Vanteiksi tulevat 7.5x16" 18 ET:llä. Ottaako renkaat kiinni kaariin tai muualle?
Tätä varmaankin moni miettii tässä kevään korvalla, ohessa hieman apuja järkevän lopputuloksen aikaansaamiseksi:
Ohessa hieman teoriaa asiasta:
Katso ensin autosi rekisteriotteesta rengaskoko, esim. 175/65-14. Viimein luku (14) ilmaisee vanteen halkaisijan. Saat kasvattaa sitä tuumalla ilman muutoskatsastusta.
Vanteen leveys esim. 6,5 x 14 tai 6,5J14 näkyy osassa rekisteriotteista. Leveys näkyy myös autosi alkuperäisestä vanteesta stanssattuna.
Autosi vanteen alkuperäinen ET (Offset) voi ilmetä rekisteriotteesta, tai sen voi tarkastaa autosi alkuperäisestä vanteesta. ET:tä saat muuttaa max 10 mm ilman muutoskatsastusta.
Jos tilaat leveämmän vanteen, esim. 7,5 tuumaisen alkuperäisen 6,5 tuumaisen sijaan, levenee vanne puoli tuumaa (12,7 mm) sisään ja ulospäin.
Vanteen ET muutos suuremmaksi siirtää vannetta pyöränkotelossa sisäänpäin ET:n muutoksen millimetrimäärällä.
Esim. kasvattaessasi vanteen leveyttä tuumalla ja ET:tä 10 mm, tulee renkaan/vanteen ja iskunvaimentimen/ripustuksen välissä olla tilaa vähintään12,7 mm + 10 mm + pelinvara. Vastaavasti jos levennät vannetta tuumalla ja pienennät ET:tä 10 mm riittää 12,7 mm – 10 + pelinvara.
Renkaan ulkopuolella tulee olla vastaavasti tilaa vanteen levennykselle ja ET pienentämiselle. ET kasvu lisää tilaa renkaan ulkopuolen ja lokasuojan väliin.
Mittaa siis ennen uuden vanteen tilaamista renkaan ja iskunvaimentimen välissä oleva tila ja vastaavasti renkaan ja lokasuojan välissä oleva tila. mittaus on yksinkertaisinta tehdä työntämällä käsi renkaan ja iskuvaimentimen sekä renkaan ja lokasuojan väliin. Laske mahtuuko uusi mahdollinen leveämpi vanne pyörimään ja riittääkö tila mahdolliselle ET:n muutokselle.
Ja renkaiden halkaisijoita voi verrata täällä:
http://www.miata.net/garage/tirecalc.htmlP.S. 7,5 tuumainen on liian leveä 306:seen.