Kirjoittaja Aihe: 605 - ZPJ4-kone  (Luettu 2535 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

--AOK--

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
605 - ZPJ4-kone
« : 13.06.2006, 23:03:53 »
Olisiko jollain täsmällistä tietoa, mitä parannuksia ja minä ajankohtina tuohon mm. 605 SV24:ssä käytettyyn ZPJ4-koneeseen on tehty? Kuulin, että -93 tienoilla joku osa olisi muutettu keraamiseksi, jonka jälkeen kestävyysasiat olisivat kunnossa. Onko tosiaan näin eli ovatko faceliftatut SV24:t "turvallisia" hankintoja?
--AOK--
605 SV24 -95,  ex: 605 SLi -96
Käyttis: Jaguar I-Pace -21
Kesäharrasteet: Chevrolet Corvette -90, BMW 850i -92

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - ZPJ4-kone
« Vastaus #1 : 14.06.2006, 00:40:16 »
Olisiko jollain täsmällistä tietoa, mitä parannuksia ja minä ajankohtina tuohon mm. 605 SV24:ssä käytettyyn ZPJ4-koneeseen on tehty? Kuulin, että -93 tienoilla joku osa olisi muutettu keraamiseksi, jonka jälkeen kestävyysasiat olisivat kunnossa. Onko tosiaan näin eli ovatko faceliftatut SV24:t "turvallisia" hankintoja?

Kyllä on. :) Muutos tullut tuotantoon jo helmikuussa 91 eli moottorinumerosta 4088.

Eli tuolloin on siis samalla kertaa muutettu sekä öljykanavia esteettömämmiksi että tuo joku (mikä?) venttiilikoneiston välivipu keraamiseksi?

Öljykanavissa ei ole ollut ZPJ tyypeissä vikaa (aiemman ZN... version alkupää kärsi tästä). Keraaminen välilevy, painimet sekä ns. nokkapukkilevy jossa ko. painimien poraus.

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - ZPJ4-kone
« Vastaus #2 : 22.08.2008, 09:22:47 »
5815 numerosta alkaen nokkapukki/paininkuppien välikansi muuttui hiukan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - ZPJ4-kone
« Vastaus #3 : 23.08.2008, 16:58:27 »
Löysin tietoa ZPJ4-koneeseen liittyvästä maksullisesta julkaisusta:

Ceramic Tappet Shim for Six Cylinder Engine

Lainaus
Ceramic Tappet Shim for Six Cylinder Engine

Document Number: 932870

Date Published: October 1993

Author(s):
G. Le Borgne - PSA Peugeot Citro\agn
J. M. Moresmau - PSA Peugeot Citro\agn
Y. Riou - PSA Peugeot Citro\agn
J. Castrec - PSA Peugeot Citro\agn

Abstract:
In this paper we describe the development of a hybridized tappet which involves a ceramic shim which is in direct contact with the camshaft. After a quick description of the component's implantation and design, we will focus on the problem of choosing the ceramic material. All the qualification tests performed to validate this application will then be described. The work that has been performed to enhance durability and reliability of the ceramic part will then be pointed out. The goal of the study was to develop a ceramic tappet which would allow, by withstanding higher loads, an increase of the ZPJ4 engine reliability. The decision was taken, on the first of October 1991, to apply the hybridized tappet to the top-of-the- range Peugeot 605 and Citroen XM cars.

File Size: 818K
Product Status: In Stock
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info