Äkkiseltään ajatellen se on juuri niin helppoa kuin esitin:
-Vertasin kammen liikettä koko kierrokseen kehämatkaan, en iskun pituuteen --> saat kampiakselin kulman muutoksen/toleranssin. Tämä ei vielä liittynyt iskun pituuteen "mitenkään" tässä vaiheessa, vaan se lähinnä antoi tiedon, kuinka mitättömästä kulmaheitosta jo tällöin puhutaan (kun mäntä 0,5 mm puolivälin yläpuolella).
-Kammen pituus ei vaikuta mitään: kammen ollessa suurella tarkkuudella vaaka-asennossa, liikkuu kammen kaula (differentiaalisen pienellä heilutuksella edestakaisin) ainoastaan ylä-ala-suunnassa. Se kaula ei siis liiku yhtään poikittaisessa suunnassa iskusuuntaan nähden. Selvyyden saat, kun lasket paljonko sinin arvo vaihtelee välillä 89,66o...90,34o, käytin tässä selvyyden vuoksi samaa toleranssia kuin aiemmassa esimerkissä. Oikea vastaus on 1-sin (90,34o) = 0,0000176. Muunnettuna XU10:n milleiksi se on siis 0,0015 mm, eli ei yhtään. Koska mäntä ei liiku sylinterissä sivusuuntaan, eikä kammen kaulakaan tässä kampiakselin asennossa (ei siis yleisesti ottaen missä kammen asennossa tahansa), liikkuvat mäntä ja kammenkaula kuin yhtenä puuna ylös-alas-suunnassa saman matkan, sillä kaulahan liikkui poikittaissuunnassa iskuun nähden vain 0,0015 mm, kun ylöspäin mentiin 0,5 mm, eli 330-kertainen matka.
Siitä sinun mittauksesta näki jo erittäin hyvin, että heittoa oli melko reilusti, 4,5 mm. Kun ajoitat koneen niin, että mäntien tasot ovat suurinpiirtein millin sisällä, pitäisi koneen olla niin hyvin ajoitettu kun se vaan voi olla, vai onko jollain parempaa tietoa?