Tuo hammashihnanvaihto oli nyt hieman erilainen, mitä esim. Alfamer/ Haynes-kirjassa Peugeot 406/ vm.1996- 2004 selitetään. Nimittäin nokka-akselin hammashihnapyörä oli kiinteä ja kiinni keskipultilla, eikä laippakiinnityksellä. Kampiakselin hammashihnapyörä on myös kiinteä, eikä laipalla. Mutta kampiakselin hammashihnapyörässä on kiilaa leveämpi kiilaura. Eli se pääse hieman kiertymään akselissaan. Tämä pitää huomioida hammashihnaa laitettaessa ja ajoituksen säätämisessä. Tämä säätömahdollisuus vastaa sitä, että joissain moottoreissa on nokka-akselin hihnapyörä(t) säädettävissä lukittavaan laippaan nähden, eli hihnapyörässä on soikeat kiinnitysreiät.
Koska hammashihnan asennus edellisten erojen johdosta poikkeaa hieman kirjassa esitettyyn nähden, niin käyn tässä läpi tuon asennuksen. Ehkä siitä on joillekin apua.
Käynnistysmoottorin takana lohkon rungossa vauhtipyörään menevä ajoitusreikä oli liian ahdas 8 mm tapille. Eli 8 mm tappia ei millään ilveellä saanut (ruosteisesta) reiästä sisään. Sopivampi mitta on 7,5–7,7 mm. Käytin 7,5 mm tappia, eikä siitä aiheutunut ylimääräistä välystä. Hitsasin tuohon ajoitustapin päähän noin 3 mm paksuisesta rautalangasta 15 cm poikittaisen ulokkeen, jolla sen saa kätevästi ujutettua starttimoottorin takana olevaan ajoitusreikään.
Eli homma menee suunnilleen näin:
Irrotetaan oikea etupyörä ja poista myös sisälokasuoja.
Irrotetaan kiilahihna ja kampiakselin hihnapyörä (oli muuten tiukassa, ruuvilukitetta oli pultissa rutkasti), sekä moottorin yläkannake. Ennen yläkannakkeen poistoa tuetaan moottori öljypohjasta tunkilla. Laita lauta väliin, ettei öljypohja vahingoitu. Poistetaan hammashihnapyörien 3-osainen suojakotelo ylhäältä alkaen.
Laitetaan kampiakselin hihnapyörän pultti takaisin ja pyöritetään moottoria pultista myötäpäivään, kunnes nokka-akselin hammashihnapyörän ajoitusmerkki on suunnilleen kohdallaan. Sitten lukitaan vauhtipyörä noin 7,6 mm tapilla käynnistysmoottorin takana olevasta kohdistusreiästä. Kampiakselia joutuu hieman pyörittämään edestakaisin, jotta tappi osuu vauhtipyörän reikään. Sen jälkeen lukitaan nokka-akselin hihnapyörä 8mm tapilla lokissa olevaa ajoitusreikään. Se on noin klo 8 kohdalla. Löysätään hihnankiristin ja otetaan vanha hihna pois. Vaihdetaan myös hihnankiristin ja välipyörä.
Uutta hihnaa laitettaessa pitää hihna laittaa kampiakselin hammashihnapyörälle siten, että hammashihnapyörää kierretään mahdollisimman paljon vastapäivään. Eli kun hihnan laiton jälkeen kiristetään hihna, kampiakselin hihnapyörä pystyy kääntymään hieman myötäpäivään siirtäen löysät pois hihnasta hihnankiristimen puolelle.
Kun hihna on saatu alustavasti kiristettyä, niin laitetaan alimmainen hammashihnapyörän kotelo paikalleen. Sen jälkeen kiinnitetään kampiakselin kiilahihnapyörä paikalleen. Kampiakselin kiilahihnapyörä pitää kiinnittää ja kiristää ennen ajoitustappien pois ottamista, jotta hammashihnapyörä ei pääse pyörähtämään leveässä kiilaurassa sotkien ajoitusta. Laita pulttiin ruuvilukitetta, kiristä momenttiavaimella ensiksi 50 Nm ja sen jälkeen kierrä pulttia vielä 60° lisää.
Tämän jälkeen voi vauhtipyörän ja nokka-akselin lukitustapit ottaa pois. Sitten vielä tarkistetaan ajoitus. Kierrä kampiakselin pultista moottoria 8 kierrosta myötäpäivään ja sen jälkeen tarkista ajoitus ajoitustappeja käyttäen.
Ja kun oli kysymys HDi-moottorista, niin ruiskutuspumppua ei tarvitse ajoittaa, eikä sen hammashihnapyörässä edes ole ajoitusmerkkejä.