Kirjoittaja Aihe: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat  (Luettu 16546 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pesomutteri

  • Vieras
205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« : 09.11.2005, 19:58:19 »
Arkistoitu ohje: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
Arkistoitu ohje: Taka-akseliston laakereille sopiva voiteluaine


Ostin hiljan 309 -90 mallin GLS:n Auton korin ruosteettomuus ja moottorin pirteys ovat olleet erittäin iloisia yllätyksiä (autolla on ajettu 250000 km). Sinkitys tuntuu olevan erittäin hyvää laatua.

Olen kuullut puhuttavan 309 taka-akselille asennettavista rasvanipoista. Kuulemma olisivat hyvät olemassa ajatellen laakereiden kestoa. Olisikin utelias tietämään, mihin kohtaan ne tulisi akselilla asentaa (reikien poraus). Toisaalta onko sama, jos rasvaa laakerit irrottamalla rummut  Vaatii ilmeisesti vain enemmän työtä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #1 : 10.11.2005, 13:38:05 »
Kannattaa vaan muistaa että 309:in taka-akselissa laakerit on täysin eripaikassa kuin 405:sen...      ...405:ssa laakerointi on akseliputken päässä, 309:ssä putken sisällä, lisäksi laakerit ovat huomattavasti kauempana toisistaan kuin 405:ssa
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

hemppa

  • Vieras
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #2 : 12.11.2005, 13:46:00 »
Ei ne rasvanipat haittaakaan tee. Oman 309:n taka-akseli rupesi kesällä naukumaan vallan vimmatusti. Asensin rasvanipat ja prässäsin yhden tuubin vaseliinia (400g) akselille ja a vot! naukuminen loppui siihen paikkaan. Nipat asennetaan akselin molemmille puolille laakereitten väliin.

sittis

  • Vieras
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #3 : 14.11.2005, 12:35:44 »
Muistelisin jostain lukeneeni joskus että rasvanippa tulisi laittaa ~8cm:n päähän akseliputken päästä jolloin olisi sopivasti laakereiden välissä.

Patu

  • Vieras
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #4 : 14.11.2005, 13:06:38 »
Lisäksi kannattaa rasvanippojen reikiä poratessa ja kierteitä tehdessä pitää magneettia aivan reiän vieressä. Magneetti kerää hyvin kaikki irtonaiset metallilastut niin etteivät pääse tuonne laakereihin. :)

sittis

  • Vieras
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #5 : 09.02.2006, 20:24:03 »
205:sen taka-akseli on rakenteeltaan yhteneväinen 309:n aksenin kanssa eli samat ohjeet sopii siihenkin.

hemppa

  • Vieras
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #6 : 23.08.2006, 16:54:34 »
Mistähän lienee pökönpentu suuttunut, kun ilkeää narinaa kuuluu taka-akselistosta?
Isoissa heitoissa ei kuulu mitään, mutta esimerkiksi autoon noustessa narahtaa välillä jopa oikeinkin ilkeän kuuloisesti, ja autoa kun heiluttaa sivusuuntaisesti kuuluu myös... Mistähän voisi johtua moinen?

Edellisessä 309:ssä, jossa on samanlainen taka-akseli kuin 205:ssa, rupesi akseli naukumaan juuri edelläkuvatulla tavalla. Puolisen vuotta naukumista ja vongahtelua kuunneltuani, asensin rasvanipat akselille ja prässäsin putken täyteen vaseliinia. Narina ja naukuminen loppui siihen.

eki

  • Vieras
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #7 : 23.08.2006, 21:02:32 »
Jeps, saman homman teinkin heti alkajaisiksi kun tuo naukuminen alkoi, mutta ilmeisesti tuota vaseliinia tuli sitten liian vähän... Toista patruunaa meni yhteensä, ilmeisesti olisi siis pitänyt lyödä toinen puolikas vielä lisää...

Hmmm.... "Putken täyteen"... Elikkä sitä vaseliinia pitäisi tuupata tuonne ämpärikaupalla?  ::) ;D

hemppa

  • Vieras
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #8 : 25.08.2006, 08:07:02 »
Prässää vaseliinia putkeen sen verran että molemmista päistä pursuaa vähän ulos. Tämän pitäisi riittää.
Heittäkääs nyt vähän arviota että montako laatikollista sitä vaseliinoa pitää kaupasta käydä haalimassa?  :D

Tuubi per puoli pitäisi riittää.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #9 : 25.08.2006, 08:54:54 »
Jos en ihan väärin muista niin omaani laitettiin yhteensä n. 600 g. En tiedä miten mittasivat. Merkkiliikkeessä kumminkin.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

hemppa

  • Vieras
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #10 : 25.08.2006, 20:56:27 »
Narina johtuu pelkästään kuivista laakereista. Ruuttaa yksi 400g:n patruuna per nippa. Kun rasvaa alkaa pursua alselin päästä ulos, tavaraa on putkessa riittävästi. Ruuttaa myöhemmin lisää, jos narina ei lopu. Näillä toimenpiteillä sain 309:n peräpään viheliäisen naukumisen loppumaan.

Juzu

  • Vieras
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #11 : 09.10.2006, 19:19:35 »
Vanhakoppaseen 309:iin tuli kans laitettua nipat ja narina loppui siihen ku rasvasi. Vänkärin puolelle meni enemmän ja tuli akselin päästä pihallekkin mutta kuskin puolella alko tuntumaan vastetta kun prässäs niin lopetin siihen. Kaveri varotti että lopettaa heti prässääminen kun tuntuu pieni vaste tai muuten laakeri karkaa "sijoiltaan".

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #12 : 21.03.2007, 19:54:42 »
Ei kai siinä kuin poraa oikeaan kohtaan, paikka näkyy esim. täältä

vhanhisuanto

  • Vieras
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #13 : 05.04.2007, 14:31:32 »
Mitenkä on,kun olette noita rasvanippoja laittaneet 205/39:hin,niin oletteko poranneet vain akselista läpi ja nippa siihen?Vai oletteko antaneet poran laulaa vielä syvemmälle??

Ei kai sitä akselin läpi asti kuitenkaan... ;D Sen verran pitää porata, että menee akseliputken pinnasta ja sen alla mahdollisesti olevasta muovista läpi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 205/309/306 - Taka-akseliston rasvanipat
« Vastaus #14 : 01.08.2007, 07:23:47 »
Kuvia Menovehkeen kunnostettuun taka-akseliin asentamista rasvanipoista (1995 306 ST 1,8 sedan, rumpujarrut). Lienevät oikeassa paikassa, kun kerran noita tietääkseni osaavat kunnostaa. Kuulemma pieni rasvamäärän lisäys vuodessa riittää (pari puristusta), ei useampia tuubeja kuten jotkut ovat tehneet.

Kommentteja?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info