Kirjoittaja Aihe: 406 - Muovinen resonaattorikotelo imusarjan alla (XU)  (Luettu 2985 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mikko81

  • Vieras
Auto: 1996 406 2,0 (XU10J4R).

Emäntä soitti tänään että kierrokset hyppivät ja auto ei meinaa pysyä käynnissä. Arvelin vian olevan tyhjäkäynnin säätimessä ja käskin vaan ajella kotiin, pihaan käännyttäessä auto "poksahti" ja sammui tuohon pihatielle ja kärysi. Menin ja avasin konepellin ja siellähän oli tulet. Puhalsin liekin sammuksiin ja nakkasin vielä vähän lunta perään varmistukseksi.

Työnsin auton äsken talliin ja aloin tutkia että mistähän mahtaisi johtua ja huomasin että heti tuossa imusarjan alla oleva musta noin 15x10 cm muovikotelo on halki ja kappaleina, nyt kysymys kuuluukin että mikä tuo kotelo on?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Muovinen resonaattorikotelo imusarjan alla (XU)
« Vastaus #1 : 13.02.2012, 18:51:55 »
Kyseinen muovilaatikko on imusarjaan kiinnitetty resonaattori:

406 (1. mallisarja), imusarja, INJECTION XU10J4R UNTIL RPO No. 07328
406 (1. mallisarja), imusarja, INJECTION XU10J4R SINCE RPO No. 07329

1421 C8, AIR RESONATOR, 70,00 e

Osa ei siis ole kovin kallis uutenakaan, mutta purkamoilta löytynee edullisemmin (sitä on käytetty myös vastaavassa 605:n moottorissa):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=10256.0

Onko tuossa autossa alumiininen vai muovinen imusarja (ainakin uudempi imusarja 0361 F8, jossa ei ole resonaattoria, on muovia)? Jos muovinen, niin tarkista myös imusarja vaurioiden varalta.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2013, 00:27:27 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mikko81

  • Vieras
Vs: 406 - Muovinen resonaattorikotelo imusarjan alla (XU)
« Vastaus #2 : 13.02.2012, 20:17:21 »
Mikä kohta/osa moottoritilassa oli tulessa? Onko tuossa autossa alumiininen vai muovinen imusarja (ainakin uudempi imusarja 0361 F8, jossa ei ole resonaattoria, on muovia)? Jos muovinen, niin tarkista myös imusarja vaurioiden varalta.

Alumiinia on imusarja. Tulet olivat juurikin tuossa resonaattorissa tai sen kappaleessa. Nyt ei sitten puhuta mistään isoista tulista, vaan luokkaa sytkärin liekki.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Muovinen resonaattorikotelo imusarjan alla (XU)
« Vastaus #3 : 14.02.2012, 22:05:00 »
Sanoivat noita joskus menneen, kun antaa takapotkun, niin vanhemmiten haurastunut muovi ei enää kestä ja nuo tulet lienee seurauksena tuosta.

Uudemmista muovisella imusarjalla varustetuista autoista puolestaan on mennyt imusarja rikki vastaavasta syystä (ainakin EW-moottorin kohdalla).
« Viimeksi muokattu: 09.12.2013, 00:24:04 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Muovinen resonaattorikotelo imusarjan alla (XU)
« Vastaus #4 : 18.02.2012, 10:52:55 »
Jep, eli tuon laatikon tehtävä on toimia imuäänien äänenvaimentajana.

No ei ole. Kyseessä on Helmholzin resonaattori, jonka tehtävänä on parantaa täytöstä tietyllä kierrosluku-alueella.

www.google.fi/search?q=helmholz+resonator+in+induction+tuning