Kirjoittaja Aihe: 406 - Alustamuutokset (madallus)  (Luettu 29716 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #45 : 30.01.2009, 19:37:47 »
Toi mun SV on kyllä just sen oloinen orkkis alustalla että menee tosi pehmeästi noiden hidastetöyssyjenkin yli :P 8)
Siis trakrori varmastikkin monen mielestä mutta.... , ne ominaisuudet on tosi mukavat verrattuna noihin maantieharjoihin/höyliin ;D ;D
On se muuten hirvittävä ajaa sellaisella autolla, jossa pienikin sepelin kappale tuntuu "persuksissa" ja töyssyissä meinaa otsa pamahtaa rattiin kun jousitus on liian jäykkä ja joustovara loppuu kesken (tai ainakin tuntuu siltä). Makunsa tietysti kullakin.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #46 : 30.01.2009, 23:33:57 »
Asennutin vuosituhannen vaihteessa 406 turbon jouset, kun eräs Pözöilijä vaihtoi uuteen autoonsa suoraan alustasarjan ja myi ylimääräiset romppeensa. Jousien värikoodeista voisi päätellä jousivakiot, mutta en tällöin hiffannut mittailla tai dokumentoida tuunausta. Ehkäpä auto on 10 mm matalampi ja tuli hieman jämäkämmäksi (turbo malli on hieman painavampi kuin 2.0 ST ja tämä otettava huomioon, jonka myös Pösön alustasuunnittelija on alun perin huomioinut). Entiset jouset ovat  tallissa ja jos joku niitä ilmoittaa tarvitsevansa, niin teen lahjoituksen. Mielestäni FL malli on originaalinakin kovempi ja töksähtelevämpi, kuin originaali turbon jousilla. Iskunvaimentimet kai pehmenee ajokilometrien myötä ja näin ollen vertailut on tehtävä perusasiat vakioiden. Konin säädettävät iskarit kiinnostaisi, mutta "kivireen" pelko hillitsee ostohalua. Pitäisi päästä koeajamaan Konipözöä ennen päätöstä. Renkaiden profiilin muutos jämäköittää helpoiten alustaa, jos varsinaisessa aiheessa pysytään.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #47 : 31.01.2009, 09:02:19 »
Asennutin vuosituhannen vaihteessa 406 turbon jouset, kun eräs Pözöilijä vaihtoi uuteen autoonsa suoraan alustasarjan ja myi ylimääräiset romppeensa. Jousien värikoodeista voisi päätellä jousivakiot, mutta en tällöin hiffannut mittailla tai dokumentoida tuunausta. Ehkäpä auto on 10 mm matalampi ja tuli hieman jämäkämmäksi (turbo malli on hieman painavampi kuin 2.0 ST ja tämä otettava huomioon, jonka myös Pösön alustasuunnittelija on alun perin huomioinut). Entiset jouset ovat  tallissa ja jos joku niitä ilmoittaa tarvitsevansa, niin teen lahjoituksen. Mielestäni FL malli on originaalinakin kovempi ja töksähtelevämpi, kuin originaali turbon jousilla. Iskunvaimentimet kai pehmenee ajokilometrien myötä ja näin ollen vertailut on tehtävä perusasiat vakioiden. Konin säädettävät iskarit kiinnostaisi, mutta "kivireen" pelko hillitsee ostohalua. Pitäisi päästä koeajamaan Konipözöä ennen päätöstä. Renkaiden profiilin muutos jämäköittää helpoiten alustaa, jos varsinaisessa aiheessa pysytään.

Meillä on konit vanhemmassa ja ne on liian jäykät. LIPin öljyiskarit on jees  ;D

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #48 : 31.01.2009, 11:35:35 »
Kiitos tiedosta. Konin keltaisissa on säätö, jos sellaiset niin onko vaimennussäätö minimissä? Vallilan Takomoa on mainostettu alan asiantuntijaksi. Edustaa Mondroeta, josta olen kuullut monenlaista keskustelua. Siis originaalit alle ja ongelmat minimissä. Lip iskarit havaittu viimeksi Knuuttilan varaosatiskillä.   
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #49 : 31.01.2009, 12:53:16 »
Meillä on konit vanhemmassa ja ne on liian jäykät. LIPin öljyiskarit on jees  ;D

Punaiset vai keltaiset ja onko säätö perusasennossa? Käsittääkseni punaisten Special-vaimentimien pitäisi olla vain hieman vakioiskunvaimentimia jäykemmät 1. säätöasennossa, mutta keltaiset Sportit ovat ilmeisesti sitten taas vielä jäykempiä jo minimiasennossaan. Näin mainospuheiden mukaan siis.

