Kirjoittaja Aihe: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)  (Luettu 17398 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #60 : 25.03.2016, 09:34:45 »
http://www.autonvaraosat24.fi/gates/7675466

Tuo ois vissiin orkkislaatunen, ainut että nykysessä on suurin ulkomitta 158mm ja tuossa 153. Liekkö sitten merkitystä vai ei jos muut mitat täsmää. Hiukan siinä on kehänopeus eri mutta niinhän se muuttuu kaasua painaessa muutenki.

Tarjonta on aika kirjavaa, kahtopa tuota mistävaan nettikaupasta. Leveydet ja ulkomitta vaihtelee vaikka kokoajan olis kyse tuosta kiinteestä mallista tai sitten ne mitat on osassa kerrottu eritavalla..

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #61 : 29.03.2016, 12:28:26 »
Otin kuitenkin motonetistä uuden hihnapyörän kun se 59.9€ maksava oli Gatesin tekele tälläkertaa ja ulkomitta 158 täsmää nykyisen kanssa. Mites onko tarvetta vaihtaa uus pultti vai vedänkö vanhalla? Muistaako joku mihinkä momenttiin tuo kiritään? Keskikovaa lukitetta on hyllyssä niin sitä arvelin laittaa lisäks..

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #62 : 29.03.2016, 22:39:53 »
Juu ei lähteny ääni mihinkään hihnapyörän uusinnalla. vipatus hävis ja kiristin ei pompi enää mutta kun ei niin ei >:( Vanhassa, luultavasti alkuperäsessä pyörässä oli se ohut vulkanointi tursunnu takapuolelta hiukan ja muutenki aika pahasti pykiny se kumi, tuntu lähinnä joltain retkipatjan matskulta enää eli ei varmaan hukkahomma ollu mutta turhaa tähän kohtaan..

Seuraava linkki videoon jossa hihna paikallaan ja kone lämmin
https://youtu.be/zDV_RjJjzrI

tässä ilman hihnaa heti edellisen perään kuvattu, ihme rumpsutusta alko pitämään ja loppu kun laitoin hihnan paikalleen. Ääni tuli nyt kunnolla ilman hihnaaki niin taitaapi olla jakopään purku edessä vai miltä tuo muitten korvaan kuulostaa?
https://youtu.be/9znL2BMiNQ0

jakohan ei pitäs elää mihinkään pelkällä hihnapyörän vaiholla kunhan konetta ei pyörittele kun pultti on auki..
« Viimeksi muokattu: 29.03.2016, 22:52:06 kirjoittanut savonhumu »

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #63 : 29.03.2016, 23:26:10 »
Minulla on vähän huonot kaiuttimet, mutta tuossa kuului ajoittain sellainen vähän "syvemmällä rintaäänellä" tuleva erittäin tutun kuuloinen ulina, ja sitten sellainen vähän suhinalta kuulostava ääni. Ilmeisesti tarkoitat tuota ensin mainittua volinaa?

Tuo vollotus on tullut XU-bensakoneen kanssa tutuksi, koska se ilmeni jo auto ostettaessa. Itsekin testasin ilman apulaitehihnaa, tuloksetta. Aikanaan tuli jakopään remontin aika, jolloin koko sarja, myös vesipumppu, vaihdettiin uuteen alkuperäisosilla. Ei vaikutusta.

Arvio äänestä ei nyt ole 100 % varma näin heikon ääniyhteyden päästä, mutta itse tuskin stressaisin tuollaisen takia, jos se ei ala jotenkin selvästi pahenemaan tai oireilemaan, näin ulisevalla moottorilla kuusinumeroisia kilometrejä ajaneen näkökulmasta. Tämä on toki vain oma mielipiteeni, mutta äänen lähde voi olla vaikea, työläs ja kallis "korjata", eikä siitä välttämättä ole koskaan mitään ääntä suurempaa haittaa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #64 : 29.03.2016, 23:49:09 »
jakohan ei pitäs elää mihinkään pelkällä hihnapyörän vaiholla kunhan konetta ei pyörittele kun pultti on auki..

Jos jakohihnapyörän kiila on tarkoituksella tehty väljäksi, siis että lukitustapeilla saadaan ajoitus tarkalleen kohdalleen, niin jos pyörä liikkuu kiilan välyksen verran, on ajoitus jonkinverran pielessä. Tämä muistin varaista, en ole varma oliko kiilassa välystä DW10:ssä....

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #65 : 30.03.2016, 07:36:31 »
Ei se mihinkään siirry kun jakohihna takana kireänä pitää kohdillaan. Jakopäätä vaan tutkimaan, kiristin tai vesipumppu lienee syyllinen.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #66 : 30.03.2016, 08:25:57 »
Kuuntelin kuulokkeiden kanssa, ja en ole enää yhtä varma, että kyse on samanlaisesta äänestä kuin edellä kerroin. No joka tapauksessa, jos ääni ei kerran lähtenyt jakopään rullat vaihtamalla, niin vesipumppu on oikeastaan ainoa kohtuudella vaihdettava osa. Sen jälkeen etsintöjä tuskin enää kannattaa jatkaa.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #67 : 30.03.2016, 12:54:50 »
Juu. Itseasiassa kännykän mikin erottelukyky on aika huono niin tuo vollotus on livenä paljon kovempaa. Arvioisin sitä voimakkuudeltaan vaikka puolet verrattuna luistavaan laturinhihnaan. Lisäksi tuo on pikkuhiljaa voimistunu. Jakopäästä en oo toistaiseksi mitään purkanu kun kilometrejä ois siellä papereiden mukaan reilusti. Merkkihuollon leimat on huoltokirjassa ja muutenkin opus näyttää siltä että liikkeessä huollettu kampe, mikä ei aina oo pelkästään hyvä asia..

