Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi, 311 000 km).
Vauhtipyörän lukitustyökalu on lähestulkoon pakollinen hihnapyörää irrotettaessa. Esimerkiksi Facom D86 tai Franklin TA445 (ebay) ovat sopivia. Sopii paikalleen starttia irroittamatta, kunhan molemmista reunoista sahaa yhden hampaan pois. Lukitustyökalu laitetaan startin pulttiin, painetaan vauhtipyörää vasten ja kiristetään M10 mutterilla.
Tuollainen lainauksen viestissä mainittu lukitustyökalu minulta löytyy, mutta XU10J4RS:n kanssa on 306:n moottoritilassa todella ahdasta, joten on hieman vaikeuksia löytää tai päästä käsiksi siihen paikkaan, johon lukitustyökalu pitäisi kiinnittää. Imusarja on niin kiinni jäähdyttimessä, että siitä välistä ei saa edes kättä mahtumaan. Kaasuläppäkotelon alapuolelta pääsee jollain tavalla käynnistinmoottoriin käsiksi, kunhan edestä purkaa pois osia, mutta sitä kautta sinne ei näe. Auton alta puolestaan käynnistinmoottorin näkee edes jollain tavalla, mutta sieltäkään ei tunnu käsi mahtuvan kaikkien letkujen ja putkien ohitse (ohjaustehostimen pumpun irrottaminen saattaa helpottaa hiukan).
Onko tuo mainittu käynnistinmoottorin pultti niistä kolmesta se lähinnä auton etupäätä oleva, alimmainen? Se on ainoa, joka tulee sen verran läpi, että siihen saanee juuri kiinnitettyä lukitustyökalun mutterilla ja siinä paikkeilla näyttäisi olevan aukko, josta vauhtipyörän hammaskehä näkyy.
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.