Itse asensin 306:een taakseni Konin punaiset Specialit, mutten sattuneesta syystä ole ajanut autolla toistaiseksi vielä kuin tallista pihalle ja takaisin, joten on vaikea kommentoida niiden ominaisuuksia 233 000 km ajettuihin alkuperäisiskunvaimentimiin. Eteen tulee todennäköisesti samaa sarjaa olevat jossain vaiheessa, koska keltaiset Sportit taitavat olla jo liian epämukavat käyttöautoon.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

uijui

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 610
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #50 : 31.01.2009, 16:32:43 »
Kiitos tiedosta. Konin keltaisissa on säätö, jos sellaiset niin onko vaimennussäätö minimissä? Vallilan Takomoa on mainostettu alan asiantuntijaksi. Edustaa Mondroeta, josta olen kuullut monenlaista keskustelua. Siis originaalit alle ja ongelmat minimissä. Lip iskarit havaittu viimeksi Knuuttilan varaosatiskillä.   

Keltaset, ja kaikista löysimmillään. Aluksi oli puolessa välissä, ihan hirveä kivireki.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #51 : 31.01.2009, 21:49:43 »
Hyvä tieto (harmi, jos teit virheinvestoinnin), tietty makuasia miten kukin kokee autonsa mukavuuden. Punaisia Koneja ei ole myynnissä 406:een. Pakkasella originaalit jähmettyy ja aika tanakaksi menee alusta jo tällöinkin. Mondroen Sensatracit olivat erään foorumin mukaan pettymys, mutta Reflexejä on kehuttu. Muuten 406 SVE malli oli vakiovarusteisena sähköisillä iskareilla varustettu, sinänsä aikaansa edellä jo vuonna 1997 (607 jatkoi kai tätä kehityskaarta, 605?). Progressiiviset jouset ja iskarit olisivat optimi ratkaisu, mutta ilman testiajoa voi tullakin "paukkurautakonit".
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Silver

  • Vieras
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #52 : 31.01.2009, 22:10:58 »
Enhän minäkään nyt mitään kivirekeä halua. Ei kai lievä 2-3cm madallus vielä mukavuutta hävitä? Oman auton takapää näyttää jo noilla alkuperäisillä iskareilla/jousilla olevan tuon pari senttiä etupäätä alempana. Minkähän takia takapään iskarit kuoleentuu ennen etupäätä (kuuluu "kolahduksia"/natinaa epätasaisella tiellä)? Tietääkseni autolla ei ole kärryäkään ihmeemmin vedetty.

Olikohan nyt sitten mahdollista laittaa vakioiskarit mutta hieman matalammat jouset vai tuleeko liikaa rasitusta iskareille? Onko jousien vaihdosta (vaikka uusiin vakioihin) edes mitään hyötyä vai kannattaako uusia pelkät iskarit? Auto saisi kuitenkin mielummin mennä alaspäin kuin ylöspäin uusien osien myötä. ::)

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #53 : 31.01.2009, 23:58:38 »
Punaisia Koneja ei ole myynnissä 406:een.

Pitäisi punaisia Specialejakin olla:

http://www.koni.com/index.php?id=254

Eli porrasperään eteen 8740-1334L ja 8740-1334R sekä taakse 8240-1155.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Silver

  • Vieras
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #54 : 01.02.2009, 19:22:30 »
Volkkari foorumilla kehuttiin hyväksi yhdistelmäksi Eibach Pro-Kit -jousia + Eibach Pro-Damper -iskareita. Kuulemma jämäkät mutta myös ajomukavuus pysyy hyvänä. Harmi vaan että noita iskareita ei saa 406:een. Nissan foorumilla kehuttiin yhdistelmää H&R jouset + Monroe Reflex-Twin Disc -iskarit. Noillakaan ei ajomukavuuden pitäisi huonontua. Lisäksi yleinen mielipide oli että madallusjousia (edes -20-30mm) ei missään tapauksessa kannata käyttää vakioiskareiden kanssa. Minkähän merkkisiä vermeitä tässä pitäisi alkaa katsomaan että saisi mahdollisimman hyvän kokonaisuuden? :-\

Onkohan muuten peugeotin alkuperäiset jouset ns. vakiojäykkyyksiset vai progressiivisesti joustavat?