Jottai tuolle on pakko tehhä ku ei hermo kestä ajjaa tuommosen mekkalan kanssa :o

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #68 : 30.03.2016, 13:00:17 »
Niin, siinä olikin vaihdettu apulaitehihnan rullat. No sitten jakopään remonttia kokeilemaan, myös vesipumppu.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #69 : 30.03.2016, 13:26:20 »
Näin se pitänee tehdä, onneks tää on vissii helpompi kun xu- moottori sen suhteen. Tuossa joku aika sitten tein semmoseen niin tää pitäisi olla läpihuutojuttu ;D ainut että joutuu hihnan kireyden laittaan näppituntumalta mut eiköhän siitäki selvii..

#timo#

  • Vieras
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #70 : 30.03.2016, 15:19:35 »
Jakohihna liian tiukalla tai öljyn kastelema: http://citroen-foorumi.com/index.php?topic=24667.msg181228#msg181228

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #71 : 30.03.2016, 15:42:13 »
Öljyinen ei ollu ainakaan kun hihnapyörän irtiollessa kahtelin lampulla sinne suojien sisään mutta liika tiukkuus vois vaikka sopiakkin äänimaalimaan. Just tuossa katoin että hihna on vaihdettu 180tkm kohilla ja nyt ollaan 235tkm menossa mutta aikaraja 4vuotta tulis täyteen ens syksynä. Sama vaihtaa vielä nuoki osat kun kuitenki kohta ois aika muutenki. Voihan se olla että on pitäny tuommosta ääntä osittain jo edellisellä omistajallaki ja ei oo vaan välittäny. Itellä on nyt kolmas 80kw hdi koneella varustettu kulkine niin jonkilainen näkemys on syntyny jo siitä että mikä ääni on normaalia ja mikä ei kun tämmöstä ei aiemmissa oo vastaan tullu.

En taida enää palkästään koittaa löysätä jakohihnaa vaan vaihan samointein koko satsin sinne niin eipähän tarvii arpoa niitä enää. sitte jos jollottaa vielä niin hanaa vaan niin kauan että porsii sieltä mistä ääntää...

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #72 : 30.03.2016, 21:33:49 »
Ei se mihinkään siirry kun jakohihna takana kireänä pitää kohdillaan..

Eihän se vähällä liikahda mutta kun kone pysäytetään, voi se jäädä melkein mihin astekulmaan tahansa ja jos jää sellaiseen jossa nokka kampeaa johonkin suuntaan, saattaa silloin liikahtaa. Mutta en nyt muista oliko DW10:ssä välyksellinen kiila.

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #73 : 30.03.2016, 22:04:01 »
Päässy siihen käsitykseen että osassa on timmi kiila ja säätyvä nokkapyörä ja toisissa välyksellinen kiila ja kiintee nokkapyörä. Allekirjottaneen romussa on välyksellinen se kiila ja teoriassa tosiaan voi ajotus hiukan muuttua kun hihnapyörä löysätään. Kun hihnapyörän asentaa takas paikalleen niin senki pieni välys kannattaa kääntää kirimisen suuntaan niin ei käännä hammashihnapyörää kun pulttia kirii.. Mitä tuossa nyt ajellu niin ihan normivejot on koneessa ja toimii muutenki ok eli ei tule epätasasta tyhjäkäyntiä kun moniurahihna on paikallaan. Ei oo kovin iso se kiilan välys eli vaikka sais sen käännettyä laidasta laitaan niin hyvä jos puol hammasta muuttus jako. Ei tule venttiilit kiinni männissä tyyppistä katastrofia vaikka miten tolskais tuon kanssa...

savonhumu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: 406 - Kampiakselin hihnapyörä (HDi)
« Vastaus #74 : 05.04.2016, 23:18:06 »
Juu, nyt on jakopää levällään ja vaikuttaa että ohjainrulla olis suurin syy ääneen. Vuotava venttiilkoppa-> öljyinen hihna ja ehkäpä hihna liian tiukalla on voinu hämmentää hommaa myöskin. Kun konetta pyöritti kampuran päästä niin vanha hihna ikäänkuin ratisi/ naputti hammaspyöriä vasten, liekkö turvonnu tjtn öljyn takia?

Jako oli muuten kohdillaan vaikka tässä on kiintee nokkapyörä ja välyksellinen kiila kampuran hammaspyörällä eli ei muuttunu vaikka kuningaspultti oli auki tuossa aiemmin hihnapyörän vaihdon yhteydessä.