8-venttiilisissä TU-koneissa nokka-akselin ajoitusaukko sijaitsee hihnapyörän kohdalla sylinterikannen oikean päädyn oikeassa yläkulmassa (noin kello kahden kohdalla). Hihnapyörässä olevan reiän läpi työnnetään 10 mm:n tappi sylinterikannessa olevaan reikään.
Kampiakselin ajoitusaukko on moottorin etupuolella, sylinterilohkon vasemmassa reunassa vauhtipyörän kohdalla (pakosarjan alla, lambda-anturin lähellä; näkee parhaiten auton alta öljynsuodattimen ja laturin välistä). Reiän läpi työnnetään 6 mm:n tappi, joka menee noin 25 mm:n syvyyteen vauhtipyörän reiän ollessa kohdallaan.
Ajoitustappeina voidaan käyttää esim. sopivia poranteriä tai pultteja. Kampiakselin ajoitustapin on syytä olla riittävän pitkä ja hieman taivutettu, jotta sen käyttö olisi helpompaa.
Huom! Ajoitustappeja ei saa käyttää nokka- ja kampiakselien pitämiseksi paikallaan hihnapyörien pulttien avaamisen tai kiristämisen aikana, vaan siihen tarvitaan eri työkalut/menetelmät. Nokka-akselia voidaan pitää paikallaan Peugeotin erikoistyökalulla tai vastaavalla (esim. kahdesta lattaraudasta ja kolmesta pultista ja mutterista tehty työkalu). Kampiakselin hihnapyörän pultin avaamiseksi voidaan kampiakselin pyöriminen estää kytkemällä päälle suurin vaihde ja painamalla lujasti jarrupoljinta. Vaihtoehtoisesti voidaan käyttää vauhtipyörän hammaskehään tukeutuvaa työkalua (sopivasti muotoiltu pala rautaa kiinni pultilla).
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Kuvat ovat autosta 2000 106 1,1 (TU1M+, HDZ, MA5), mutta ohjeita voinee soveltaa myös muihin 8-venttiilisiin TU-konemalleihin. Myös 16-venttiilisissä TU-moottoreissa kampiakselin ajoitustapin paikka on sama.