Lasse

  • Vieras
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #55 : 01.02.2009, 21:02:27 »

Mulla oli omassa Hdi:ssä Eibach + Koni Sport yhdistelmä. Iskareiden jäykkyys oli muistaakseni puoliväliin asetettu.
Madallus oli 30mm. Ei tuo mielestäni "kivireki" ollut, vaan mukavan jämäkkä yhdistelmä. Alla pyöri 225/45/17 rengastus.

Nuo Konit olisi vielä varastossa pölyttymässä, jos jollakin tarvetta on... N. 25tkm ehtivät olla alla, vaihdoin vakiot takaisin kun auto meni vaihtoon.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #56 : 01.02.2009, 22:21:01 »
Pitäisi punaisia Specialejakin olla:
Eli porrasperään eteen 8740-1334L ja 8740-1334R sekä taakse 8240-1155.

Hyvä juttu, harkitsemisen arvoinen tuo pehmeämpi Koni. Iskaritesti katsastuksen yhteydessä suuntaa antava.  On uskottava, että 406 Pösön nesteiskarit kestävät ominaisuuksien romahtamatta 300 tkm tai ylikin...jos ei vuoda öljyä tai kolise, niin sisäkalujen oltava ok. Jämäkkä alustahan on nyt aiheena, eli saman katsastusaseman testerin prosenttiluvut tai muutos edelliseen kertovat sen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #57 : 02.02.2009, 01:20:12 »
En osaa sanoa, minkä verran Special eroaa vaimennukseltaan Sport-mallista käytännössä, mutta tässä jotain vertailua:

http://www.tirerack.com/suspension/koni/specialvssport.jsp
http://www.tirerack.com/suspension/koni/koni_faq.jsp
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #58 : 02.02.2009, 01:34:01 »
Muuten 406 SVE malli oli vakiovarusteisena sähköisillä iskareilla varustettu, sinänsä aikaansa edellä jo vuonna 1997 (607 jatkoi kai tätä kehityskaarta, 605?).

406 mallissa ainoastaan etupäähän on saanut sähköisesti säätyvän vaimennuksen. 605 (vuonna 1989) ja 607 (vuonna 1999) malleissa joka nurkkaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Alustamuutokset (madallus)
« Vastaus #59 : 02.02.2009, 21:23:59 »
En osaa sanoa, minkä verran Special eroaa vaimennukseltaan Sport-mallista käytännössä, mutta tässä jotain vertailua:

http://www.tirerack.com/suspension/koni/specialvssport.jsp
http://www.tirerack.com/suspension/koni/koni_faq.jsp

Tattis, Konien vertailu on nyt helpompaa. Testiajoa tartteis tehdä silti ennen hankintaa ja vertailua originaaliin. FSD Koneja tuskin tulee enää 406een tarjolle.

Tänään katsastusasema kirjasi lukemat etuiskarit 75/75 % ja taka 78/78%, kehui hyviksi sekä päälle lätkäisi "koko roskaan" hyväksymisleiman  ;) 

406 mallissa ainoastaan etupäähän on saanut sähköisesti säätyvän vaimennuksen. 605 (vuonna 1989) ja 607 (vuonna 1999) malleissa joka nurkkaan.

406 sähkökaavioiden DAM 1 -> 7136 mukaan on edessä ja takana sähköiset vaimentimet. Sivuilla 73-75 on kuvattu ohjausyksikkö 7715, joka ohjaa iskareita laitenumerot etuvasen 7720, oikea 7725 sekä takavasen  7730 ja oikea 7735. Aika fiksu systeemi ainakin piirustuksen perusteella. Kerrain ajoin SVE:tä, mutta en perehtynyt V6 kurnutukselta sähköisen alustan ominaisuuksiin.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -