Kirjoittaja Aihe: 306 - Ajovalojen korkeussäätö  (Luettu 4666 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #15 : 19.11.2011, 22:55:32 »
Tuli mitattua toisesta samanlaisesta autosta liittimille tulevat jännitteet ja ihan samaa jännitettä pukkasi mitä omassanikin eli yksi pinni on maa, toinen 1V-3V-6V-9V riippuen valojen korkeudensäädön potikan asennosta ja kolmas jatkuva 12V. Yhteenvetona molemmat säätömoottorit on oltava rikki => avataan ja tutkitaan sielunelämä :P
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 306 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #16 : 19.11.2011, 23:16:15 »
Mutta oliko maajohdossa samanlainen resistanssi kuin sinulla?

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #17 : 22.11.2011, 13:36:05 »
Toimivassa vastaavassa mutta sedanissa, joskaan ei enää pakasta vedetyssä +400tkm ajetussa katiskassa, oli maapinnin ja akun miinuksen välinen resistanssi luokkaa 8..10 ohmia kun mulla se oli 80 ohmia => maadoitushäikkää.

Tuohan maadoittuu jonnekin auton sisälle, koska potikalle tulee virransyöttö ja maa jostain kojelaudan uumenista, josta sitten johdot jatkavat matkaa keulalle säätömoottoreille jne. Täytyy vielä varoiksi mitata potikan maajohdosta resistanssi runkoon nähden ja ja sitten mitata resistanssi potikan ja säätömoottorin välisestä johdosta, jotta on helpompi selvitellä onko vika rintapellin "isossa" liittimessä vai sisäpuolen maadoituspisteissä.

Mm. keskikonsolinkaan sähköt ei ole koskaan toiminut...

Ideoita otetaan vastaan :P
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #18 : 22.11.2011, 14:55:18 »
Siellä kytkinpolkimen luona maton reunan korkeudella löytyy yksi maadoituspiste (pultti jonka alle tulee rengas-abikoilla maajohtoja varustuksesta riippuen).
Kojetaulun ja etc... maadoittuvat siihen.

Niin ja tsekkaa montako maajohtoa on sulla jääny laittamatta sinne kiinni kun niitä sähköjä vaihdoit ;)
« Viimeksi muokattu: 22.11.2011, 14:58:52 kirjoittanut ATS »

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #19 : 22.11.2011, 15:10:38 »
Noi sähköt on niin moneen kertaan irrotettu, että osaan jo unissanikin laittaa ne kaikki paikalleen ;D Harva niitä useammin jaksaa irrotella kuin mitä oon joutunut niitä irrottamaan ::)

Veikkaisin, että vika löytyy juurikin tuolta kuskin kickpaneelin alta.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 306 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #20 : 24.10.2012, 22:06:16 »
Nonniin, päivitystä tähänkin ongelmaan ja mysteeri senkun jatkuu...

Nyt on mitattu korkeudensäädön maapiuhan resistanssiksi 40...80 ohmia akun miinusnapaan nähden riippuen vähän mittaushetkestä. Muut liittim(i)en piuhat on soiteltu läpi eikä niissä esiinny katkoksia eikä juurikaan resistanssia. Putsasimme myös konehuoneen kaikki maadoituspisteet sekä kuskin jalkotilasta yhden pisteen mutta eipä noilla ollut mitään merkitystä mittaustuloksiin eli samaa resistanssia näyttää. Seuraavaksi vedettiin uudet maat korkeudensäätömoottoreille mutta eipä ne toimi siltikään. Moottorit on itsessään kunnossa mitä niitä nyt on kokeiltu kahdessa 406:ssa yksistään, kaksistaan ja ristiin rastiin.

Resistanssi kasvaa sen mukaan mitä enempi laitetaan virtaa syöviä komponentteja päälle eli tämä lienee tarkoittaa, että jonkun laitteen maapiuha on poikki ja maa kiertää jotain muuta kautta aiheuttaen tämän ongelman. Ideoita...
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

selami

  • Vieras
Vs: 306 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #21 : 25.10.2012, 13:50:34 »
Muuhun en ota kantaa, mutta mittausjärjestelysi ei anna oikeaa reistanssia tulokseksi. Ota akun + napa irti ja mittaa sitten.
 
Jos siinä maapiuhassa on resistanssia, niin siinä kulkeva virta saa aikaan myös jännitehäviön. Se taas näkyy mittauspisteessä jännitteenä, ehkä vaan joitakin millivoltteja. Tämän voit todeta mittaamalla jännitemittausalueella siinä maakarvassa olevaa jännitettä. Jännite nousee sen mukaan kun muita laitteita (jotka käyttää samaa maapiuhaa/maapistettä) kytketään päälle.

Kun yleismittarisi toimii myös siten, että se syöttää pientä tasajännitettä mitattavaan piiriin, niin siinä mitattavassa piirissä jo oleva vieras jännite sotkee mittaustapahtuman.

-Mika-

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #22 : 25.10.2012, 21:12:19 »
Jos siinä maapiuhassa on resistanssia, niin siinä kulkeva virta saa aikaan myös jännitehäviön.

Johtimessa kulkeva virta saa aina aikaan jännitehäviön P=I2xR, vaikka johtimen resistanssi olisi pieni tai jopa hyvin pieni. Mitä suurempi virta johtimessa välittyy, sen suurempi jännitehäviökin.

selami

  • Vieras
Vs: 306 - Ajovalojen korkeussäätö
« Vastaus #23 : 25.10.2012, 21:25:08 »
Juuri näin. Käytännössä sitten vaan katsotaan, että millon se jännitehäviö on merkityksellinen vaikkapa mittaustuloksissa. Edellä kuvasin tilanteen, missä sillä on merkitystä. Normaalitilanteessa ei ole mitään merkitystä sillä, että johonkin johtimeen jää muutaman millivoltin jännitehäviö, kunhan valmistaja on sen suunnittelussa ottanut huomioon. Ja että sitä ei vikatilanteen vuoksi tarvitse mittauksissa ottaa huomioon.

-Mika-