Kirjoittaja Aihe: Jarrulevyjen paksuudet  (Luettu 45962 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 11 109
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #30 : 24.08.2014, 19:14:49 »
Mulla auto on 307, sillä kiskasin etujarrulevyillä lähes 200 tkm, tosin kaksilla paloilla, takaa meni toiselta puolelta laakeri 155 tkm kohdalla, en nähnyt järkeä vaihtaa pelkkää laakeria.

Tossa pihalla on toinenkin pösö, siinä mittarissa oli 185 tkm kun etulevyt oli todella raskaasti alamittaiset, vaikka auto oli katsastettu hiljattain.

Kävi tossa remontissa sellainenkin 307:a missä toisessa takapyörässä oli jarrusatula hajalla, käsijarru ei ottanut juuri lainkaan, käyttöjarrukin vain vähän sinnepäin, auto oli katsastettu kahtapäivää aikaisemmin.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 266
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #31 : 24.08.2014, 19:17:19 »
Mulla ei 308 SW GT THP 150:sen jarruihin vaihdettu edes paloja kertaakaan 96 500 km:iin mennessä, eikä vaihtotarve ollut vielä lähelläkään. Kilometrimäärästäkin 1/10 oli ajeltu Saksan autobaanoilla, joten jarruja oli kyllä joutunut käyttämäänkin.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 436
    • CitiX Oy
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #32 : 25.08.2014, 09:23:42 »
Mulla meni etuleyt ja palat vaihtoon 146tkm. (1,6 hdi) (levyt oli hitusen alimitassa) luultavasti palat vaihdettu joskus aikaisemminkin.
Paakse palat on vaihdettu jossain 100tkm tietämillä. Taka levyt vielä alkuperäiset.

Nykyisin: Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18  /  Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen 2CV 0,6 -71 "Suomi 100-edition"

Ex PSA: Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Marko73

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
  • Entinen Renault-mies
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #33 : 13.11.2018, 01:25:25 »
Tämän vuoden keväällä mittailin 106:n levyjä. Toinen oli 7 ja toinen 7,5mm. Uusissa levyissä oli minimi mitaksi stanssattu 8mm. Kesällä sitten löytyi mies joka ne vaihtoi. Edellisenä syksynä katsuri niitä jo katseli mutta päästi kuitenkin läpi tarkastuksesta että kai siinä aika rajoilla jo mentiin hyväksymisen kanssa :D
Aloitteleva Peugeot-kuski (1.7.2015 lukien)

Peugeot 106 XN 1.4 3D 1996

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 225
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #34 : 13.11.2018, 09:55:52 »
Kerran vuosia sitten katsastuksessa mittasivat etulevyt ja siitä pomppasi. Nykyään ei pahemmin mitata, samoin turvakolmiota ei tarkasteta. Kulunut levy ei ole niin vaarallinen Suomessa kun on pienet mäet mutta Norjassa voi yllättää jos ei käytä moottorijarrutusta. Vaunun kanssa tultiin vuorelta alas ja yhdessä kohtaa huomasin ettei jarrut toimi normaalisti, heti pysäytettiin levikkeelle 15 min tauolle. Puijolta ei kannata tulla jarrujen varassa alas, voi käydä hullusti.

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 154
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #35 : 13.11.2018, 10:33:33 »
Isoissa laskuissa jarrutehon häviämiseen suurin syyllinen on kiehuva jarruneste joka vanhetessaan vielä herkemmin alkaa kiehua ja jarruteho heikkenee. Jarrunesteen vaihto on siksi tärkeä toimenpide.
Levyjen kuluminen on taas mekaaninen ongelma, levy voi murtua, varsinkin jos satula jumittaa hiukankin tai kulunut levy ja kuluneet palat yhdessä aikaansaa sen että jarrusylinteri tulee liian ulos ja nesteet vuotaa ulos ja jarruihin.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

AJH63

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 132
  • Sisällä pössöö?
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #36 : 13.11.2018, 15:58:35 »
-Itsellä on ollut joskus ongelmia selkäraudasta irtoavien kitkapalojen kanssa. Levyt kyllä "pelittävät".
607 V6 3.0 Aut.-04;Chrysler Saratoga V6 Aut. -93;Ford Escort 1.3 CVH -83;Fiat 132 1.8 TC -74;Datsun 1600 -71.

Marko73

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 59
  • Entinen Renault-mies
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #37 : 13.11.2018, 16:13:11 »
Ostin tuon 106:n 2015 kesällä ja mulla olo aikana on jarruneste tullut vaihdettua jo 2 kertaa. Eka kerralla kävin ensin mittauttaan Motomaatissa nesteen laadun ja suosittelivat vaihtoa, silloin vaihdettiin pelkkä neste ja nyt levyjen (ja palojen)vaihdon yhteydessä tänä vuonna vaihdettiin toisen kerran. Olen huomannut että pääosin tuon pienen auton osat on työttömän budjettiin niin sopivia että ei kannata monestikaan ajella huonokuntoisilla osilla. 
Aloitteleva Peugeot-kuski (1.7.2015 lukien)

Peugeot 106 XN 1.4 3D 1996

SEL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 154
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #38 : 13.11.2018, 17:23:51 »
Levyjen kulumiseen vaikuttaa monta eri tekijää, ainakin ajotapa, ajo-olosuhteet ja käytetyt jarrupalat. Lyhyet tehokkaat jarruttamiset säästää levyjä ja paloja toisin kun pitkät höyhenjarrutukset, samoin ajaako sorateillä vai päällysteellä. Pahin yhdistelmä on soratiellä höyhenjarrutukset, silloin tiestä nouseva hiekka on kuin hiomapaperi palan ja levyn välissä.
Peugeot driver since 1995,
Peugeot 3008 e-HDi 2Tronic 2012.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 225
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #39 : 13.11.2018, 21:58:47 »
En olekaan kuullut ennen, mikä siinä kevyessä jarrutuksessa kuluttaa enemmän?

megaman

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 370
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #40 : 13.11.2018, 22:21:25 »
Varsinkin takalevyt ruostuu noissa "höyhenjarrutuksissa" ja satulat ei lämpene koskaan kunnolla, että kosteus niistä poistuisi.

Eilen viimeksi ajoin pitkästä aikaa meidän 206:lla ja eka jarrutus aiheutti kahinaa, vaikka palat on uudehkot. Poljin sitten kunnolla laikat punaisiksi, takana rummutkin heräsi uuteen eloon kun alkoi perä painumaan jarruttaessa...  8)
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 980
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #41 : 14.11.2018, 08:00:25 »
Kässärin vetäminen hiljaisessa ajossa on hyväksi, jos vielä löytyy vaijeri ja kahva  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 266
Vs: Jarrulevyjen paksuudet
« Vastaus #42 : 15.11.2018, 17:14:56 »
Mä poljen GT:llä jarrua ja kaasua samaan aikaan ja siten saa hetkessä myös takalevyt kuumaksi ja puhtaaksi.