-anturin, jos vika ei korjaannu odottelen seuraava huoltoa niin saavat tutkia siellä. Läpötilan vaeltaminen 80-90 on lähinnä kosmeettinen haitta.

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #9 : 07.05.2010, 21:00:00 »
Ympäri mennään, yhteen tullaan. Nyt termostaatti toimii...ei toimi..toimii. Pääsääntöiseti jos autolla ajaa 70 Km/h tai kovempaa, lämmöt seilaa 90-110, kaupunkiajossa 75-90. Nyt on kädessä mekaaninen termari ja sähköinen saa tehdä tuttavuutta lähimmän vesilinnun kanssa.

sulo2604

  • Vieras
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #10 : 17.11.2010, 23:55:04 »
Auto: 2006 307 2,0 SW.

Suosittelivat sähköisen jäähdytysnesteen termostaatin vaihtamista manuaaliseksi. Onko tästä erityistä etua/haittaa?

Etu on se, että termari toimii. Haitta on se, että BSI antaa vikakoodin P0597.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #11 : 02.07.2011, 14:04:31 »
Peugeot on viimeinkin tänä vuonna saanut aikaiseksi päivittää Service Box:n tiedot ajan tasalle termostaattiasian osalta, joten tässä on selvitys asiasta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=57924.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #12 : 21.11.2011, 16:04:46 »
Auto: 2005 307 SW 2,0 SE (2. mallisarja, EW10A).

No niin, n. 1,5 vuotta tuo sähköinen termostaatti toimi vaihdon jälkeen, tänä aikana se toimi oikein hyvin. Sitten alkoi lämmöt seilaamaan moottorin kuormituksen mukaan. :(

Tuli vaihdettua perinteinen "mekaaninen" termari tilalle mallia 1338 A0 (Motonetista). Nyt sitten sellainen kysymys, että mihin muilla nuo lämmöt tasaantuvat perinteisellä termostaatilla? Tuo termarihan on 89°C mutta koneen lämmöt vakiintuvat (lämpömittarin mukaan) n. 84°C:een. Sinänsä ihmeellistä kun yleensä tuon asteisella termarilla lämmöt ovat olleet aika tarkalleen n. 90°C... :(

Eli onkohan vikaa lämpömittarissa, lämpöanturissa vai Motonetin uudessa termostaatissa. Mahdollista tosin on myös, että vikaa ei ole missään paitsi allekirjoittaneessa, eli vahtaanko liian tarkkaan autoa/lämpömittaria? ;D

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #13 : 21.11.2011, 16:08:11 »
Lämpöjen pitäs nousta siihen 88-90 asteeseen ja tyhjäkäynnillä kun antaa käydä, niin 95 asteeseen jolloin flekti lähtee hitaalle nopeudelle  (lämpöjen nousua nopeuttaa kun ei pidä lämmityslaitetta kuumalla). On noita uusiakin termareita ollut heti valmiiksi viallisia tai sitten on ilmaus vähän hätäseen tehty.
Peugeot 3008 hybrid

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 307 - Termostaatti (EW10A)
« Vastaus #14 : 21.11.2011, 20:06:12 »
No niin sitä olisi kuvitellut. Mutta ilmauksesta tuo ei kyllä johdu. Ilmaus tuli tehtyä huolella, tämän lisäksi termarin vaihdosta on yli viikko. Eikä ole nesteen pinta laskenut enää "aikoihin"...

Pitäisköhän käydä Motonetissa kyselemässä mitä mieltä ovat lämmöistä ja termarin toiminnasta..? Tuskin osaavat ottaa mitään kantaa asiaan. Mutta toisaalta kyllä tuo hieman "ärsyttää".

Niin, Motonetin tarvikeosa oli kyllä saman valmistajan tuote kuin alkuperäisosakin oli. Eli tarvikeosan laaduttomuudesta ei pitäisi johtua...